Ga naar inhoud


Precisie van een satellietmotor 0,1 of 0,3 graden


a33

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Ik las bij specificaties van de SG2100 motor, dat deze een precisie heeft van 0,3 graden ("0,3 degree precision resolution").

Bij de STAB's 90, 100 en 120 las ik dat die een precisie hebben van 0,1 graden.

 

Wat betekent dit precies?

Is het een hardwarematige precisie, of een softwarematige precisie van het draaien van de motor?

 

En als het softwarematig is, hoe verhoudt dat zich tot USALS-aansturing? Ik neem aan dat ook USALS dan een bepaalde precisie heeft?

 

En zijn er leden, die in de praktijk het verschil hiertussen ervaren?

 

Ben benieuwd hoe dit zit.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de link gelezen, en ook de link die daarin staat.

 

Als ik het goed begrijp, kan de SG2100 dus nooit met een grotere precisie worden afgesteld dan 0,3 graad azimuth?

 

Of werkt die AFT (Auto-fine-tuning) zo, dat er na de standaard-positionering (op 0,3 graad) nog een fijnere afstemming kan komen? Dat wordt mij niet helemaal duidelijk. Want er staat wel, dat een STAB dan met de fine-tuning nog stapjes van 0,1 graad kan maken, en dat is ook precies de pulse/stapgrootte van de STAB.

Dan betekent die fine-tuning dus niet zoveel; dan is het alleen een feedbackmechanisme of de motor misschien toch een stapje van 0,3 graad anders moet staan of niet?

 

Ik twijfel een beetje, of ik mijn triax 115 nu aan een SG2100-motor zal monteren, of aan een Interstar GI-100 (=STAB HH110).

Qua belastbaarheid zijn ze ongeveer hetzelfde lees ik (max 100 cm stalen schotel, van max 12 kg).

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over welke rotor gaat het en waar komen die specs vandaan?  (0,3 degree precision resolution)

 

Bij de specs van de DMS sg2100 staat oa dit: " Besides, the count's precision of SG2100 is 0.0256 degree but not 0.15 degree as STAB mentioned."

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haalde mijn info van de website van sadoun:

 

Motech SG2100

This is a DiSEqC 1.2 compliant motor mount. It utilizes a data stream passed up the LNB co-axial lead to the mount. Only one co-axial cable is needed for installation.

  • For up to 90 cm Steel dish (Max 25lbs).
  • Heavy duty construction & precise technology.
  • 0.3 degree precision resolution
  • +/- 65° Azimuth Rotation angle. 
  • 42MM (1 5/8") Shaft
  • DiSEqC 1.2, 1.3,  USALS or "Goto X"
  • Software Limit Protection

Hier staat dus duidelijk 0,3 graden voor de SG2100.

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

gevonden op deze pagina

:http://sadoun.com/Sat/Order/Motors/HH-Motors.htm

 

hier wordt overigens weer een ander getal genoemd:

http://forums.openpli.org/topic/37737-be%C3%AFnvloed-de-optie-%E2%80%9Cextra-motor-opties%E2%80%9D-fysiek-de-motor-of-alleen-de-indicatie-van-de-benodigde-tijd/

 

Voor mijn gevoel kan het niet kloppen. Dan zou je toch nooit een goede positionering van de schotel kunnen krijgen?

 

Overigens, als je draaisnelheid belangrijk vindt, moet je geen stab nemen. Anderen zijn beduidend sneller.

Daar kwam ikzelf pas na aanschaf achter.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk je nu echt dat 0.1gr of 0.3gr enig verschil maakt kwa nauwkeurigheid met een dish van net 1 meter, met een dish van 4 meter zal je dat vast wel merken maar die past niet op een SG2100 of een Stab HH120. :lol:

Op astra 19.2 niet maar er zijn genoeg zwakkere sats waar dat wel uitmaakt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch blijf ik nog confused.

Aan de ene kant staat er dus "0,3 graad precisie" van de SG2100.

 

Aan de andere kant vind ik posts van trust waarin hij schrijft 38 of 40 pulses per graad:

https://www.sat4all.com/forums/topic/336292-pulsen-door-3-delen/?p=2197558

https://www.sat4all.com/forums/topic/332798-rotor-exact-positioneren/?p=2161093

En als je uitgaat van een precisie van 0,0256 graad (zie de post van @youriy hierboven) kom je precies op 39 pulsen uit.

 

Dus wat kan of doet de SG2100 met de 0,3 graad precisie, en wat kan of doet hij met 0,0256 graad precisie?

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnig je hersens toch niet zo met al die specs, A33!

De praktijk is (hier met 120 cm) dat de SG2100-achtigen met USALS prima in 0,1° stapjes te sturen zijn.

En dit is precies voldoende om tot de laatste 0,1 dB het maximale signaal te vinden.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb de vraag inmiddels ook op het forum van sadoun gesteld.

 

Alleen.... mijn post is daar nog steeds niet vrijgegeven.

Ben benieuwd of/wanneer ik daar een antwoord krijg.

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het forum van sadoun ligt op z'n gat, kennelijk: er gebeurt daar niks.

 

Daarom heb ik nog even doorgegoogled op het citaat dat youriy gaf, en heb nu de conclusie getrokken dat die 0,3 precisie voor de sg2100 gewoon een onjuist getal is.

 

De bron van de foute informatie is wellicht het pdf van de bijlage.

 

Op het internet is ook een reactie daarop te vinden van een SG2100-ingenieur:

 

You may have recently read the comparison that was put out by STAB.  It's currently posted on several sites.  Below is the actual email from the SG2100 engineer.
Hi Tim
1. Wind Resistance: According to the structure of SG2100 it is also good for 140Km/h with 90cm Dish.
2. Corrosion Resistance: The treated screws we used can pass the Salt-Spray test for 300 Hours.
3. Temperature: Sorry we didn't mentioned it on our spec. We have made many tests and the SG2100 is good for -40degrees C to +80 degrees C. We will add it onto our spec.
4. Sensor: One sensor is already good enough. Only the one who can't write good software need 2 sensors to reduce the possibility of miss counting. Besides, the count's precision of SG2100 is 0.0256 degree but not 0.15 degree as STAB mentioned.
5. Precise '0' position: As everybody knows that SG2100 has very precise 0 degree reference. We use very smart software to calibrate. No need to adjust the mechanical parts of SG2100.
6. USALS: USALS is only a software for the receiver to calculate the Azimuth angles of the motor according to the Latitude, longitude of the end user and the Satellites want to aim. We have the same tool in our website. We call it GAAPS (Global Automatic Antenna Positioning System). All the end users can use this tool via http://www.gaaps.com.tw .We will prepare more information for easy installation with the help of GAAPS in the near future.
7. Power Consumption: Since the output power of the Receiver is at least 350mA, 180mA consumption will not cause any problem. The reason we set the consumption higher than others is to offer low backlash at any azimuth angle of SG2100. STAB has lower consumption, however, the backlash is very large while the motor is close to 0 degree.
 

 

Bedoeld is dus kennelijk inderdaad de stapgrootte per impuls. Waarom de sadoun website dan weer het getal 0,3 vermeldt, is mij onduidelijk. Daar heb ik verder geen bron voor gevonden. Of zouden ze afgerond 0,03 bedoelen, en een nulletje vergeten zijn?

 

 

Ik snap nu wel beter hoe dat zit met stapgroottes in de fijnafstelling van een motor.

Met diseqc 1.2 kan dat dus zo precies als de motor het toelaat.

Met USALS ben je denk ik afhankelijk van het aantal decimalen achter de komma, waarmee je je eigen positie en die van de satelliet kunt opgeven. Ik heb geloof ik zowel ontvangers met slechts 1 decimaal, en met twee decimalen gezien. Ikzelf heb slechts e'e'n decimaal. :(

 

 

Groet, A33

STAB HH90TEST op SADOUNwebsite.pdf

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...