Ga naar inhoud


Later opstartende NAS verbinden


kriebie

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds niet al te lang een DUO2. Fijn apparaat.

Het lukt me om direct op mijn NAS op te nemen. Alleen als de ontvanger opstart zonder dat de NAS gestart is (mijn betere helft heeft nogal eens de neiging om stekkers uit het stopcontact te trekken als ze een apparaat ziet aanstaan), maakt hij niet automatisch verbinding met de NAS, als die later aangezet wordt. Nu kan ik het wel weer (handmatig) via de netwerk-tools instellen, maar het duurt een kleine eeuwigheid voordat de verbinding gemaakt is -- het hele apparaat opnieuw opstarten is een snellere methode. Ook komt het voor dat ik opnames terugzie op het interne (Flash)geheugen, daar ben ik uiteraard ook niet zo blij mee want die is vlot vol en dan gaan andere zaken als de EPG de vernieling in.

Dus wie heeft een idee wat ik verkeerd doe, hoe kan ik voorkomen dat er ooit een opnamepad (incl. timeshift) naar het flashgeheugen verwijst, en hoe kan ik het apparaat vlot wijsmaken dat de NAS intussen ook beschikbaar is in het netwerk? Zijn er andere mogelijkheden waar ik overheen kijk?

 

Edit - Ik heb het VTI-image geïnstalleerd.

aangepast door kriebie
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

makkelijkste lijkt mij voordat je je vuduo2 aanzet eerst even te kijken of jouw vrouw je nas heeft uitgezet. Dan eerst die aanzetten en even wachten en dan je vuduo2 aanzetten. Als je /hdd mount de mist in gaat doordat je nas er niet is tijdens de mount dan is /hdd inderdaad een folder op je root filesystem, en dat is inderdaad in flash. Je zou haar kunnen uitleggen dat ze die nas gewoon aan moet laten staan want als je hem niet nodig hebt gaan de disks uit en vreet hij niet heel erg veel power.

 

Ik vraag me ook af of je filesystem op je nas daar op termijn wel tegen kan als je vrouw er zo maar de stekker uit trekt, uiteindelijk weet je nas niet dat hij uit moet, en dus worden de filesystems niet netjes afgesloten.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

1. Vrouw opvoeden! Een NAS staat altijd aan omdat het een gecentraliseerde opslag is. Je mág een NAS natuurlijk best uitschakelen, maar dan wel via de WebIF! Je doet dan een 'clean' shutdown. Hij maakt de buffers leeg, kijkt of er traffic is en synchronisatie is afgelopen. Ruk je de stekker eruit, dan torpedeer je alle processen en gaat hij bij een volgende start uit van een 'dirty' shutdown wat inhoudt dat hij een volume scan gaat doen en een filecheck. Dat duurt al naar gelang van de schijfgrootte wel even...

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is onbegrijpelijk hoe zuinig den Hollander zijn betere helft is

"beter" dan jijzelf als andere helft kan het dus nooit zijn als die stekkers uit de stopcontacten trekt :grin:

 

daar is overigens geen kruid tegen en/of bekend

kill je PC routines in netwerken door stroom onderbreking gaat er gelijk een hele boel fout

alle paden die ingesteld waren zijn NU verloren gegaan, dus niet enkel standaard paden maar ook mount specifiek ingestelde paden

 

tja en enkel een snelle restore van een backup kan je nu helpen

maar als DIE betere helft haar krultang weer verwisseld met jou NAS ben je weer zuur

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

kwestie van goed opvoeden. Mijn vrouw haalt het echt niet in haar hoofd om zo maar apparatuur uit te schakelen. Trekt ze ook de stekker uit de koelkast zodat je lauw bier moet drinken? :)

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrouw opvoeden is de enige oplossing waarvan vaststaat dat die niet gaat werken, vrees ik. Ze weet wel dat ze niet zomaar de stekker eruit moet trekken, maar laatst was dat ding om een of andere reden niet in slaapstand geraakt en stond dus volop te loeien. En dat accepteert ze echt niet (en terecht, ergens).

Over een in de war geraakt filesysteem maak ik me niet zo gauw zorgen. Ze zal de NAS niet midden in een opname stoppen of zo, dus het filesysteem zal wel in een gedefineerde toestand (caches geflushed etc.) afgebroken worden.

 

Maar is er echt geen manier om de NAS weer vlot aangemeld te krijgen? Er gaan echt een stuk of twee volle minuten overheen voordat de melding eindelijk verdwenen is dat de verbinding ingesteld is. Dat moet toch in een halve seconde gebeurd kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Helaas! Je mag je in de vingers wrijven. Als mijn Netgear gestart wordt zonder file check, mag ik evengoed bijna 5 minuten wachten. Bij een stroomuitval (1 keer gehad) 4 uur wachten!!! (Wel met filecheck uiteraard)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe eenvoudig is de oplossing: plaats een interne harde schijf voor de opnames.

Die krengen kosten niet veel, zelfs de solidstate versies super stil en niet zo warm zijn tegenwoordig betaalbaar.

Je kunt je Nas alsnog mounten voor overige toepassingen.

Overigens vraag ik mij af hoe waar je je time shift en picons bewaard. Ik heb die op een usb stick in de VU om snelle toegang te hebben.

Op zo'n stick kan ook al heel wat opname tegenwoordig, idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik had ook al bedacht dat ik, bij aanhoudende problemen, een interne disk kan plaatsen. Maar die NAS heb ik nou eenmaal, en het stoort me enorm dat ik dit probleem alleen maar zou kunnen oplossen door het onder het kleed te vegen.

Bovendien, in mijn Dreambox had ik een stille schijf, maar toch hoorde je elke paar seconden een storende bonk als die aanstond. De ontvanger fungeerde als uitstekend klankbord voor de zachtste geluidjes van de schijf.

Dan de optie van een SSD, ja die zijn toch ook nog niet echt goedkoop, al beginnen ze zoetjes aan wel betaalbaar te worden.

 

Maar het moet dat systeem toch verdorie niet zo moeilijk wijs te maken zijn dat de NAS weer in bedrijf is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Netwerkfuncties van Enigma2 zijn niet zo super. Het checked bij opstarten van het netwerk wat er gevonden wordt. Daarna niet meer, dan moet je handmatig gaan zoeken met de netwerkbrowser en eventueel opnieuw mounten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

in principe is het >mount -a< intikken in telnet.

maar dat zal niet voor elke mount methdode gaan werken (wel bij automount via netwerkbrowser)

 

zelf herstart ik de VU+ via menu als ik het piepje van de NAS gehoord heb na volledige reboot

met de fstab mount methode is er namelijk geen vuiltje aan de lucht m.b.t. snel nieuw mounten.

aangepast door Tonskidutch

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

blijft over om eerst te checken of je nas aanstaat alvorens je vuduo2 aan te zetten.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

script maken dat status van de mount checked en indien nodig de mount aanmaakt?

en dit met cron inplannen...

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, de eigenlijke oorzaak van je probleem heb je zelf al onverbloemd genoemd in je topic starter,

 

iedereen hier probeert je duidelijk te maken dat het stekkertrekken voor alle systemen, ook de pc de server en de nas, op de korte of langeduur nadelig gaat werken.

Dat het Enigma2 besturingssysteem slecht uitpakt voor je netwerksystemen moge ook duidelijk zijn. Het continue afvragen van de netwerk mounts zal de VU waarschijnlijk te veel belasten.

 

Dus het direkte antwoord op je vraag zal dus zijn: Nee!

 

Met de aantekening dat je het geschetste probleem kunt oplossen (uit de weg kunt gaan) naar ieders zin met een SSD schijf van pakweg € 65,-- (afhankelijk van je gewenste opslag capaciteit). Waarbij je dan zou kunnen besparen op een USB stick die je voor de picons en timeshift sowieso nodig zou hebben. Blijft over een investering van € 40,-- óf een goede opvoedcursus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...