Ga naar inhoud


Waterkoker schakelt niet uit


jerpsx

Aanbevolen berichten


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een hoop reacties, haha! Iedereen bedankt voor het meedenken. Een nieuwe waterkoker kopen kan natuurlijk ook, maar repareren is leuker  ;) . Op zich is de waterkoker ook nog prima bruikbaar, het is vooral irritant.

 

 

Meet even de spanning achter en voor de thermische beveiliging, als het water heet heeft, maar niet uitschakeld. Heb je geen spanning na de beveiliging, dan is deze in beveiliging getreden. Ga NOOIT een beveliging overbruggen, dit kan brand, andere ongemakken en letsel opleveren!

 

Bedankt voor deze tip. Ik was niet van plan om de zekering er tussenuit te halen, ik kan me inderdaad voorstellen dat dat gevaarlijke situaties op kan leveren.

 

Verv de thermo fuse 184 gr

 

Denk dat ik dat maar ga proberen  ;)

 

Die van mij schakelt ook niet meer uit, dan doe ik dat maar handmatig.

 

Dat doe ik nu ook, maar ik vergeet bijna altijd dat ik hem handmatig uit moet zetten. Zit je net weer lekker op de bank, hoor je de waterkoker weer aangaan...irritant.

 

Is zo een thermo fuse geen eenmalige zaak?

Het lijkt meer op het onderbreken van het verwarmings element.

Immers:

 

Het gevolg hiervan is dat het water een bepaalde temperatuur bereikt, verwarmingselement uitschakelt, en 5min later weer aanschiet om op te warmen.

 

Hier zat ik later ook nog aan te denken, ik kan nergens echt duidelijk vinden of de zekering eenmalig onderbreekt als hij echt veel te heet wordt, of dat hij hier wordt gebruikt om te onderbreken als de gewenste temperatuur is bereikt, en na afkoelen weer "reset". In dat geval is het eigenlijk meer een schakelaar ja. Hier wel nog wat info gevonden over de zekering.

 

http://www.atcsemitec.co.uk/pdfdocs/sf-e-thermal-fuses.pdf

 

Wanneer ik de klacht goed lees wordt het verwarmen van het water op een bepaald moment onderbroken, en gaat het opwarmen na ongeveer 5 minuten weer verder.

Ik kan maar en conclusie trekken, er zit ergens een temperatuur afhankelijke onderbreking.

Verwarming element?

 

Nieuwe kopen?

 

Het apparaat en de bedrading zit vrij simpel in elkaar. De thermische zekering en de schakelaar zijn de enige onderdelen in het circuit. En het verwarmingselement natuurlijk. Het lijkt me niet aannemelijk dat er in het verwarmingselement zelf (onzichtbaar) een thermische schakelaar is ingebouwd?

 

Is dat zo'n model dat er een knop actief onderuit schiet als het water aan de kook gaat?

Zoja, zou het een mechanische blokkering kunnen zijn waardoor door te veel weerstand tgv wrijving de schakelaar niet omgeklapt wordt naar uit door het bimetaal.

 

Ik heb de schakelaar losgehaald, hier zit een clipje in (in de bijlage een foto als voorbeeld) die bij het bereiken van een bepaalde temperatuur omklikt en daarmee de schakelaar uit moet drukken. Ik dacht ook dat de schakelaar misschien te zwaar gaat voor het clipje, maar dit is niet het geval. De schakelaar gaat heel licht dus zou geen probleem moeten zijn, maar het probleem is dus dat de temperatuur niet bereikt wordt waarbij het clipje ombuigt. De temperatuur moet normaal bereikt worden doordat er stoom van het kokende water bij het clipje komt.

 

Ik kom in het apparaat dus twee onderdelen tegen die reageren op temperatuur:

 

- Het klipje. Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is, maar misschien is de temperatuur waarbij deze omklikt op een of andere manier niet meer goed. 

 

- De thermische zekering.

 

Ik heb even gemeten, de temperatuur van het water waarbij de waterkoker afslaat is ongeveer 75 graden. Dit lijkt me dus veel te laag.

 

Ik ga nog even de thermische zekering doormeten.

post-50955-0-15591100-1443881543.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een onderdeel over het hoofd gezien (ja, stom), ik denk dat dat de boosdoener moet zijn. Er zit ook gewoon een thermostaat in, type KSD301

 

http://www.capillary-thermostat.com/down/snap-action-thermostat.pdf

 

Ik denk dat het aannemelijk is dat deze niet meer juist functioneert, en dat de thermische zekering die we eerder tegenkwamen alleen is voor als het apparaat echt te heet wordt, en dan permanent onderbreekt. Zoals Ceesv dus al aangaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebeurd dit als er zowel minimum water niveau in is dan maximum water niveau?

Je zou kunnen de stroom meten, als het verwarmingselement heet wordt, hij niet meer stroom vraagt, en over de grens gaat van de beveiliging.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de thermostaat even losgehaald om te kijken welk type er precies in zit (welke schakeltemperatuur), daarna heb ik de waterkoker weer in elkaar gezet zodat hij in ieder geval weer bruikbaar is tot het onderdeel binnen is.....en hij werkt weer!

 

Er zat een wit laagje warmte geleidende pasta tussen de thermostaat en de onderkant van het apparaat waar deze tegenaan geschroefd was. Ik moest deze pasta verwijderen om te kunnen zien welk type thermostaat er nu precies in zit. Na het schoonmaken heb ik voor de zekerheid een laagje koelpasta (voor CPU's, maar functie lijkt me hetzelfde; warmte overdagen) aangebracht zodat de warmte tussen thermostaat en element nog goed wordt overgebracht.

 

Hij wordt nu weer netjes warm, kookt duidelijk ca. 10-15 seconden waarna hij vanzelf uitschakelt (en nu dus ook de schakelaar). Had gelukkig nog geen onderdelen besteld  ;) .

 

Nu begrijp ik alleen nog niet helemaal waarom het nu wel goed werkt. Als het contact tussen element en thermostaat slecht is doordat de koelpasta niet meer goed was zou de warmte toch juist slecht overgenomen worden door de thermostaat, waardoor hij heter moet worden dan de bedoeling is....het probleem was juist andersom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou durven melden, dat omdat de thermostaat niet zijn werk kon doen, door de verouderde pasta, dus een ander onderdeel in beveiliging is gegaan. Leuk dat die weer werkt met een beetje nieuwe koelpasta. Voor wat sat4all al niet voor goed is.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft TS de oplossing zelf gevonden door nog eens goed het apparaat en de verschillende onderdelen te bekijken.

En in het bijzonder de onderdelen die hij in eerste instantie over het hooft heeft gezien.

 

Blijft er nog een vraag openstaan, welke temperatuur waarden staan er op de thermostaat aangegeven.? 

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, de thermostaat over het hoofd zien was vrij stom, meest voor de hand liggende onderdeel. Doordat ik als eerst de thermische zekering tegen kwam ben ik er op een of andere manier vanuit gegaan dat het probleem daar moest liggen (in een van de eerste reacties werd ook bevestigd om deze inderdaad te vervangen). Ook op google vond ik wat verhalen dat het daaraan zou kunnen liggen (maar goed, wat je zoekt zul je ook vinden op het internet)

 

Ceesv zat vanaf begin af aan helemaal juist ;)

 

De schakeltemperatuur van de thermostaat is 125 graden. De zekering van 184 graden is dus echt voor wanneer het apparaat niet onderbroken wordt door de thermostaat en veel te heet wordt.

 

Als ik het systeem nu goed begrijp zal hij in eerste instantie via het bimetaal (het clipje van de eerdere foto) uitschakelen doordat die verhit wordt door de stoom van het water en de schakelaar omklikt. Als er te weinig of geen water in zit waardoor er geen stoom bij het clipje komt, zal de thermostaat ervoor zorgen dat het element uitgeschakeld wordt (droogkook beveiliging).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft lastig zonder de juiste gegevens een oorzaak aan te wijzen. Nu komt er weer naar boven dat de fuce een temperatuur aangeeft van 187 graden. Dat gegeven wijst er op dat het onderdeel ook als een echte noodstop is en bedoeld en als laatste beveiliging dient.

 

Een gat in het aanrecht blad zie ik echter niet ontstaan. Ook als beide beveiligen het laten afweten. Voor die tijd zijn de kabelschoentjes dusdanig warm geworden en het materiaal zo verzwakt of verbrand dat ze geen contact meer maken en de stroom pp deze manier onderbroken wordt.

 

Nu ik het toch over de aansluitingen heb, de kabelschoentjes naar de thermostaat , betwijfel ik of oude koelpasta wel de oorzaak van het euvel is. 

De kabel schoentjes hebben namelijk de vervelende eigenschap dat ze na verloop van tijd door de warmte ontwikkeling minder goed contact maken. Door het de-en monteren is het contact verbeterd.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een oververhitting van een element, kan  je het hebben, voor dat het dramatisch wordt, deze een lekstroom geeft, en zal (als die aanwezig is en werkt) de aardlekschakelaar in werking treden. Dit heb ik gehad met een koffiezet apparaat,waar het verwarmingselement niet meer deugde.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Fijn dat mensen nog iets herstellen. Het is nu zo'n wegwerp maatschappij gekomen, en dit ten nadele van het milieau. En als je ziet in welke omstandigheden personen, die afgedankte elecktronica moet ontmantelen, zouden er meer moeten herstellingen doen.

Al werken de fabrikanten dit meer en meer tegen, door overal printplaten in te steken.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...