Ga naar inhoud


DAB+ netwerk is gestart


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten

Waarom zit DAB+ nog niety in de bekendere zwaardere stereoinstallaties?

 

Een DAB+ wekker is blijkbaar geen probleem, maar een DAB+ in de huiskamer weer wel, ik begrijp er niets van.

 

Ook bij de dure merken heb ik nog nauwelijks iets gezien dan enkel een klein setje met 2 boxen. De homecinemaset met 5.1 of 7.1 voor in de huiskamer zijn ze blijkbaar vergeten.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Niet zo heel raar... Er bestaat nog geen DAB+ 5.1. Deze sets zijn bedoeld als home cinema set en niet als 'simpel' stereo'tje. Koop je gewoon een wekkerradio voor weinig. Oortelefoonplug naar ingang van home cinemaset en klaar... Wel even de impendantie naar 47kOhm tillen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zit DAB+ nog niety in de bekendere zwaardere stereoinstallaties?

Omdat de handelaars hier ze nog niet massaal aanbieden. Kijk maar in de landen waar DAB(+) ondertussen al beter is ingeburgerd: UK, Duitsland, Zwitserland. Komt wel.

aangepast door skisat
Link naar reactie
Delen op andere sites

muziek beluister je best stereo , meeste is ook zo opgenomen , niet 5.1 , er zijn er wel maar zeldzaam

5.1 wordt toch in eerste instantie bij films gebruikt?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn op zich een hoop "zwaardere stereoinstallaties" van bekende merken met DAB+ ondersteuning. Merken als Arcam, Bang & Olufsen, Cambridge Audio, Denon, Harman/Kardon, Marantz, NAD, Onkyo, Rotel en Yamaha hebben allemaal tuners/receivers met DAB+ ondersteuning. Onder meer Onkyo en NAD hebben ook speciale modules die DAB+ kunnen toevoegen aan bestaande apparatuur. Kijk maar eens in deze lijst. http://www.digicomparison.com/hifiplus.html

Alleen halen veel importeurs die modellen nu nog niet naar Nederland aangezien DAB+ net een paar weken geleden gelanceerd is en de Nederlandse consument het nog moet leren kennen.

Wat 5.1 betreft, volgens mij zijn er in Duitsland wel wat experimenten geweest met meer dan twee kanalen. Maar, aangezien dat meer voor films dan voor muziek is denk ik niet dat je veel radiouitzendingen met 4.0 of 5.1 kunt verwachten (of apparatuur die meer dan stereo aan kan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren een DAB+ radiootje (vanuit Duitsland) "gekregen".... tja, het is een klein dingetje, en denk dat het dus in het goedkoopste segment zal zitten, maar goed, dat is weer wat anders... en "een gekregen paard kijk je niet in de bek" is toch een uitdrukking ;)

Het gaat om een AEG  (en ik maar denken aan wasmachines etc)... de DAB4130.

Wat mij opvalt hier is dat de ontvangst verre van stabiel is in DAB... je moet bij het raam staan met dat ding... of boven, op de eerste verdieping, en dan voor het raam, dan gaat het stukken beter... maar gewoon op de bank... hoor je niets. hmm hmm.... Gelukkig zit er ook nog gewoon FM op, dat werkt wel.  Ik vond Radio BG wel leuk... interessant dat die er op zit! Maar ik begrijp dus dat dit in NL nog heel erg in de kinderschoenen staat... Jammer dat je geen externe antenne kan aansluiten oid.

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed niet echt ver bij jou uit de buurt, Wanderer... ook Zeeuwsch vlaanderen...

Wat ik op FMSCAN.org zag zou de dichtst bijgelegen zender in Westdorpe staan... en dat is hier niet zo vreselijk ver vandaan...

Dat is dan gelijk ook het enige boeket wat ik ontvang... dus zelfs geen normale publieke omroep... 

Ach... ik zal eens kijken wat ik er in Zweden en Denemarken mee kan luisteren... En in december ben ik ook nog eventjes in het Beierse woud, vlak bij de CZ grens... dan mag hij ook mee, om eens te testen...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Heb zojuist zo'n ding besteld (90 euro) voor in de auto ofschoon hij daar niet specifiek voor bedoeld is (9v).

Het ding is klein en simpel en is eigenlijk bedoeld om je bestaande audioinstallatie uit te breiden met dab+.

Iemand al ervaring met dab+ in de auto?Ik vermoed dat ik wel problemen zal krijgen met de antenne, bnr in de regio Geel zal wel teveel gevraagd zijn.

Had een draadje gestart maar kan beter hier een antwoord op mijn eigen post geven.

 

De revo mondo heeft alleen een pigtail als antenne, is het mogelijk daar een antenneaansluiting op te zetten in plaats van die draad?

Goed, het ding moet dan open en ik moet wat mazzel hebben dat de ruimte er is maar dan zou het toch moeten kunnen toch?

 

In de regio 040 red je het eigenlijk niet met alleen zo'n pigtail binnenantenne, althans niet met de huidige dekking.

Met veel moeite heb ik binnen n1, n3 en een of andere sbs zender.

Over een paar jaar zouden ze ook binnenshuis adequate dekking moeten hebben maar op dit moment is dat zeker niet zo.

 

Tot het zover is kan ik alleen radio's en tuners aanbevelen met een externe antenneaansluiting, volgens mij is dat ook voor gebruik in de auto het geval en haal je jezelf alleen maar een hoop frustratie op de hals als je een losse binnenantenne in de auto gebruikt.

 

Ofschoon smaken verschillen is de revo mondo visueel zondermeer een acceptabele uitbreiding om je stereo/av installatie van dab+ te voorzien, de mogelijkheden zijn afdoende, de afstandsbediening is el cheapo maar die kun je eenvoudig gebruiken om je master remote in te leren, doodzonde is het echter dat hij niet beschikt over een antenneaansluiting.

aangepast door mietde

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

... En in december ben ik ook nog eventjes in het Beierse woud, vlak bij de CZ grens... dan mag hij ook mee, om eens te testen...

In het Beierse Woud zou je een paar boeketten moeten kunnen ontvangen, maar CZ is volgens mijn waarnemingen dit jaar nog niet aan DAB toe.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Beierse Woud zou je een paar boeketten moeten kunnen ontvangen, maar CZ is volgens mijn waarnemingen dit jaar nog niet aan DAB toe.

Volgens www.digitalradio.de zou er in Haidmühle ook geen ontvangst zijn... maar goed, het radiootje mag wel mee, er zit ook gewoon UKW op, en daarop heb je heel wat... CZ, DE en AT...  en wie weet wat krijg ik toch nog te horen via DAB. Overigens ga ik daar heen om door de sneeuw te wandelen, en te genieten van het "woud"...  maar een radio is altijd wel fijn, ook als er eens niets op de tv is 's avonds.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik voor DAB ontvangst op het dak van mijn huis een 5-elements VHF Kanaal 5-12 antenne, vertikaal gemonteerd op voldoende afstand van de mast, gericht op het Rhein-Main gebied. De antenne is op de VHF ingang van mijn mijn  8 x 11 diseqc switch aangesloten. Zodoende heb ik de DAB signalen op 8 dozen in mijn gehele huis. Ik sluit mijn kleine Pure One mini DAB-radio dan aan met een coax-kabeltje aangesloten op de TV uitgang van één der 8 dozen. Aan de andere kant, de coax-kern met een kleine krokodillen klem direkt op de ingeschoven telescoop-antenne geklemt en dat werkt prima. De mantel is niet aangesloten aan de kant van de DAB radio. Zodoende ontvang ik 73 DAB-zenders uit alle windstreken. Nog beter zou een omni-direktionele antenne zijn maar die geven te weinig versterking. Is ook niet echt nodig want veel zenders uit Baden Würtemberg, Rheinland Pfalz en Bayern ontvang ik dubbel of zelfs 3-dubbel. (vooral SWF). Ik woon namelijk op een lokatie waar ik uit 4 Bundesländer DAB ontvangst heb.

Op de telescoop-antenne ontvang ik uitsluitend de DAB programma´s uit Bayern vanaf Aschaffenburg.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...