Ga naar inhoud


Editie 22 - Gigablue IP Box


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Hierbij een mini-review van de Gigablue IP Box.

 

In editie 20 schreven we al uitgebreid over de Gigablue Quad Plus, een Quad tuner met twee ingebouwde DVB-S2 tuners en twee uitbreidingsslots.

Stop je in deze Quad die paar extra tuners, wordt het plotseling heel erg interessant daar een of meerdere Gigablue IP Boxen bij aan te schaffen. Voor de prijs hoef je het niet te laten want het ding kost maar 99 euro.

 

De Gigablue IP Box is in feite een kleine (18x13x5cm), maar vrij krachtige Enigma2 receiver, maar dan zonder 'receiver'. Snapt u hem nog? Wij wel! :) Het hart van de Gigablue IP Box wordt gevormd door de Broadcom BCM7358, afkomstig uit een familie van chipsets die we vaak tegenkomen in de bekende Enigma2 receivers zoals de Dreambox, Xtrend, VU+, Formuler en uiteraard de Gigablue receivers zelf. Afgetopt met 4MB NOR ROM, 512MB NAND flash en 512MB DDR RAM, staat dit garant voor een redelijk vlot werkend geheel.

 

De afstandsbediening van de IP Box voelt erg goedkoop aan, maar doet het uitstekend. Ook qua indeling van de diverse knopjes, valt er weinig tot niets op aan te merken. Na enige gewenning kan je er zowel je Gigablue Quad Plus als ook de IP box uitstekend mee bedienen. Het is ook vrijwel dezelfde afstandsbediening als bij het eerder door ons geteste Quad Plus model, alleen zijn bij dit exemplaar de cursor toetsen zwart.

 

gigablue-ip-box.jpg

 

Aan de voorzijde zie we eigenlijk alleen een meerkleurige LED en een stand-by-knop.

 

GIGABLUE_IPBOX-LINUX_MULTIROOM_SYSTEM_RECGIG-015_PIC1.PNG

 

Van binnen ziet de Gigablue IP Box er zeer degelijk en goed afgewerkt uit.De gebruikte componenten zijn van redelijk goede kwaliteit.

 

DSC02526.jpg

 

Waar het interessant wordt is aan de achterzijde: Composiet video, analoge stereo uitgang, HDMI, ethernet (10/100mbit), USB 2.0, IR-In, optische S/PDIF, een aan/uitschakelaar en de ingang voor de netvoeding.

 

gigablue_ipbox_rear-960x471.jpg

 

Er vallen dus 2 zaken op.

  1. Allemachtig.....geen tuner, wat nu?
  2. IR-wat?

De laatste vraag kunnen we eenvoudig beantwoorden. Het kastje is een kwestie van smaak en als je die nu echt foeilelijk vindt, kan je hem ergens 'wegwerken', het meegeleverde infrarood oogje met kabeltje inprikken en die ergens in het zicht leggen. Handig!

 

Vraag 1 vraagt om een tekening. Die hebben we maar even gemaakt:

 

netwerk_template.png

 

Zoals je ziet worden in dit voorbeeld zowel de 'moederontvanger' (server) als de 'kinderen' (clients) aangesloten op het huisnetwerk. Dat kan ook draadloos (met een optionele USB WiFi stick), maar dat is in geval van Full HD overdracht niet aan te raden. Wat wel kan is het gebruik van een Powerline adapter. Zo'n ding die je netwerk over de stroomleidingen stuurt. Let wel op dat je een setje koopt dat een goede doorvoersnelheid heeft. Op hardware.info is onlangs een TP-Link set als beste getest, dus die hebben wij voor dit doel aangeschaft. De daar geteste doorvoersnelheid wordt in de praktijk niet gehaald, ook bij ons niet, maar het voldoet voor storingsvrije overdracht van Full HD video.

Ehh, we wijken af...

 

Als je dan de netwerkzaakjes op orde hebt en zowel de Gigablue receiver als ook de IP Box(en) aangesloten hebt, dan wordt het tijd om de software te plaatsen. Wij testen in eerste instantie met OpenATV. Een werkelijk klasse image, die ook voor deze IP Box beschikbaar is.

Na installatie op de IP Box even de Wizard doorlopen en de rest gaat eigenlijk helemaal vanzelf. Je hoeft na een automatische scan alleen maar de 'server' te selecteren en de zenderlijst wordt automatisch gedownload.

 

Voordat je het in de gaten hebt ben je al door je zenderlijst aan het zappen. Het valt op dat het allemaal best vlot werkt. Ok, de zapsnelheden zijn niet extreem vlot, maar zelfs sneller dan enkele andere enigma2 receivers. Je hebt geen smartcard nodig, want het signaal wordt gedecodeerd van de server-box gestreamd. Het verbaast ons eerlijk gezegd hoe goed dit werkt!

 

De beeldkwaliteit is prima. Vergelijkbaar met iedere andere Enigma2 receiver die op Broadcom chipset gebaseerd is.

 

Na uren lang TV gekeken te hebben geen enkele storing. Nogmaals, wij transporteren in deze test het 'signaal' over een powerline netwerkadapter. Niet de meest snelle en betrouwbare vorm van datacommunicatie. De enige storingen die opgemerkt worden zijn die zeer kort na het zappen. Het beeld en geluid stottert dan zo heel af en toe slechts heel erg kort, duidelijk omdat de data nog even gebufferd moet worden.

 

De netwerksnelheid hebben we uiteraard even bekabeld gemeten. Het resultaat is uitstekend voor een 100Mbit aansluiting.

[  4] local 192.168.2.7 port 5001 connected with 192.168.2.200 port 41069
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[  4]  0.0-10.0 sec   112 MBytes  93.9 Mbits/sec

 

Met onze TP Link adapter wordt +/- 49Mbits/sec gemeten. Meer dan voldoende voor een Full HD stream dus.

 

We kunnen er een heel lang verhaal van maken, maar deze Gigablue IP box is gewoon een heel erg leuk kastje voor het geld! Hij zapt best vlot (voor een IP gebaseerd apparaat), werkt redelijk vlot en je kunt er prima je in de woonkamer gemaakte opnames op afspelen. Het is tevens mogelijk met de IP Box opnames te maken op de harde schijf van de server-box, of op bijvoorbeeld een NAS.

 

Er zijn echter ook nadelen te melden:

  1. Het afspelen van Full HD (1080p MKV) media maakt de IP Box traag. Hij loopt dan echt op zijn teentjes en dat is te merken als je er OpenATV op zet. Dan is het zelfs niet meer mogelijk 1080p materiaal storingsvrij af te spelen. Het beeld hapert dan eigenlijk vrijwel continue (ook met normale netwerkkabel). Met de image van de fabrikant (OpenMips) loopt dat wel behoorlijk stabiel, maar die image is wel wat kaal. Gezien de snelheid van de chipset lijkt mij dat een softwareprobleem dat moet kunnen worden opgelost.
  2. Het is niet mogelijk de zenderlijst van de serverbox te downloaden als daar streams in staan of als die lijst heel erg groot is. Dat had men beter op kunnen lossen door eerst een boeketlijst te laden, waar je vervolgens aan kunt vinken welke boeketten je wilt downloaden. Nu ben je dus genoodzaakt eerst een lijst zonder streams in je server-box te plaatsen, die te downloaden op de IP Box en daarna eventueel de lijst met streams weer terug te plaatsen op je server-box. Niet echt handig.

Dus.... heb je een Gigablue in je woonkamer staan en wil je op een slaapkamer of kantoortje ook TV kijken zonder een coax kabel te trekken, dan is dit echt een geweldige oplossing!

 

Als de bovenstaande punten opgelost worden, dan zonder meer 5 sterren voor deze IP box. Nu blijven we (voorlopig) hangen op 4.

 

4sterren.png

 


 

Copyrights 2014 www.sat4all.com

 

Tot slot wil ik opmerken dat de fabrikant voor een tweede keer niet gereageerd heeft op ons review verzoek. Dat je niet mee wilt werken... prima, maar heb dan op zijn minst het fatsoen even te reageren op de email.

Dit was om die reden voorlopig onze laatste Gigablue review. Wij hopen dat de fabrikant inziet dat wij ondanks het gebrek aan medewerking toch objectief testen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Werkt deze unit alleen icm de Gigablue of ook met andere Enigma2 receivers ?

 

Alleen met Gigablue. De software is voor zover ik begrepen heb niet open source en zo gemaakt dat het alleen op een Gigablue werkt.

De hardware zou op zich prima met andere receivers kunnen werken.

 

Kun je ook opnames plannen met een client box ?

 

Ja, dat werkt prima.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat mij in het verleden bij dat CDS ooit met 1 master en 2 slaves op de markt zou komen, deze heeft zelfs tot 4 slaves mogelijk.

 

 

Tot slot wil ik opmerken dat de fabrikant voor een tweede keer niet gereageerd heeft op ons review verzoek. Dat je niet mee wilt werken... prima, maar heb dan op zijn minst het fatsoen even te reageren op de email.

Dit was om die reden voorlopig onze laatste Gigablue review. Wij hopen dat de fabrikant inziet dat wij ondanks het gebrek aan medewerking toch objectief testen.

 

Het is toch jammer dat er geen twee richtingsverkeer is, zo helpt iedereen elkaar, en daar zijn velen bij gebaad.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meerwaarde is dus:

- geen coax door trekken

 

Nadeel:

- langere zaptijd

 

Vragen die oprijzen:

- je stopt dus 1 originele kaart in de Quad Plus? De ipboxen hebben geen extra kaart nodig?

- hoe zijn de zaptijden met 2/3/4 ipboxen als de Quad Plus ook in gebruik is?

- Krijg je geen vertraging als je op 4 boxen 4 verschillende HD streams kijkt (even los van de CD SID discussie)

 

Eigenlijk is de afweging dus:

99 euro voor Gigablue IP box of iets meer voor een box met tuner en een iets langere kabel (er is immers een quad lnb aanwezig)

 

Michel, leuke review maar als je deze vragen kunt behandelen/testen dan word de review nog veel beter.

Dat is geen commentaar maar opbouwende kritiek.

 

Kan deze combinatie dus eigenlijk 2/3/4 losse receivers verslaan op basis van 1 CD kaart?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zou een perfecte oplossing zijn voor multiroom kijken met 1 CD card. Ik heb nu 3 ontvangers met dus 3 kaarten, en wil eigenlijk nog 2 stuks erbij hebben maar dat mag/kan niet bij CD, dan zou dit de oplossing zijn. Nu heb ik alleen de vraag of de gigableu ontvanger te vergelijken is met bv dreambox/topfield ed. En is de ontvanger redelijk idiot proof en simpel te bedienen. Is evt ook "cardsharing mogelijk met de ontvanger in combi met de IP box.

Never drive faster then your guardian angel can fly.

 

Murphy's law slaat altijd toe, wanneer dat is nooit bekend, maar het gebeurt, hoe dan ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

De meerwaarde is dus:

- geen coax door trekken

 

Nadeel:

- langere zaptijd

 

Vragen die oprijzen:

- je stopt dus 1 originele kaart in de Quad Plus? De ipboxen hebben geen extra kaart nodig?

- hoe zijn de zaptijden met 2/3/4 ipboxen als de Quad Plus ook in gebruik is?

- Krijg je geen vertraging als je op 4 boxen 4 verschillende HD streams kijkt (even los van de CD SID discussie)

 

Eigenlijk is de afweging dus:

99 euro voor Gigablue IP box of iets meer voor een box met tuner en een iets langere kabel (er is immers een quad lnb aanwezig)

 

Michel, leuke review maar als je deze vragen kunt behandelen/testen dan word de review nog veel beter.

Dat is geen commentaar maar opbouwende kritiek.

 

Kan deze combinatie dus eigenlijk 2/3/4 losse receivers verslaan op basis van 1 CD kaart?

 

De langere zaptijd zie ik niet als nadeel, die is namelijk maar marginaal langer.

 

De IP boxen hebben uiteraard geen kaart nodig.

 

Dat kan ik zo niet testen. Of je moet me 3 IP boxen willen sturen ;) Ik zal vanavond testen met 3 en 4 streams door de andere streams gewoon via VLC op een PC te laten lopen. Dat is namelijk in principe exact hezelfde.

 

Dit zou een perfecte oplossing zijn voor multiroom kijken met 1 CD card. Ik heb nu 3 ontvangers met dus 3 kaarten, en wil eigenlijk nog 2 stuks erbij hebben maar dat mag/kan niet bij CD, dan zou dit de oplossing zijn. Nu heb ik alleen de vraag of de gigableu ontvanger te vergelijken is met bv dreambox/topfield ed. En is de ontvanger redelijk idiot proof en simpel te bedienen. Is evt ook "cardsharing mogelijk met de ontvanger in combi met de IP box.

 

Topfield kan je niet met een Dreambox vergelijken, maar de Gigablue wel. Ik zou op dit moment alleen enigma2 ontvangers kopen. De rest legt het wat mij betreft volledig af. Enigma2 kan je zo moeilijk maken als je wilt, maar als je het simpel houd, is het ook supersimpel te bedienen.

 

Zou het voor dit doeleinde niet beter te zijn om apparaten met SAT>IP protocol te nemen in plaats van een merkgebonden gesloten systeem?

 

Nee, dat denk ik niet. Dat dit 'merkgebonden' is, is vermoedelijk slechts een kwestie van tijd. Zo'n IP box kan technisch met iedere enigma2 receiver werken, dat wordt nu alleen softwarematig belemmerd.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ok zojuist getest in de volgende situatie:

 

1. Gigablue Quad Plus - Kijken van een 720P MKV gestreamd vanuit een NAS (software: OpenATV 4.2)

2. iMac 27" - Kijken naar NPO 1 (gestreamd met VLC)

3. MacBook Air - Kijken naar RTL4 (gestreamd met VLC)

4. Gigablue IP Box - Kijken naar RTL5 (software: OpenMips 4.2)

 

Dat ging prima tegelijkertijd, zonder enige storing.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Xtrend ET4000 is niet heel veel duurder en kan dit ook met de remote stream plugin.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Niet veel, dat is 30% duurder en als je geen tuner nodig hebt kan je hem er ook beter niet in hebben.

 

Enigma2 wilt nog wel eens onstabiel worden als je per ongeluk een zender kiest die niet 'getuned' kan worden.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt me een leuke oplossing. Dit product zou voor mij een + waarde krijgen, moest iemand zijn software zo aanpassen, dat die ook communiceert met een vu duo bvb en andere enigma2 ontvangers.

als je dit straemt naar een andere woning waar je geen schotel mag/kan zetten, en blijft dus binnen de abonnee wat betreft mtv enzo, kan hij dat ook over wan, of is dit nu echt veel te traag? sd is voldoende, ik heb hier geen hd tv, maar een glasbak.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...