Ga naar inhoud


Raspberry PI 1.75 miljoen stuks verkocht


verkerkbr

Aanbevolen berichten

Van het populaire computer boardje Raspberry PI zijn er inmiddels 1.75 miljoen verkocht.

 

Ze worden inmiddels weer gemaakt in Engeland bij de Sony fabriek Wales in plaats van in China.

 

De kosten van het basis boardje is circa € 30,-. Je kunt er ook nog een plastic doosje bij nemen of er zelf een kastje bij maken.

 

Je kunt er van alles mee doen. Van Asterix Voip server, een file server en ook een een Oscam server kan er mee gemaakt worden. Inmiddels is er ook een camera module verkrijgbaar.

 

De mogelijkheden zijn legio en je doet er tegelijk de nodige kennis van Linux mee op.

 

Stroomgebruik is minimaal. De voeding is een losse unit zoals die gebruikt wordt voor een gsm telefoon.

 

Standaard is er een hdmi (1080P) uitgang, maar zonder beeldscherm werkt het ook met ssh via een andere computer. 

 

De oorspronkelijk opzet was een goedkoop leerproject om studenten wat meer te betrekken bij het programmeren in plaats van alleen maar een computer bedienen.

 

Dit is de trend. Kleine goedkope boardjes die als ¨motor¨ dienen voor allerlei toepassingen.

 

En dankzij de massa fabricage en automatisering is de prijs ongelofelijk laag voor een compact computer systeempje.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites


De Raspberry nu is wat de Commodere, Sinclair, Amiga, MSX vroeger was. Je liep heerlijk te klooien met dat ding en was dolgelukkig als je ergens op het scherm een knipperend blokje had, daar waar je had geprogrammeerd.

Ik ben bezig met het aansturen van diverse motortjes en ledjes. En als de boel uitfikt koop ik gewoon een nieuwe.

Lid van 10 november 2003 t/m 30 oktober 2015

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noem dan eens wat, gewoon uit interesse...wat je er allemaal mee doet....

 

Heb er 2 die waar ik OpenElec op draai. Handige media-centertjes.

De 3e daar "speel" ik mee; die heeft nog geen "vaste" functie. Heb een aantal SD-kaartjes dus ik kan makkelijk wisselen van OS, gewoon een ander kaartje insteken en stroom inpluggen. Daar heb ik al MAME op ge-installeerd, FreeBSD, Raspbian... eens gekeken om er Oscam op te zetten, beetje python-programmaatjes schrijven...

In plaats van een PC te nemen gebruik ik gewoon die 3e Pi om wat te "klooien". Eens die een vaste taak gekregen heeft komt nr 4 :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er 3, de vierde wordt momenteel gebaard . . . de eerste voor het uitlezen van de slimme meter,

de tweede en derde als vogelverschrikker en de toekomstige 4e als uitlezen van mijn zonne-inverter.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

.de tweede en derde als vogelverschrikker

Eh.????

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben oa kippen en last van buizerds.

 

10 mp3-tjes met verschillende geweershoten en explosies

die random gekozen worden in een random tijdstip tussen

de 5 en 15 minuten de hele dag in een python scriptje

gevat met een timertje gevormd door een cronjob die

start om 8:47 tot 19:00 uur. Aangesloten op een

monoversterkertje en een hoornluidspreker.

De Rasberry op mijn netwerk zodat ik eenvoudig geluiden

en tijden kan aanpassen (om het monotone tegen te gaan).

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

geniaal zeg, een pi als vogel verschrikker.

 

Mijn pi draait als failover dhcp server, secondary dns server, en houdt een ups in de gaten via usb zodat deze te monitoren is. Eerst had ik een Guruplug, maar het thermisch design van die plug dingen is echt ruk. De guru heeft het net na de garantie opgegeven, toen heb ik nog een sheeva plug gehad, maar ook die gaf het op. ik heb nog even gekeken naar een dreamplug, maar die zijn fors aan de prijs.

 

Uiteindelijk maar een pi gekocht, en die draait prima. Ik hoop dat ze er een nieuwere versie van zullen gaan maken met wat meer geheugen en een gbit interface eraan.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

The Raspberry . . . . "At your service".  :grin: 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk maar een pi gekocht, en die draait prima. Ik hoop dat ze er een nieuwere versie van zullen gaan maken met wat meer geheugen en een gbit interface eraan.

 

Vrees dat een beetje; Eben heeft al aangegeven dat dit niet op korte termijn zal zijn. Ze willen uniformiteit. Je hebt nu al de keuze uit 2!!! modelen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Van het populaire computer boardje Raspberry PI zijn er inmiddels 1.75 miljoen verkocht.

 

Ze worden inmiddels weer gemaakt in Engeland bij de Sony fabriek Wales in plaats van in China.

 

De kosten van het basis boardje is circa € 30,-. Je kunt er ook nog een plastic doosje bij nemen of er zelf een kastje bij maken.

 

Je kunt er van alles mee doen. Van Asterix Voip server, een file server en ook een een Oscam server kan er mee gemaakt worden. Inmiddels is er ook een camera module verkrijgbaar.

 

De mogelijkheden zijn legio en je doet er tegelijk de nodige kennis van Linux mee op.

 

Stroomgebruik is minimaal. De voeding is een losse unit zoals die gebruikt wordt voor een gsm telefoon.

 

Standaard is er een hdmi (1080P) uitgang, maar zonder beeldscherm werkt het ook met ssh via een andere computer. 

 

De oorspronkelijk opzet was een goedkoop leerproject om studenten wat meer te betrekken bij het programmeren in plaats van alleen maar een computer bedienen.

 

Dit is de trend. Kleine goedkope boardjes die als ¨motor¨ dienen voor allerlei toepassingen.

 

En dankzij de massa fabricage en automatisering is de prijs ongelofelijk laag voor een compact computer systeempje.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

Eind oktober zijn er 2.000.000 van deze computer boardjes gemaakt sinds de introductie begin 2012.

 

Per week worden er nu zo'n 40.000 stuks gemaakt in de Sony fabriek in Wales. Ongelofelijk wat er mogelijk is met de moderne productie methodes van elektronica.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ze ook inzetten om het klikaan-klikuit systeem mee te bedienen.

(heb je nog wel een zendertje extra nodig van een paar Euro).

Je sluit de Raspberry aan aan je modem/router en bedient via je pc/smartphone zo je verlichting.

Ook kan je timer functies instellen.

Grappig spul!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

(heb je nog wel een zendertje extra nodig van een paar Euro).

 

Nee hoor, je kan ook de bijgeleverde zender van de klik-aan gebruiken. Weerstandje losmaken en er een draadje aan solderen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...