Ga naar inhoud


snapshot functie in VirtualBox


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Hoi ik weet ik moet het eigenlijk zelf testen

 

maar ik vraag liever ook even, daar ik mij niet al teveel tijd kan permiteren met experimenten

de dagen zijn kort de projecten moeten af

 

dus graag de VirtualBox kenners uw HULP

 

op distro 1 draait geen scanner op de multifunctionele printer/scanner/copier

op distro 2 draait dat wel naar behoren maar geen programma xxx

dus beiden linux op eigen partitie via dualboot

 

Om andere redenen blijf ik liever bij distro 1 voor het algemeen gebruik

 

De vraag :

Kan ik met de snapshot functie in Virtualbox (een reeds aanwezig OS snel switchen met behoud van de gekoppelde printer functionaliteit) sneller dan een shutdown en reboot van distro 1 naar distro 2

 

En wat stel ik in ?

 

ciao ciao

Tonskidutch

I Smashed Your Phone - Kincaid Remix

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

daar is de snapshot functie niet geschikt voor. Als je een snapshot maakt van je vm, dan wordt de file waar je disk in staat afgesloten en wordt er een nieuwe file gemaakt. In die nieuwe file worden alle wijzigingen bij gehouden die je nadien doet. Dus als je files weggooit worden die files eerst gelezen uit je originele file en worden in de delta file gemarkeerd als zijnde "deze moeten worden verwijderd in geval van een consolidatie".

 

Snapshots gebruik je dus als je eerst wat wilt testen of iets werkt. Je maakt vooraf een snapshot, en installeert je software die je wilt testen. Werkt het niet of verpunk je je systeem dan ga je terug naar de situatie voor je snapshot en je vm start weer gewoon. Werkt het naar behoren, dan kan je het snapshot weggooien en dan worden alle wijzigingen in je deltafile verwerkt in je diskfile en uiteindelijk wordt de deltafile weggegooid.

 

Als ik jou was zou ik even uitzoeken waarom die scanner het niet doet in de laatste open suse, als dit wel werkt in een moderne andere distro dan zou dat oplosbaar moeten zijn lijkt mij en dat scheelt switchen tussen distro's. Dat is namelijk behoorlijk irritant kan ik je vertellen, en dat ben je snel zat.

 

Ik weet niet hoe ruim bemeten je systeem is, maar kan je niet op je favoriete distro virtual box installeren en dan wat je af en toe nodig hebt in een virtual box sessie draaien?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

je zou beide vms kunnen suspenden, dan wordt de memory content in een file op disk opgeslagen. Heb je hem dan weer nodig start je virtual box, en klik je op start vm, en dan wordt de memory file ingelezen in het geheugen van de vm en staat je systeem weer paraat voor je. Het is alleen even de vraag of het inlezen van de memory file sneller gaat dan het booten van het os vanaf de virtual disk, maar dat is een kwestie van uitproberen.

 

Heb je resources genoeg op je systeem dan zou je ze beiden kunnen starten, maar of je dat gaat bevallen vraag ik me af.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...