Ga naar inhoud


DAB+ netwerk is gestart


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten

Spijtig voor velen die nog een zuivere DAB-radio bezitten maar de NPO gaat in de nacht van komende zondag op maandag (vervroegd) ook over op de DAB+ standaard....

En dat terwijl de ontvangst op vele plekken, zelfs in de Randstad, nog zeer te wensen overlaat

Misschien dan wel niet meer.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Spijtig voor velen die nog een zuivere DAB-radio bezitten maar de NPO gaat in de nacht van komende zondag op maandag (vervroegd) ook over op de DAB+ standaard....

En dat terwijl de ontvangst op vele plekken, zelfs in de Randstad, nog zeer te wensen overlaat

Nou ja, alsof ze eerst de DAB ontvangst moeten verbeteren om het daarna uit te schakelen.

 

De ervaring in andere landen is dat verbeterde foutcorrectie van DAB+ over het algmeen de ontvangst verbetert. Tenzij je nog een erg oude radio hebt is dit juist goed nieuws, het kan er alleen maar beter op worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik ben misschien niet erg duidelijk geweest; sorry!

Ik bedoelde met onbevredigend het DAB+ ensemble; de ontvangst hiervan is zeker niet constant, zelfs niet op een en dezelfde locatie..

 

Bij hoge uitzondering weet ik -helaas- waarover ik spreek in het bezit zijnde van twee DAB(+) radio's.

Nou ja, laten we er het beste maar weer van hopen.

Hopelijk gaat de NPO de FM-zenders vooralsnog niet aan banden leggen, oftewel eerst maar nieuwe schoenen kopen alvorens de oude weggooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb sinds vorige week een dab+ radio, de publieken mux is hier zowat volle bak signaal maar de commerciele is erg zwak.

 

Ik denk niet dat het aan de zender zelf ligt maar aan storing door iets.  Ik heb al gemerkt dat bijv een wasdroger een zwak signaal flink kan verstoren.

 

En ik vind het geluid toch wat blikkerig klinken soms (weinig laag en weinig hoog)  Er moet nog een hoop verbeterd worden aan digitale radio gebeuren wil dit echt analoge radio vervangen.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet waarom sommige dingen bij punt nul lijken te worden ontwikkeld, terwijl in andere landen zoals Duitsland dab perfect klinkt.

Het kan dus wel.

Het lijkt er weer op dat binnen Europa kennis en ervaring te weinig worden gedeeld.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het signaal DAB+ is hier weer minder sterk geworden. Zie dit terug op de signaal meter. Verder vind ik het erg vreemd dat Harris Broadcast moet vermelden dat het netwerk van Broadcast Partners klaar is: http://www.worlddab.org/system/news/documents/000/003/882/original/Harris_Broadcast_-_Broadcast_Partners_-_Dutch_DAB__transmission_-_final.pdf?1383837621

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Vandaag werden we verrast door de terugkeer van Radio 10 Gold op kanaal 11-C.

 

Deze gouwe-ouwe zender vervangt het Bulgaarse BG-Radio.     

Naast Radio 10 Gold is Radio 10 ook te ontvangen.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Het lijkt erop dat het station "Sublime You" is vervangen door "Dance Classics Radio".

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels een jaartje verder en BP maakt er een zooitje van. De commerciëlen zijn hier bijna niet te ontvangen.  Geluidskwaliteit is nog steeds bagger.  Dit wordt een soort 2e digitenne faal verhaal en dan straks roepen dat het te duur is om in de lucht te houden. prutsers! 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels een jaartje verder en BP maakt er een zooitje van. De commerciëlen zijn hier bijna niet te ontvangen.  Geluidskwaliteit is nog steeds bagger.  Dit wordt een soort 2e digitenne faal verhaal en dan straks roepen dat het te duur is om in de lucht te houden. prutsers! 

Of gaat een commercieel bedrijf de uitzendingen gaan verzorgen, en komt de geboorte van abonnee radio.

dus een DAB+ radio met een (micro) smartcard lezer, als je zenders wil ontvangen, en maandelijks X-aantal euro's betalen.

Aangezien de meeste mensen het normaal vinden om te betalen om tv te zien, zal het met de tijd normaal worden om te betalen om naar de radio te luisteren.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels een jaartje verder en BP maakt er een zooitje van. De commerciëlen zijn hier bijna niet te ontvangen.  Geluidskwaliteit is nog steeds bagger.  Dit wordt een soort 2e digitenne faal verhaal en dan straks roepen dat het te duur is om in de lucht te houden. prutsers! 

Volgens mij is de geluidskwaliteit niet aan BP te wijten. Volgens mij zijn het sommige radiostations zelf die er een puinhoop van maken. Daarom klinken sommigen ook zoveel beter dan anderen, ongeacht de gebruikte bitrates.

 

Het vermoeden is dat sommige het signaal gecomprimeerd over een lijntje van de studio naar de centrale multiplexer sturen. Die multiplexer comprimeert het dan nog een keer naar AAC+ en dubbele compressie is zelden goed voor de geluidskwaliteit. Verder lijkt het alsof sommige het sterk geprocessde en gecompresste signaal voor FM ook zondermeer naar de DAB+ multiplexer sturen terwijl DAB veel minder processing nodig heeft dan FM.

 

Als die stations dus een apart (minder geprocessed) signaal uit de OptiMod naar DAB multiplexer sturen dan naar de FM zender en ze daarnaast ook een betere lijn naar die multiplexer sturen zou het direct een stuk beter klinken zonder ook maar iets aan de bitrates te hoeven veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook al op een ander forum gezegd.  Het dubbel comprimeren is helemaal niet zo'n punt en gebeurd wel vaker bij een uitzendketen. Hoe vaak wordt er niet vanaf een mp3tje afgespeeld en dat klinkt ook prima.

 

Dat de processing nog niet optimaal geloof ik best maar het probleem is toch echt dat lage bitrate van 64 Kbit !!

 

Toevallig las ik vanmiddag op radiozenders.com dit stukje....

 

"Net als bij Digitenne hebben de zenders niet de verleiding kunnen weerstaan veel zenders op de frequentie te proppen, met als gevolg lage (64 tot 80 kb/s) bitrates en dus ook slechte geluidskwaliteit."

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...