Ga naar inhoud


VUO+ Solo2 problemen met flasgeheugen


Vivaldi

Aanbevolen berichten

Sinds ongeveer een week ben ik bezitter van VUO+ Solo2.

Na +/- 5 jaar met Topfield, is dit een aangename nieuwe ervaring, maar het is wel even wennen en aanpassen.

Tot gisteren ging alles goed, behoudens enkele kleinere problemen ...

 

Gisteren experimenteerde ik wat met mogelijkheden van Solo2 als mediaspeler. Met name probeerde ik om via DNLA opnames in een andere kamer te bekijken. In de mappen die ik via DNLA zag op de Solo, stond echter niets. Met een plugin dacht ik om - net zo al op een PC - bestanden van de ene map (movies) naar de andere (video) te kopiëren om alzo het probleem op te lossen. Ik kon wel een opname markeren en 'copy' activeren, maar daarna gebeurde er totaal niets.

Ik probeerde ook nog wat plugins uit voor, o.m. voor automatische update van transpondergegevens, en andere. Van een aantal plugins merkte ik dat ze niet werkten of niet goed, dus deïnstalleerde ik ze ...

 

Na verloop van tijd kreeg ik enkele vastlopers en kwam de melding dat het flashgeheugen vol zit.

 

Wat deed ik verkeerd?

Hoe los ik dit op? Ik ken erg weinig van Linux, telnet, etc. . Zijn er simpele oplossingen?

Met mijn 60 jaar en zonder grondige informaticakennis blijf ik liever ver weg van ingrepen op een wat dieper niveau. Terug naar de winkel of helpt het om gewoon alles terug naar fabriekinstellingen te zetten en alles opnieuw te configureren?

 

Vriendelijke groet

2 x VUO+Solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Helaas vermeld je niet welke Image op dit moment erop staat en het flash geheugen van een SOLO2 krijg je niet zo snel vol.

Jij schrijft ook niet of jij een interne harddisk of een externe USB harddisk / stick gebruikt op jouw data (films, foto's, etc) op te slaan.

Als je geen één van deze datadragers in gebruik hebt dan is dat waarschijnlijk het probleem.

Maar het kan ook best zijn dat door het installeren van de diversen misschien zelf niet geschikte Plug-in's er iets is blijven hangen wat het probleem veroorzaakt.

Ja, dan is er een hele simpele oplossing, de nu gebruikte Image weer opnieuw installeren, daarna zijn de problemen meestal verdwenen.

Zorg er wel voor dat er op de eventuele aanwezige datadragers (harddisk) geen back-up staat want dan gaat het waarschijnlijk weer fout.

 

De leeftijd hoeft immers ook geen probleem te zijn want ik wordt ook 69 en ik leer op dit forum elke dag weer wat bij.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Jürgen,

Bedankt voor deze reactie.

Op mijn VU+ is VTI 5.0.1 geplaatst. Ik heb ook een interne HD. Gisteren heb ik even een USB stick 'gemount' en dit daarna terug ongedaan gemaakt.

Ook ik leer nog bij, maar heb moeite en wat angst met écht onbekende zaken, zoals allerlei wijzigingen in directories bv met gebruik van telnet, etc. Daar hou ik mij liever ver vandaan.

Meestal krijg ik zaken wel aan het werken, met veel dank aan Sat4all. Maar niet alle berichten zijn voor mij even duidelijk.

 

Momenteel werkt de VUO terug heel behoorlijk. Ik heb hem toch maar even teruggezet naar fabrieksinstellingen en de LNB's en zenders opnieuw geconfigureerd.  Als ik opnieuw foutmeldingen en vastlopers krijg, zal ik dit opnieuw melden. En als eerste stap zak ik het image dan opnieuw installeren en zien wat dat geeft.

 

Vriendelijke groet, Hugo

2 x VUO+Solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil niet onbeleefd zijn, maar ik denk dat je zit te knoeien?.

 

Kijk maar eens hier en vergelijk:

http://vuplus.com/productSolo2.html

De flash is dubbel t.o.v. Uno / Duo / Solo, alleen Ultimo heeft beduidend meer.

 

Misschien te veel plug-ins en er ook nog picons bij.

Laatse nemen wel wat plaats in, kan je vermijden door deze op een USB stick te zetten.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Jürgen,

Bedankt voor deze reactie.

Op mijn VU+ is VTI 5.0.1 geplaatst. Ik heb ook een interne HD. Gisteren heb ik even een USB stick 'gemount' en dit daarna terug ongedaan gemaakt.

Ook ik leer nog bij, maar heb moeite en wat angst met écht onbekende zaken, zoals allerlei wijzigingen in directories bv met gebruik van telnet, etc. Daar hou ik mij liever ver vandaan.

Meestal krijg ik zaken wel aan het werken, met veel dank aan Sat4all. Maar niet alle berichten zijn voor mij even duidelijk.

 

Momenteel werkt de VUO terug heel behoorlijk. Ik heb hem toch maar even teruggezet naar fabrieksinstellingen en de LNB's en zenders opnieuw geconfigureerd.  Als ik opnieuw foutmeldingen en vastlopers krijg, zal ik dit opnieuw melden. En als eerste stap zak ik het image dan opnieuw installeren en zien wat dat geeft.

 

Vriendelijke groet, Hugo

er is niks makkelijker dan je goed werkende VU+ naar de klooten te helpen.

en

er is niks makkelijker dan het image er weer op te plaatsen zodat alles weer fatsoenlijk werkt

 

er zijn gebruikers die echt veel te snel dit en dat erop plaatsen (plugins / skins / softcams / scripts van derden) zonder de kennis ervan of de wetenschap hoe die extras juist in te stellen

 

dus doe rustig aan, stap voor stap

dat ligt niet aan de solo2 dat ligt aan jullie zelf en het gebrek aan beginselen en kennis. (en is ook niet leeftijd gebonden)

teveel willen zonder plan

dus ook indien er een probleem opgetreden is de juiste informatie verstrekken aan derden opdat er HULP gegeven KAN worden.

 

flash gewoon opnieuw het VTI image

en doorloop alle instellingen (die ik voor mezelf gedocumenteerd heb op een kladblok tja een ouderwets geheugen steuntje)

dan pas ga je stap voor stap en thema voor thema de wereld van de VU+ ontdekken, door meer te lezen dan te doen.

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De twee laatste reacties vind ik nogal kort door de bocht. Ik ga echt wel rustig en stapsgewijs te werk, maar zonder degelijke handleiding is het toch soms hachelijk. En ja, ik leer echt wel bij maar dat dat gaat met gissen en missen. Leeftijd op zich is misschien niet belangrijk, maar de ene mens is de andere niet. Ik steek ook eerder sporadisch tijd in deze hobby wegens nog andere bezigheden, waaronder voltijds werken. Wellicht ben ik wat minder geniaal, maar toch ook weer niet dom. Ik lees zo veel ik kan, niet iedereen schrijft echter duidelijk ....

Voor zo ver ik mij hoefde te verdedigen: bij deze.

Opbouwende reacties zoals die van Jürgen zijn alleszins aangenamer en daar heb je ook iets aan.

aangepast door Vivaldi

2 x VUO+Solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja ik tracht enkel te helpen

het tukki leeftijd heb je misschien verkeerd begrepen

het stuk te veel wil je wellicht enkel van een leeftijdgenoot aannemen.

 

dat was dus eigenlijk een herhaling

Ja, dan is er een hele simpele oplossing, de nu gebruikte Image weer opnieuw installeren, daarna zijn de problemen meestal verdwenen.

met hetgeen ik schreef

 


 

 er is niks makkelijker dan het image er weer op te plaatsen zodat alles weer fatsoenlijk werkt

ciao

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

er zijn gebruikers die echt veel te snel dit en dat erop plaatsen (plugins / skins / softcams / scripts van derden) zonder de kennis ervan of de wetenschap hoe die extras juist in te stellen

 

dus doe rustig aan, stap voor stap

dat ligt niet aan de solo2 dat ligt aan jullie zelf en het gebrek aan beginselen en kennis. (en is ook niet leeftijd gebonden)

teveel willen zonder plan

dus ook indien er een probleem opgetreden is de juiste informatie verstrekken aan derden opdat er HULP gegeven KAN worden.

 

flash gewoon opnieuw het VTI image

en doorloop alle instellingen (die ik voor mezelf gedocumenteerd heb op een kladblok tja een ouderwets geheugen steuntje)

dan pas ga je stap voor stap en thema voor thema de wereld van de VU+ ontdekken, door meer te lezen dan te doen.

Volledig mee eens.

Eerst leren stappen, dan lopen....

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

"(en is ook niet leeftijd gebonden)", helemaal mee eens.

Ook ik, als hoog bejaarde, had alles binnen enkele dagen onder knie.

 

Er kan altijd iets fout gaan, maar 99% van de tijd, doe je dit zelf.

 

Heb nog wel een tip, want ik gebruik géén back-up, maar begin iedere keer helemaal opnieuw na een flash.

De tip is, eerst alles installeren naar eigen smaak en wens.

Is dit klaar, zet dan de plug-in "shootyourscreen" op je Vu+, zit in ieder geval in VTi.

Ik heb een Duo en als ik op de "help" toets duw, wordt er een foto gemaakt van het actuele scherm, óók

van menu.

Terug te vinden in de boomstructuur onder  "screen shots".

Zo heb ik van bijna alle menu pagina´s een shot gemaakt en al die beelden, middels Dreambox Edit,

op de laptop gezet.

Het is snel gedaan en een grote hulp voor later.

 

Voorbeeld  V

                  V

                  V

 

Opname paden.bmp

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Degenen die het hebben over "eerst leren stappen, dan lopen" ... en dergelijke hebben natuurlijk gelijk.

Maar ze weten niet welke stapjes ik heb gezet en dat waren er niet eens zo veel.

Ik heb niet zitten prutsen met allerlei plugins en al zeker niet met scripts, picons (weet niet eens wat dat zijn, momenteel ook tijd noch interesse voor). Het ging enkel over kijken waar mijn TV opnames staan en hoe die zichtbaar maken via DNLA en een plugin voor audioync, ...  softcam werkte dadelijk vanzelf). Wel enkele interessant lijkende plugins (o.m. automatisch bijwerken transponder gegevens) geïnstalleerd maar niet meteen uitgeprobeerd.

Ik kreeg de VUO+ ook terug werkend, maar gisteravond liep hij tijdens gewoon kijken ook weer gewoon helemaal vast ...

Opgelost door stroom uit- en in te schakelen.

2 x VUO+Solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vivaldi, ik begrijp wat je schrijft maar het installeren van plug-in's zoals jij beschrijft hoeven niet zo onschuldig te zijn zoals je denkt.

Ik gebruik nu al vele jaren Linux ontvangers en heb er nauwelijks problemen mee en dat zal wellicht ook komen doordat ik geen 'exotische' plug-in's installeer.

Heel vaak is het installeren van bepaalde plug-in's de oorzaak van het daarna niet goed functioneren van de ontvanger.

 

Jij schrijft dat het probleem is opgelost door de stroom uit- en in te schakelen maar hiermee los je het probleem niet op maar bestrijdt je het symptoom.

 

Om zeker te zijn dat het niet aan de ontvanger ligt stel ik nogmaals voor om het huidige Image (welk overigens?) van de basis af opnieuw te installeren.

Uit ervaring weet ik dat de problemen dan ook verdwenen zullen zijn.

Wees daarna behouden met het installeren van aanvullende software en installeer alleen die software waarvan je 100% overtuigd bent dat die ook voor de op dat moment gebruikte versie van de Image toepasbaar is waarbij het laatste niet altijd eenvoudig is om na te gaan.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Jürgen,

 

Ik gebruik image VTI 5.0.1 en had mij al voorgenomen om jou goede raad op te volgen en dit dus opnieuw te installeren.

Ik probeerde tot nog toe enkel plugins die samen met dit image worden aangeleverd en waarvan er enkele zelfs reeds waren geïnstalleerd (vermoedelijk in de winkel  waar ik de VU+ kocht). De plugin voor audiosync werkte niet goed (slechter geluid) en die ik heb meteen terug verwijderd.

Ik wil vooral bestanden die op de harde schijf staan (opnames radio en TV) op andere plaatsen in huis kunnen afspelen via DNLA als dat kan, mogelijk ook wat eigen geripte CD's (legaal) op de harddisk zetten en dat zal het zo wat zijn.

 

Aan jouw reactie (inhoud en manier van reageren) heb ik tenminste wat, waarvoor dank. Dank ook aan Emekli.

2 x VUO+Solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel opletten met het verwijderen van plug-ins, bij twijfel, hier vragen.

De VTi bakkers, voegen plug-ins toe, die ook nodig kunnen zijn voor een goede werking van de ontvanger.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vivaldi,

Ik denk niet dat 'de winkel' plug-in's installeert tenzij jij daar uitdrukkelijk om vraagt.

Verder maak ik op dat jij de VTI image ook in de winkel hebt laten installeren, alhoewel dit niet gebruikelijk is.

 

Ik weet niet of het al eerder genoemd is maar je kunt voor het hernieuwd installeren van de VTI 5.1.0 image gebruik maken van de 

Vti installatie tutorial, zie in dit forum bovenin.

 

Verder zou ik willen voorstellen om even na het installeren van de Image met het installeren van de niet noodzakelijke Plug-in's even te wachten totdat je zeker weet dat de ontvanger met de standaard instellingen / Plug-in's niet meer vastloopt.

Daarna kun je de benodigde Plug-in's stuk voor stuk installeren waarbij ik tussendoor even weer afwacht of de ontvanger niet vastloopt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarna kun je de benodigde Plug-in's stuk voor stuk installeren waarbij ik tussendoor even weer afwacht of de ontvanger niet vastloopt.

als dat niet hetzelfde is als stap voor stap...

Vivaldi niemand heeft je hier aangevallen afgezien van een woordgebruik zoals "prutsen" dat niet goed viel.

Daar lezen we gewoon over heen.

 

belangrijk vinden wij die antwoord geven op de vragen, dat je een fijn werkende VU+ hebt staan

waarmee je precies dat kunt doen wat in de verwachting lag.

 

voorts;

er is niks makkelijker dan je goed werkende VU+ naar de klooten te helpen.

en

er is niks makkelijker dan het image er weer op te plaatsen zodat alles weer fatsoenlijk werkt

dat was echt niet boos bedoeld, maar feit.

hetgeen uit veel vragen en antwoorden opgeslagen in dit forum moge blijken.

 

instabiliteit en vastlopen willen we met elkaar juist voorkomen, dat is de gedachte

 

daarom stap voor stap:

wat wilde je bereiken met die plugin audiosync?

zo kunnen we antwoorden geven of dat zinvol is of er een andere oplossing gegeven kan worden

zoals ook het weglaten van plugins en misschien anders aansluiten van apparaten.

ciao

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...