Ga naar inhoud


Editie 18 - Telestar Profirapid 85 met Telemount


Michel

Aanbevolen berichten

Sjaak(k) schrijft:

 

“Een van de meest elementaire fouten die ze gemaakt hebben is om 4 (rvs) inbusbouten te gebruiken door een sleutelgat opening om de schotel vast te zetten dat is wel erg knullig gedaan.”

 

Hier moet ik om lachen. “Elementaire fouten”. Hoezo? De vier inbusbouten hebben elk een kop van 1cm2. Het gaat dus om 4cm2 op een schoteloppervlak van 5671cm2. Dat is minder dan het één viertienhonderdste deel van het schoteloppervlak. Waar praten we over. En elk type bout wat je ook gebruikt verstoort het schoteloppervlak, zelfs al zou je platte gebruiken.

 

Verder schrijft Sjaak:

 

“Nog een dom detail is dat ze RVS boutwerk gebruikt hebben dat lijkt corrosie vast te zijn maar dat is niet zo juist het tegenovergestelde is het geval.”

 

Wat een flauwe kul. De alom bekende Technisat Multytenne en TripleSat heeft ook alleen maar rvs-inbusbouten. Ik heb er nog nooit een gezien met roest. Je moet de zeilwereld met al het zoute water niet met een schotelbevestiging vergelijken.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Old Satterhand schrijft:

 

"ik kan uit je review niet halen hoe je de schuinte van de lnb's instelt.

Ook bij het stukje over de installatie kan ik daar niets over vinden.”

 

De skew van de lnb’s is afhankelijk van de plaats waar de schotel staat. Je kijkt gewoon op de site van Dishpointer.com en kunt daar de juiste skew-instelling vinden.

 

 

 

 

Ik zie nou dat ik wat onduidelijk was, ik bedoelde niet de skew van de LNB maar de schuinte van de multi LNB arm of hoe je dat ook noemen mag. In de 2e post spreek ik ook van de positie van LNB's t.o.v. de schotel, die gefixeerd is en dus alleen optimaal voor het midden van Duitsland, waar deze schotel kennelijk voor is ontworpen.

 

 

 

 

De fabrikant heeft er klaarblijkelijk voor gekozen om de LNB's een vaste positie te geven tov de schotel.............

 

Als je toch een optimale ontvangst wil hebben in de randgebieden zit er niets anders op dan om de schotel scheef te monteren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind hem erg aan de prijs. Mijn visiosat bisat was toch een stuk goedkoper en biedt hetzelfde. Ook blijft hij mooi vanwege het kunststof.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Old Satterhand


De rail staat 10-11 graden schuin en dat is een uitstekende schuinte voor Nederland. Helaas is die niet in te stellen maar door op het linker- of rechter buisje van de lnb-arm een kleine opvulling te leggen, kun je de schuinte toch een beetje aanpassen.

 

 

De Astra 28,2-lnb staat 112mm uit het midden, d.w.z. dat elke graad dat de schuinte van de rail niet goed staat, deze lnb 2mm verkeert op hoogte staat. Voor 2 graden verkeerd, is dat dus maar 4mm en zal weinig signaalverlies opleveren. Staat de rail meer dan 2 graden verkeerd, dan is een aanpassing van de schuinte gewenst.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Old Satterhand

De rail staat 10-11 graden schuin en dat is een uitstekende schuinte voor Nederland. Helaas is die niet in te stellen maar door op het linker- of rechter buisje van de lnb-arm een kleine opvulling te leggen, kun je de schuinte toch een beetje aanpassen.

 

 

De Astra 28,2-lnb staat 112mm uit het midden, d.w.z. dat elke graad dat de schuinte van de rail niet goed staat, deze lnb 2mm verkeert op hoogte staat. Voor 2 graden verkeerd, is dat dus maar 4mm en zal weinig signaalverlies opleveren. Staat de rail meer dan 2 graden verkeerd, dan is een aanpassing van de schuinte gewenst.

 

Dankje Sprietje voor dit heldere antwoord. Je hebt kennelijk deze schotel al eens bekeken.

 

Ik ben op zoek naar een vervanging voor de Visiosat BiSat omdat ik eigenlijk nooit tevreden ben geweest met het resultaat.

De LNB arm is ook nog eens doorgezakt doordat die aan de voet is gescheurd. Voor mij dus nooit geen kunsstof schotels meer.

Sorry Cheapwatcher.

 

Ik behaal uitstekende resultaten met Triax schotels maar ik vind de plastic houder waarmee de LNB wordt vastgezet naatje.

Ik heb hier al diverse gescheurde LNB houders liggen. Dat komt natuurlijk dat ik ze te hard aandraai, maar doe ik dat niet dan zitten ze te los en kunnen ze te gemakkelijk draaien.

 

Voor mij is dus een schotel met vaste LNB posities ideaal als die ook een skew afstelling heeft voor de gehele schotel, zoals die in de US worden gebruikt door o.a. Dish Network. Maar die werken met monoblocks ipv losse LNB's,

 

Na jouw geruststellende uitleg ga ik toch denken aan deze schotel of het Technisat origineel.

 

Ik heb niet veel tijd meer omdat ons dak binnenkort wordt gerenoveerd en de schotels toch van het (platte) dak af moeten.

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

Olaf vraagt:

 

“Weet u misschien of voor Astra 1 positie (single uitvoering) een Twin Inverto Black Ultra lnb kan plaatsen of moet dit de Twin Alps zijn?”


Je kunt voor de Hotbird, de Astra 23,5 en de Astra 28,2 een Inverto Black Ultra Single of Twin gebruiken. Voor de Astra 19,2 is daar geen ruimte voor en zul je de ALPS moeten gebruiken maar dat is het minst erg omdat die toch het sterkste is.
Maar ik neem aan dat Michel dit ook wel onderzocht heeft want als het niet nodig is gebruik je liever geen smalle lnb’s en dit is natuurlijk een prangende vraag voor veel potentiële gebruikers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerder schreef ik dat de rail 10-11 graden schuin stond. Ik maakte een fout, de rail staat 6-7 graden schuin. Om een optimaal signaal voor de Astra 28,2 te hebben, moet de rail met een vulling dus iets schuiner gezet worden.

Dit is gemakkelijk na te meten met een waterpas. De Hotbird-lnb moet voor Utrecht 30mm lager staan dan de Astra 28,2-lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wel een opmerking in het testrapport:


Er staat een afbeelding waarbij de lnb-arm met een bout en een afstandsstukje aan de schotel is

vastgemaakt. Er staat bij “extra versteviging”.


Nou dat is wel erg ongeloofwaardig. Dacht je nu echt dat die verbinding tussen de lnb-arm en de schotel enige extra stabiliteit zou geven aan de lnb-arm? Het gaat om een zeer stabiele dikwandig dubbel buizenprofiel dat echt geen extra stabiliteit ondervindt van een aluminium schotel van 1,6mm dik materiaal.
Nee, dat is gewoon een extra borging dat als je de vier bouten van de schotel niet goed hebt vastgedraaid, dat de schotel niet omhoog kan en uit de sleutelgat-gaten kan schuiven waardoor de schotel onverwachts op straat ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik de oplossing voor het skew probleem heb gevonden. Ik laat een knik maken in het uiteinde van de buis, daar waar de schotel vast zit. Deze buis kan ik in de tegelvoet op elke gewenste stand draaien en zo elke schotel skew creeren die nodig mocht zijn.

Dat heeft uiteraard ook invloed op de elevatie maar die is weer te corrigeren. Alleen de schaal klopt dan niet meer, maar daar kijk ik toch nooit naar. Daar heb ik de satmeter voor.

 

Ik denk aan een knik van ongeveer 10 graden, dat moet genoeg zijn en zal geen gevolgen hebben voor de stabiliteit van het geheel.

 

Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus de buis van de tegelvoet.

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

...Nou dat is wel erg ongeloofwaardig. Dacht je nu echt dat die verbinding tussen de lnb-arm en de schotel enige extra stabiliteit zou geven aan de lnb-arm? Het gaat om een zeer stabiele dikwandig dubbel buizenprofiel dat echt geen extra stabiliteit ondervindt van een aluminium schotel van 1,6mm dik materiaal.

Nee, dat is gewoon een extra borging dat als je de vier bouten van de schotel niet goed hebt vastgedraaid, dat de schotel niet omhoog kan en uit de sleutelgat-gaten kan schuiven waardoor de schotel onverwachts op straat ligt.

 

Mooi, nog een toepassing voor dat busje ;)

 

De schotel voelt wel degelijk solider aan als je die bus vastmaakt.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind deze schotel nog al aan de prijs, te meer omdat het bedrijf dat deze schotel voor test heeft aangeboden de Wavefield T90 voor een tientje minder aanbiedt.

Zou de Wavefield niet een betere optie zijn? Is ook al leuk omdat er plaats is voor veel meer LNB's. Al zou het mij gaan om de betere ontvangst. Momenteel heb ik met mijn Visiosat bij een ernstige regenbui toch al problemen, terwijl ik dat vroeger met een duo-LNB op een 90 cm schotel veel minder gauw had.

Ik zit dus al te overwegen een tweede 90 cm schotel te kopen en die naast (of boven) die andere te hangen. De Visiosat gaat dan weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Blizzard

 

Jij vindt de schotel nogal aan de prijs. Die conclusie trok ik ook al in bericht 16.

Maar om die schotel nu meteen te vergelijken met een T90 gaat me iets te ver.

Als je voldoende hebt aan de vier bekende satellieten, zou ik een bakbeest als de T90 absoluut niet aan mijn huis hebben willen hangen.

Je moet je wel bedenken dat deze Technisat Satman 850 zeker niet met een Triax 78 te vergelijken is die slecht 70cm breed is. Deze schotel is 85cm breed en die mag je wat schoteloppervlak bijna vergelijken met een Triax 88.


Technisat is een Duits product dat volledig in Duitsland gemaakt wordt. Als je alle luxe en vet betaalde salarissen van de duizenden medewerkers waarvan er vele in dikke Mercedesen en Porches rondrijden in ogenschou neemt, dan kan je niet anders concluderen dan dat Technisat een kwaliteitsmerk is waar je grof voor moet betalen zoals dat bijv. ook bij B&O het geval is, zie de promotiefilm van 16 minuten en 28 seconden van Technisat: https://www.technisat.com/de_DE/Firmenportrait/352-12/

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

### Diverse vragen verwijderd.

 

Dit review topic is alleen bedoeld voor vragen en opmerkingen over deze review. Vragen over schotels stel je in het schotelpark forum!

 

Bvd.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...