Ga naar inhoud


Waterkoker schakelt niet uit


jerpsx

Aanbevolen berichten

Aangezien ik hier altijd de gekste (lees: niet met sat/tv te maken) vragen tegenkom probeer ik het ook maar eens  :D

 

Ik heb een waterkoker die, die niet vanzelf uitschakelt als hij klaar is. Nu heb ik hem even uit elkaar gehaald, en kom ik tot de onderstaande theorie.

 

Het probleem is als volgt, wanneer ik de waterkoker aanzet verwarmt hij het water, maar schakelt het verwarmingselement te vroeg af (denk ik). Volgens mij hoort het water even goed te koken voor hij afslaat. Nu wordt het water wel heet (heet genoeg om te gebruiken), maar niet heet genoeg om de schakelaar uit te laten schakelen. Daardoor blijft de schakelaar aan staan. Het gevolg hiervan is dat het water een bepaalde temperatuur bereikt, verwarmingselement uitschakelt, en 5min later weer aanschiet om op te warmen.

 

Ik heb hem even uit elkaar gehaald, en nu kom ik het volgende tegen. De volgende schakelkaar:

 

http://www.ottercontrols.co.uk/sectors/general/water-heating/z5.html

 

Hier zit een ijzeren clipje in, dat door verwarming verbuigt en de schakelaar uit zou moeten drukken. Ik heb dit clipje even boven een vuurtje gehouden en na enkele seconden klikt hij netjes om. Nu is dit qua temperatuur geen goede vergelijking met stoom waar hij normaal op zou moeten reageren, maar ik neem even aan dat het clipje goed werkt. Aangezien me ook is opgevallen dat het water heet wordt, maar niet goed kookt denk ik dat er niet genoeg stoomt ontstaat om het clipje te laten reageren.

 

Daardoor kom ik uit bij de thermische zekering. Dit is het type SEFUSE SF184E. Kan het zijn dat deze niet meer goed functioneert? Ik kan op internet wel vinden hoe ik kan meten of hij helemaal niet meer werkt, maar in dit geval werkt hij dus wel, maar niet goed.

 

De vraag, kan ik het juist functioneren op een bepaalde manier testen? En/of is het aannemelijk dat dit onderdeel defect is?

aangepast door jerpsx
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Meet even de spanning achter en voor de thermische beveiliging, als het water heet heeft, maar niet uitschakeld. Heb je geen spanning na de beveiliging, dan is deze in beveiliging getreden. Ga NOOIT een beveliging overbruggen, dit kan brand, andere ongemakken en letsel opleveren!

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Is zo een thermo fuse geen eenmalige zaak?

Het lijkt meer op het onderbreken van het verwarmings element.

Immers:

 

Het gevolg hiervan is dat het water een bepaalde temperatuur bereikt, verwarmingselement uitschakelt, en 5min later weer aanschiet om op te warmen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Thermische zekeringen zijn beveiligingen die bij het overschrijden van de temperatuur definitief defect raken.

Thermische schakelaars herstellen zich.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer ik de klacht goed lees wordt het verwarmen van het water op een bepaald moment onderbroken, en gaat het opwarmen na ongeveer 5 minuten weer verder.

Ik kan maar en conclusie trekken, er zit ergens een temperatuur afhankelijke onderbreking.

Verwarming element?

 

Nieuwe kopen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft zelfs een hogere maximum temperatuur gekregen dan toen die net van de productieband afviel...

 

Dat weet je pas als je de temperatuur van het water meet, en dat is hier niet het geval.

De titel "Water koker schakelt niet uit" dekt niet de lading. Immers TS schrijft.

 

Het probleem is als volgt, wanneer ik de waterkoker aanzet verwarmt hij het water, maar schakelt het verwarmingselement te vroeg af (denk ik). Volgens mij hoort het water even goed te koken voor hij afslaat. Nu wordt het water wel heet (heet genoeg om te gebruiken), maar niet heet genoeg om de schakelaar uit te laten schakelen. Daardoor blijft de schakelaar aan staan. Het gevolg hiervan is dat het water een bepaalde temperatuur bereikt, verwarmingselement uitschakelt, en 5min later weer aanschiet om op te warmen.

 

Het water komt dus niet op temperatuur, de waterkoker wordt dus te vroeg uitgeschakeld en de fuce hersteld zich na 5 minuten als hij enigszins is afgekoeld.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Rest ons nog een opmerking, meten is weten, gissen is missen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...