Ga naar inhoud


Probleem streamen van SD naar laptop


Jürgen
Ga naar oplossing Opgelost door wiz,

Aanbevolen berichten

Weliswaar heb ik al eens eerder over streamproblemen een topic geopend maar de situatie is nu nogal gewijzigd.

 

Sinds kort maak ik gebruik van een vrij zware laptop met i7 processor, 8Gb RAM en een SSD systeemschijf dus dat zou naar mijn mening niet het probleem moeten zijn.

Hierop is Windows 8.1 geïnstalleerd en de laptop is d.m.v. een CAT5e UTP kabel via een 1Gb Netgear switch aan de SOLO2 aangesloten.

Het streamen gebeurd via Chrome en VLC Player (2.1.2 Rincewind).

 

Ik heb echter maar één coaxkabel in gebruik maar ik kijk en stream alleen maar SD kanalen die op een en dezelfde satelliet (19.2), transponder en polariteit zitten (RTL4 kijken en NED1 streamen) en dat gaat in feite goed.

 

Het probleem is dat na een aantal minuten streamen eerst geluid haperingen vertoond en dan staat het beeld stil maar het geluid loopt foutloos verder.

Soms komt het beeld na enkele tellen van zelf weer terug maar blijft dan toch wel haperen.

Als ik VLC Player uitschakel en onmiddellijk weer aanzet dan loopt het beeld weer voor een volledige korte of langere periode maar niet langer dan enkele minuten.

 

Op het moment dat ik de VLC Player uitschakel blijft het Record symbooltje op de SOLO2 branden terwijl die in feite uit zou moeten gaan.

 

Hierbij eveneens een nogal vreemd verschijnsel welk ik vanavond tijdens het streamen van Studio Sport ondervond.

Op het moment dat de standen in beeld kwamen werd zeker 4 keer achterelkaar bepaalde beelden herhaald dus de eerste paar standen werden voorgelezen, dan stopte het beeld weer even en daarna werden de eerder al genoemde standen opnieuw herhaald.

Het lijkt mij toch dat dit niet van van de SOLO2 afkomt want daar wordt toch niets van de stream (tijdelijk) opgeslagen of misschien toch?

In de SOLO2 is een HDD ingebouwd.

 

Ik heb eerder het idee dat de op de laptop opgeslagen file stream (xx).m3u opnieuw door de VLC Player wordt afgespeeld.

 

Heeft iemand misschien een idee hoe ik het probleem kan oplossen?

Hiervoor had ik met mijn DELL laptop ook al problemen en heb daarom ook een nieuwe laptop en een 1Gb switch besteld met de veronderstelling dat dan eindelijk probleemloos kan streamen.

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nog even een toevoeging / vraag.

 

Sinds vanmiddag stream ik SD zowel naar mijn Android tablet als naar mijn Android Galaxy S4 en dat gaat stukken beter maar ook dat gaat met haperingen.

Als er een hapering in beeld en geluid optreedt dan gebeurd dat op beide apparaten tegelijkertijd en start ook op hetzelfde tijdstip op beide apparaten weer.

 

Als er een onderbreking plaatsvindt dan zie ik op beide apparaten een draaiend symbooltje van VPlayer en de tekst Buffering met een oplopende percentage,

Als die op 100% staat loopt het streamen weer voor onbepaalde tijd door totdat die weer stopt en de hiervoor genoemde procedure weer opnieuw begint.

 

Mijn vraag is dan ook, waardoor wordt de Buffering gegenereerd, door het netwerk, Android toestel of SOLO2.

Android lijkt mij niet omdat beiden tegelijkertijd stoppen.

Misschien helpt deze informatie om het probleem te traceren.

 

Oh ja, nog een toevoeging.

Bij de instellingen van de VPlayer kun je de buffergrootte omhoog of omlaag zetten.

Als de buffergrootte hoog staat is de uitval frequenter dan dat die laag staat, op dit moment staat die op beide Android apparaten bijna op 0 (NUL)

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Buffering treedt op als de stream op een of andere manier wordt onderbroken. Dan is dus het netwerk even niet in staat om de stroom op gang te houden. Er wordt eerst een stukje stream in de buffer geladen, en als het buffer vol genoeg zit wordt de stream weergegeven. Zodra er iets stokt aan de stream zou de buffer dat moeten kunnen opvangen, uitgaande dat je het buffer sneller vol krijgt dan dat je het kunt legen door te kijken. Lukt het niet om de stream weer op gang te brengen dan krijg je een onderbreking.

 

Of dat nou aan je solo2, switch of android of windows systeem ligt dat is een beetje lastig om een uitspraak over te doen.

 

check eens met "ethtool eth0" of je nic op 1000Mbit en Full duplex draait in je solo2?

 

doe eens een "ifconfig" op je solo2 en kijk eens wat er bij MTU staat?

 

als het goed is staan bij ifconfig de collisions op 0, en ook de errors en de drops zouden op 0 moeten staan. Kijk eens hoe dat bij jou is?

 

Maak je gebruik van http of https?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak gebruik van HTTP.

 

Hierbij de output van de opdracht "ethtool eth0", zo te zien draait de NIC op Full duplex maar of die ook actief is kan ik niet zien. 

 
root@vusolo2:~# ethtool eth0
Settings for eth0:
        Supported ports: [ TP MII ]
        Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full
                                100baseT/Half 100baseT/Full
                                1000baseT/Half 1000baseT/Full
        Supports auto-negotiation: Yes
        Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full
                                100baseT/Half 100baseT/Full
                                1000baseT/Full
        Advertised pause frame use: Symmetric
        Advertised auto-negotiation: Yes
        Link partner advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full
                                             100baseT/Half 100baseT/Full
        Link partner advertised pause frame use: Symmetric Receive-only
        Link partner advertised auto-negotiation: Yes
        Speed: 100Mb/s
        Duplex: Full
        Port: MII
        PHYAD: 3
        Transceiver: internal
        Auto-negotiation: on
        Supports Wake-on: ags
        Wake-on: d
        SecureOn password: 00:00:00:00:00:00
        Link detected: yes
 
Hierbij de output van "ifconfig" maar kan er zelf niet veel mee.
 
root@vusolo2:~# ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1D:EC:04:85:A2
          inet addr:192.168.2.127  Bcast:0.0.0.0  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::21d:ecff:fe04:85a2/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:1136 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:440 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:86619 (84.5 KiB)  TX bytes:51884 (50.6 KiB)
 
lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)
 
root@vusolo2:~#
 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
  • Oplossing

zo te zien is die switch een 100 mbit switch:

Link partner advertised link modes:                                             
100baseT/Half 100baseT/Full

Dien ten gevolge draait je solo2 op 100 mbit Full:  

Speed: 100Mb/s
Duplex: Full

Wellicht dat daar je probleem zit?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wiz bedankt, het is opgelost, jij hebt mij op het goede spoor gezet. :)

 

De 100Mb connectie was inderdaad vreemd want tussen de laptop met een 1Gb LAN aansluiting en de SOLO2 zit een GS208 Netgear 8-poorts Gb switch.
 
Nadat ik de kabel van de laptop d.m.v. een UTP koppelstuk rechtstreeks op de kabel naar de SOLO2 had aangesloten kreeg ik dezelfde uitkomst.
Uiteindelijk blijkt de UTP kabel van de SOLO2 naar de Gigabit switch de boosdoener te zijn, schijnbaar een dubieuze kwaliteit maar dat krijg je als je zo maar goedkope UTP kabels op Internetshops besteld. :(
 
Nadat ik de kabel door een nieuwe CAT5e kabel had vervangen kan ik nu zelf HD content probleemloos streamen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...