Ga naar inhoud


Nieuw !!! Triple LNB(64 cm)


Seniorsatter

Aanbevolen berichten


Hoi HTip,

Volgens mij en de bijgeleverde gebruikershandleiding moet je de triple (middelste) LNB op de Astra 3 richten.

Je hebt gelijk. Ik verwarde door de oplopende frequentie de 23.5 met Astra 2, maar dat is inderdaad Astra 3 ;) Dan heb ik geen idee waardoor het zou kunnen komen... aangepast door HTip

Groet, HTip

 

SAT: VU+ Ultimo - Open PLI 3.0 - Triax 78cm - Inverto Triple LNB

HT: Marantz, ALR Jordan, Velodyne, JVC, Stewart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wederom aan het stoeien geweest met de triple-Triax 78. Helaas nog steeds geen resultaat bereikt.


Astra 19.5 SNR 70% AGC 73% LOCK


Astra 23,5 SNR 80% AGC  73% LOCK 


Astra 28.2 SNR 49% agc 73 lock.


 


Het gaat mij in eerste instantie om de resultaten van de Astra 23.5.


Volgens mij heb ik tot nog toe het maximale bereikt. Als met mijn vinger op de goed vastgezette schotel maar enigszins naar links, rechts, omhoog of omlaag druk worden de waarden van de Astra 3 alleen maar lager.


Een scan op met mijn AZ-box van alle satellieten laten slechts enkele tientallen zenders zien. 


 


De eveneens op de schotel aangesloten Philips DSR8182  geeft voor de Astra 19,5 en Astra 28.2 een goed signaal aan. De Astra 23,5 slechts met een half blokje als matig, Toch kan ik alle HD zenders op de Philips bekijken ???. Graag wat tips


 


 

AZbox premium HD+ (2xDVB-s); Philips DSR8121; triple LBN quard; triax 78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo satelliet gebruikers,

 

Heb na aandachtig dit topic en forum in de gaten houdend ook mijn duo LNB vervangen door een triple LNB op mijn Triax 78 cm.

Nu zat de klip om de 19.2 feed Horn dus moest de schotel anders uitrichten.

Nu heb ik dit inmiddels gedaan en heb i.c.m. mij VU+ Solo 2 de volgende waardes als ik kies voor automatisch bij signaalzoeker.

(neem aan dat je moet kiezen voor automatisch i.p.v. handmatig??)

19.2: SNR 79% 12.7DB

23.5: SNR 94% 14.8 DB

28.2  SNR 100% 16.4 DB

 

Zoals jullie zien is de 19.2 zwakker, zou ik dit gaan merken met regen,

en is het dan eerder de schotel iets draaien of de LNB.

 

Op de M7 SAT801

19.2: Niveau 76 Kwaliteit 78

23.5: Niveau 82 Kwaliteit 86

28.2: Niveau 82 Kwaliteit 85

 

Alvast bedankt voor de reactie :)

Mici101

aangepast door mici101
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mici101,

 

De waardes op je tuner zijn ingesteld op het kanaal waarnaar je kijkt. Daar hoef je dus in principe niet aan te komen, maar automatisch is ook goed.

Nu is de signaalmeter maar een indicatie, maar de tuners van de VU+Solo2 zijn wel gevoelig. Ik heb met een dure meter niet echt andere waardes (de VU+ geeft wat te hoge waardes aan het SNR), maar je stelt af tot er niet meer is te behalen.

 

Je geeft dB's aan per satelliet, maar dat is per satelliet en kanaal verschillend. De 28.2 lijkt prima, 23.5 wat te laag en 19.2 echt te laag. Dat ga je dus met regen merken.

Met jouw configuratie zou je op 23.5 op NPO1 zeker tussen de 16 en 17 dB signaal moeten hebben. Voor het kijken is dat ook de belangrijkste satelliet natuurlijk en zou ik de schotel ook op 23.5 afstellen. Daar alles optimaal instellen en met wat fine tunen en de skew instellen (lnb) moeten de twee meekijkers ook een goed signaal geven.

 

Zo heb ik met dezelfde set het ook gedaan en toegegeven op 19.2 is het ook allemaal net wat minder. Maar ik leer graag elke dag bij dus ik zie ook graag reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mici101

Welkom op dit forum.
Tja, als de signaalkwaliteit van de Astra 19,2 beduidend zwakker is als van de Astra 28,2, dan zal de schotel toch iets naar het zuiden gedraaid moeten worden. Het gaat echt maar om een heel klein beetje. Je moet de schotel zo weinig verdraaien dat de lnb zich maar 2mm naar het zuiden verplaatst. Op de mast is dat niet eens zichtbaar zo weinig.
Maar ik heb het al heel vaak geschreven, een triple-lnb op een Triax 78 uitrichten is uiterst precisiewerk en meestal niet weggelegd voor iemand die geen ervaring heeft in schotels uitrichten of je moet gouden handjes hebben en veel geduld.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als met mijn vinger op de goed vastgezette schotel maar enigszins naar links, rechts, omhoog of omlaag druk worden de waarden van de Astra 3 alleen maar lager.

 

 

Je moet ook nooit aan de schotel drukken of trekken , bij de minst geringe vervorming heb je al signaal verlies .

Steek zoals vaker hier te lezen is , een 10 mm staaf door het gat achterin de Triax mount en probeer daarmee de schotel iets te verdraaien . Voor de elevatie trek of duw je aan de mast of muursteun .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een korte draai aan een schroef van de mount kan al positieve of negatieve gevolgen hebben. Zo kun je wellicht gaan millimeteren.

 

Precies Eduard , zo doe ik het ook vaak , met een blik op de satmeter aan een kant de moer een halve slag los en de andere kant vast .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad trust.
Als je je schotel optimaal hebt uitgericht en je moet hem goed vast gaan zetten, draai dan de moeren altijd kruislings aan in kleine stapjes, zie bijlage 2. Doe je dat niet, dan verdraaid de schotel gegarandeerd zodat je minimaal 5% op je signaalkwaliteit verliest. Ik zeg altijd, 1% signaalverlies is maximaal.

En als je de schotel dan goed hebt vastgezet, dan steek ik een stuk betonijzer in de mastklem. Je probeert dan de schotel met behoorlijk wat kracht links- en rechtsom te draaien. De pijp gaat dan iets torsen waardoor de schotel toch een heel klein beetje verdraait. Je moet dan onmiddellijk signaal terugval zien in beide richtingen. Verdraai je toevallig de schotel op de mast, dan heb je pech maar dan weet je dat de schotel met een flinke storm ook was vergaan. Dus beter nu de schotel beter vast zetten dan als het hondeweer is.

En controleren of de elevatie goed staat ingesteld, dat is een kwestie van de mast achterover trekken en voorover drukken. Ook dan moet de signaalkwaliteit in beide richtingen  terugvallen.
 

post-60869-0-12818900-1411234256.jpg

post-60869-0-67807800-1411234282_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...