Ga naar inhoud


LNB pass through


pieter532

Aanbevolen berichten

Bestaat er een (recente) VU+ satellietontvanger met een LNB pass through voor DVB-S2?

Of is dat eventueel zelf in te bouwen?

[VU+ Uno 4k SE 8.3] [VU+ ZERO 4k OpenPli 8.3] [ET7000 OpenPli 8.x]

[Cahors BiG BiSAT - 1.9E, 9E, 13E, 19.2E, 23.5E, 28.2E & 5W]

[Diseqc switch - 2x Edison 10/1] [Diseqc switch - 1x Maximum 4/1]

[1.9E & 9E - 2x LNB Alps Twin] [13E, 23.5E & 28.2E - 3x LNB Evo Quad] [19.2E - LNB Alps Quad] [5W - LNB Inverto Black Ultra Twin]

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Tonskidutch bedankt voor je reactie.

 

Onderaan de pagina zie ik nu inderdaad een tuner met "LNB in / LNB out" voor de Vu+ ontvangers SoloSE / SoloSEV2 / Solo4K / Duo2 / Ultimo / Uno / Ultimo4K.

 

Nu ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met het gebruikt van deze functionaliteit (bij Ultimo4k en/of Solo4k)?

Werk de LNB out ook wanneer de ontvanger in standby staat?

[VU+ Uno 4k SE 8.3] [VU+ ZERO 4k OpenPli 8.3] [ET7000 OpenPli 8.x]

[Cahors BiG BiSAT - 1.9E, 9E, 13E, 19.2E, 23.5E, 28.2E & 5W]

[Diseqc switch - 2x Edison 10/1] [Diseqc switch - 1x Maximum 4/1]

[1.9E & 9E - 2x LNB Alps Twin] [13E, 23.5E & 28.2E - 3x LNB Evo Quad] [19.2E - LNB Alps Quad] [5W - LNB Inverto Black Ultra Twin]

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de Ultimo gehad met 3 doorgeluste tuners voor DVB-C, dat werkte perfect.

Voor de Ultimo4K heb ik zo'n loop through nooit gebruikt + nooit nodig gehad.

 

meestal werken loop through constructies alleen in standby behoudens de DVB-C die alle frequenties ongefilterd doorgeven

 

waarom je het wilt gebruiken en met welke installatie is altijd informatie die men graag leest

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas wil hij het voor DVB-S2 en niet voor DVB-C. Dit is even anders vanwege de extra functionaliteit. 13/18V, 22kHz etc. Om die reden zie je het eigenlijk alleen op single tuners. Volledige functionaliteit alleen bij stand-by van de tuner. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aanleiding is oriënteren en kennis opdoen voor eventueel een nieuwe satelliet ontvanger. Mijn voorkeur gaat uit naar VU+. Goeie ervaringen namelijk met VU+ zero 4k. En heb recent vastgesteld dat mijn Samsung TV een VU+ ondersteunt/herkent.

 

De huidige VU+ zijn reeds zo uitgebreid qua functionaliteit (dus noem niet alle wensen) dat ik me richt op aantal specifieke wensen. 

H265 en 4k

Ruimte voor een HDD.

Multistream ontvangst - DVB S2X met LNB in LNB out (LNB pass thru) => vraag me af of deze combinatie bestaat?

Minimaal 2 smartcard lezers
 

Ik gebruik graag de LNB out om op mijn slaapkamer TV (muziekkanaal) te kunnen kijken. Ik heb een korte periode gewerkt met "Remote Channel Stream Converter" echter daarmee ging de TV in de woonkamer op zwart terwijl ik in de slaapkamer TV (muziekkanaal) aan het luisteren was. Via LNB out kan je in ieder geval nog enkele kanaaltjes bekijken wanneer in de woonkamer ook TV wordt gekeken. 

[VU+ Uno 4k SE 8.3] [VU+ ZERO 4k OpenPli 8.3] [ET7000 OpenPli 8.x]

[Cahors BiG BiSAT - 1.9E, 9E, 13E, 19.2E, 23.5E, 28.2E & 5W]

[Diseqc switch - 2x Edison 10/1] [Diseqc switch - 1x Maximum 4/1]

[1.9E & 9E - 2x LNB Alps Twin] [13E, 23.5E & 28.2E - 3x LNB Evo Quad] [19.2E - LNB Alps Quad] [5W - LNB Inverto Black Ultra Twin]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké dat maakt het plaatje weer een heel stuk informatiever

Een stream is met één single tuner mogelijk gezien je ervaring met remote channel converter is dat dus bevestigd.

De Zero4K heeft een fixed single tuner dus dan moet je al naar een andere receiver, zou je minimaal twee streams willen gebruiken.

Een directe VU+ opvolger is de UNO4K SE met een dual FBC-SX tuner en dan kun je leuk in de slaapkamer toch de stream blijven gebruiken.

 

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Remote Stream Converter is een stream die een vrije tuner vraagt. Met een single tuner werkt dat dus uitermate beperkt. Je hebt immer maar 1 tuner. Koop je een luxere ontvanger is remote stream converter perfect inzetbaar! Voor de sat kun je zelfs middels een unicable oplossing 8 tuners creëren. Wel flink duurder als voor kabel, maar het kan. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minutes ago, Tonskidutch said:

Oké dat maakt het plaatje weer een heel stuk informatiever

Een stream is met één single tuner mogelijk gezien je ervaring met remote channel converter is dat dus bevestigd.

De Zero4K heeft een fixed single tuner dus dan moet je al naar een andere receiver, zou je minimaal twee streams willen gebruiken.

Een directe VU+ opvolger is de UNO4K SE met een dual FBC-SX tuner en dan kun je leuk in de slaapkamer toch de stream blijven gebruiken.

 

 

Ik wil de ET8000 vervangen door een VU+. 

Je noemt de UNO4k SE met een dual FBC-SX. Via de eerder genoemde link zie ik op de dual FBC-SX geen LNB out. Heeft deze wel een LNB out (loop pass through)?

[VU+ Uno 4k SE 8.3] [VU+ ZERO 4k OpenPli 8.3] [ET7000 OpenPli 8.x]

[Cahors BiG BiSAT - 1.9E, 9E, 13E, 19.2E, 23.5E, 28.2E & 5W]

[Diseqc switch - 2x Edison 10/1] [Diseqc switch - 1x Maximum 4/1]

[1.9E & 9E - 2x LNB Alps Twin] [13E, 23.5E & 28.2E - 3x LNB Evo Quad] [19.2E - LNB Alps Quad] [5W - LNB Inverto Black Ultra Twin]

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minutes ago, Tonskidutch said:

Overigens dan doe je meteen een van die ET krengen weg !

Hoeveel aansluitingen heb je op de Cahors? (dan zou ik de Zero in de slaapkamer zetten)

Inderdaad 😄 weg met die ET-krengen . 

Van mijn Cahors-schotel gaan twee kabels het huis in; 1 naar ET8000 en 1 naar VU+ zero 4k.

[VU+ Uno 4k SE 8.3] [VU+ ZERO 4k OpenPli 8.3] [ET7000 OpenPli 8.x]

[Cahors BiG BiSAT - 1.9E, 9E, 13E, 19.2E, 23.5E, 28.2E & 5W]

[Diseqc switch - 2x Edison 10/1] [Diseqc switch - 1x Maximum 4/1]

[1.9E & 9E - 2x LNB Alps Twin] [13E, 23.5E & 28.2E - 3x LNB Evo Quad] [19.2E - LNB Alps Quad] [5W - LNB Inverto Black Ultra Twin]

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je de DUAL FCB tuner kiest dan kun je zonder problemen streamen

( een loop through heeft die Dual FCB niet maar wel 8 tuners dus streamen is makkelijk via je thuisnetwerk ook op pC en telefoon)

loop through dat hebben alleen de single tuners maar die hebben de beperking dat je maar één stream kunt opbouwen.

 

Mocht je meerdere tuners willen plaatsen, in combinatie, is dat mogelijk bij de duurdere VU+ modellen (4K) zoals de Ultimo4K.

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Tonskidutch said:

als je de DUAL FCB tuner kiest dan kun je zonder problemen streamen

( een loop through heeft die Dual FCB niet maar wel 8 tuners dus streamen is makkelijk via je thuisnetwerk ook op pC en telefoon)

loop through dat hebben alleen de single tuners maar die hebben de beperking dat je maar één stream kunt opbouwen.

 

Mocht je meerdere tuners willen plaatsen, in combinatie, is dat mogelijk bij de duurdere VU+ modellen (4K) zoals de Ultimo4K.

 

Ik probeer je berichtje te begrijpen echter hier schiet mijn kennis te kort .... en mogelijk ook nog enkele 'domme' vragen omdat ik het niet begrijp. ;0)

 

Dual FCB heeft twee LNB ingangen. Betekent dit per LNB ingang 4 virtuele tuners? Of per LNB ingang 8 virtuele tuners?

Bedoel je met streamen gebruik maken van "Remote Channel Stream Converter"?

Kan je via het streamen dan 8 verschillende TV-kanalen tonen? Op verschillen transponders? Op verschillende satellieten? Dus bv NPO1 kijken in de woonkamer (waar de nieuwe VU+ met Dual FCB komt), en via een stream RAI1 en via een andere stream BBC1?

Heb je voor deze VU+ ontvanger met dual FCB (DVB S2X) tuner nog speciale switches en/of LNB's nodig? Of andere hardware?

[VU+ Uno 4k SE 8.3] [VU+ ZERO 4k OpenPli 8.3] [ET7000 OpenPli 8.x]

[Cahors BiG BiSAT - 1.9E, 9E, 13E, 19.2E, 23.5E, 28.2E & 5W]

[Diseqc switch - 2x Edison 10/1] [Diseqc switch - 1x Maximum 4/1]

[1.9E & 9E - 2x LNB Alps Twin] [13E, 23.5E & 28.2E - 3x LNB Evo Quad] [19.2E - LNB Alps Quad] [5W - LNB Inverto Black Ultra Twin]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vermits je Unicable gebruikt. Met een standaard DiseqC heb je gewoon 2 legacy tuners. Zelfs in dat laatste geval geldt bij gebruik FBC tuner

 

kijken/kijken

kijken/opnemen

opnemen/kijken

opnemen, opnemen

00

01

10

11

 

Voor Unicable geldt hetzelfde, maar dan heb je 8 combinaties i.p.v. slechts 2.

 

Streamen is niets anders als het reserveren van 1 tuner om deze via LAN naar een ander apparaat te sturen. Laten we zeggen kijken of opnemen op afstand..

 

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Full Band Capture (FBC) tuners

Een DVB-S2 FBC tuner beschikt over een stukje speciale technologie waardoor tot acht tuners in de decoder aanwezig zijn. Deze kunnen afzonderlijk van elkaar functioneren. Hierdoor wordt het mogelijk om op zijn minst al acht zenders op te nemen of naar een ander scherm te streamen, zelfs als ze op verschillende transponders worden uitgezonden. Het aantal gelijktijdig en afzonderlijk te gebruiken tuners is wel sterk afhankelijk van de gebruikte LNB op de schotelantenne.

Hoe werkt dat?

Bij satelliet ontvangst hebben we te maken met een lage band (10.700 - 11.700 GHz) en een hoge band (11.700 - 12.750 GHz) daarop wordt zowel verticaal als horizontaal uitgezonden.

Die stukken van de band worden opgesplitst, daardoor krijgen we bij satelliet ontvangst altijd te maken met 4 ontvangst banden, men noemt dat de “kwadranten”

(LV) Lage band Verticaal 

(LH) Lage band  Horizontaal

(HV) Hoge band  Verticaal

(HH) Hoge band  Horizontaal

De standaard universele lnb kan slechts een kwadrant verwerken en maakt daar een lagere band  van voor doorgave over de coaxkabel, m.a.w. er moet daar altijd eerst een selectie in de lnb plaatsvinden.

Wie of wat bepaald dat?

Wij, door een zender te selecteren, voorbeeldje NPO 2 zit op Transponder 202 van de Astra 23.5 en deze zit in de Hoge band Verticaal.

De Tuner wordt daarop vastgezet (gelockt) en we kunnen kijken, streamen of opnames maken van alle zenders die zich op deze transponder bevinden, met 1 tuner

Bij een Twin Tuner hebben we de beschikking over 2 tuners, Tuner A en Tuner B

Wat zien we dan vaak gebeuren, Tuner B gaat nog eens hetzelfde kwadrant kiezen om daarin een andere transponder te selecteren, dat is niet erg praktisch, aangezien dat kwadrant al aanwezig is via Tuner A.

Met de Full Band Capture Tuner is dat verleden tijd, met gewone lnb’s is een FBC tuner qua werking identiek aan een twin tuner. We hebben nog steeds die 2 Tuners waarop van alles kan op aangesloten worden, zoals 1 lnb, een diseqc met 12 lnb’s, een motor. Het enige verschil, er zijn nog eens zes extra tuners aanwezig(C t/m H). maar deze tuners hebben geen eigen fysieke connectie met een kabel (LNB input).

Hoe moeten we dat zien, als een ontvanger (tuner 1) een kwadrant binnen haalt, dan kan er nog doorgelust worden naar een tweede derde, vierde ontvanger, die krijgen dan het kwadrant te zien die de eerste tuner heeft geselecteerd.

Bij gewone ontvangers zouden de doorgeluste tuner(s) altijd vast hangen aan een bepaalde ontvanger en kabel. Bij FBC tuners wordt intern doorgelust (geen kabels), daartegen kunnen ze nog eens "dynamisch doorlussen". Voor elke zender die je kiest zal Enigma 2, uitzoeken naar welke tuner doorgelust moet worden.

 

Nu met de Dual FBC Tuner aangesloten op standaard universele lnb’s, zijn er nog altijd 2 kwadranten die niet in ons bereik liggen. Door nu een wide band lnb in te zetten kunnen we ook dat probleem oplossen. Bij de wideband lnb worden de hoge en lage band samen ontvangen en ook zodanig als één band omgezet, de wideband lnb kent daarom nog slechts 2 uitgangen, Verticaal en Horizontaal, (2 kwadranten)

 

Full Band Capture Tuners en Unicable lnb’s

Unicable is een één kabel systeem en moet men zien als een mini relais station (ontvangen en doorzenden) er kunnen tot 32 ontvangers op een kabel aangesloten worden.

Unicable creëert een eigen uitzendband waarop enkel de transponders zitten die gevraagd worden.

Vooraleer het Unicable systeem kan werken, moet elke tuner ingesteld worden op een van de voor Unicable vastgelegde Frequentie, vanaf dat moment ontvangt de tuner enkel nog op die ingegeven Frequentie. M.a.w. elke tuner krijgt een eigen uniek frequentie toegewezen waarop hij afgestemd staat.

Werking; De Unicable lnb krijgt een commando van een tuner om een transponder op een satelliet te selecteren en gaat die ontvangen, om vervolgens door te sturen op de Unicable frequentie voor de tuner die de aanvraag deed.

Als voorbeeld: 

Tuner A: 1210MHz

Tuner B: 1340MHz

Tuner C 1420MHz

Tuner D 1680 MHz enz

Vraagt Tuner B NPO 2 dan krijgt die via 1340 MHz de transponder aangeboden waarop NPO 2 zit.

Het grote voordeel is dat we nu alle 8 tuners hun eigen frequentie kunnen geven.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...