Ga naar inhoud


Waarvoor dient de wcd van ziggo?


satdr

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af waar de eengats wandcontactdoos eigenlijk voor dient? Uiteraard zodat je er een coaxplug kunt in steken, maar als je enkel dvb-c wil kijken, kan het dan kwaad je ontvanger kaal op de groene coax aan te sluiten?

 

Ik bedoel, filtert het nog iets dergelijks ofzo?

Vu+ Ultimo4k

1 FBC DVB-C en 1 FBC DUAL DVB-S2X

OpenPli 7

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vroeg me af waar de eengats wandcontactdoos eigenlijk voor dient? Uiteraard zodat je er een coaxplug kunt in steken, maar als je enkel dvb-c wil kijken, kan het dan kwaad je ontvanger kaal op de groene coax aan te sluiten?

Ik bedoel, filtert het nog iets dergelijks ofzo?

Ja, het zorgt voor een galvanische scheiding tussen ingang en uitgang.

Enerzijds zorgt het dus voor protectie tegen piekspanningen (denk aan indirecte blikseminslag) en het zorgt ervoor dat je zelf door defecte apparatuur geen spanning de kabel op kan sturen.

Ik zou dus zeker het abonnee overname punt, zoals dat doosje heet, ertussen laten.

aangepast door Kowalski

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Kowalski al aangeeft, zorgt deze doos voor een galvanische scheiding tussen het ingaande signaal en de aangesloten apparatuur. Het signaal wordt tot 862MHz op de aansluitplug overgebracht. Dat wil dus zeggen dat alle signalen die via het antennesysteem worden verzonden, op de aansluitplug worden overgezet zonder een scheiding te maken tussen TV- en Radio-signalen. Er zit dus geen filternetwerk in die band 1 (voor TV-signalen) scheidt met band 2 (voor de radiosignalen) met band 3 (VHF-band) met band 4 en 5 (UHF-signalen) voor de TV-signalen.
Het grote voordeel van zo'n aansluiting is, dat je zelf in je huis een eigen netwerk kunt aanleggen bijv. m.b.v. splitters naar diverse aansluitpunten en dat je bij elk aansluitpunt dan zowel de radio- als de TV-signalen hebt. Hierbij moet je wel bedenken dat bij het splitsen van signalen je toch ongeveer 4dB signaalverlies hebt. Daarom wordt een splitter vaak in combinatie met een versterker gebruikt die de verliezen weer compenseert. Ik moet je echter wel vertellen dat veel van die splitters/versterkercombinaties het signaal beroerder maken dan beter. Je zult in dat geval gewoon voor een kwaliteitsmerk moeten gaan en niet voor een versterker/splitter combinatie van de bouwmarkt. Ik zeg altijd maar: beter alleen een splitter zonder versterker dan een beroerde splitter/versterker combinatie.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...