Ga naar inhoud


Extra SSD drive oorzaak uitval laptop?


Jürgen

Aanbevolen berichten

December 2013 nam ik een nieuwe Asus N550 serie laptop in gebruik.

Onmiddellijk na ingebruikname plaatste ik een Samsung 256 EVO SSD in de plaats van de standaard geleverde 500 GB HDD.

De nu vrijgekomen HDD plaatste ik als 2e HDD d.m.v. een bracket op de plaats van de DVD Rom.

Alles functioneerde prima totdat de laptop na 2 maanden de geest gaf en ik deze naar Asus stuurde met het verzoek om deze onder garantie ten willen repareren welk dan ook gebeurde.

Volgens het reparatierapport was het moederbord en de accu vervangen.

 

Onmiddellijk na teruterugkomst heb ik de SSD en 500 GB HDD weer geïnstalleerd en dit draaide weer perfect tot 14 dagen geleden want toen wilde de laptop niet meer opladen en toen uiteindelijk de accu helemaal leeg was stopte de werking volledig ondanks dat de laptop op de Power Adapter was aangesloten.

Ook een passende andere Power Adapter leverde geen beter resultaat op dus wellicht was de voeding defect.

Dus maar weer naar Asus gestuurd om deze te laten repareren.

 

Nu komt bij mij de vraag op, kan deze configuratiewijziging de oorzaak zijn dat de laptop 2x defect raakte.

 

Na terugkomst overweeg ik nu om nog maar èèn drive te plaatsen en wel een SSD 512 EVO, dus de 500 GB HDD niet meer aanvullend te installeren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Asus is momenteel nog één van de betere merken, dus structureel foute componenten kan ik me niet indenken. Vaak is de DC-DC converter precies bemeten voor zijn doel. Goed mogelijk dat de power opname van én de SSD en de HDD te veel is. Enige mogelijkheid om te testen is wachten tot hij uit reparatie terugkomt. Meegeleverde DVD weer terugplaatsen en proberen. Hopelijk dan wel een gezegend leven... De 500Gb HDD kun je desnoods in een USB of eSATA bracket extern gebruiken (met eigen voeding)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit al een jaar of 2 op deze manier. DVD eruit gesloopt en daar een drivebay ingezet. Ik heb ook een Asus laptop.

 

Het lijkt me erg sterk dat die 5 watt ofzo wat de SSD extra gebruikt de boosdoener zou kunnen zijn.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jou HDD bracket op de plaats van de DVD Rom. maak toch geen kortsluiting met

moeder bord ,wat van type merk heb je

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de bracket bij HDDbracket.com gekocht.

Toen ik deze voor de 2e keer installeerde heb ikzelf heel goed opgelet dat die nergens met het moederbord contact maakte.

 

Het viel me overigens wel op dat het probleem voor de 2e keer optrad toen het hier in Spanje boven de 32°C was en in de caravan is het op dat moment ook niet echt koeler.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...