Ga naar inhoud


Zwaar "Afstemmen mislukt!"-probleem


Fluppe

Aanbevolen berichten

Gegroet,

 

Wegens een gevelrenovatie heb ik mijn sat.schotel gedurende een tweetal weken buiten dienst gesteld. Na de renovatie heb ik die er terug laten aanhangen, en laten uitrichten. Nu heb ik het probleem dat ik op vele zenders (over de drie Astra's) de "Afstemmen mislukt!"-foutmelding te zien krijg.

 

Maar ik kan het niet vastpinnen op één oorzaak, wegens volgende bemerkingen:

- Mijn settings heb ik al 10x nagekeken, en ik ben zeker dat ze juist staan.

- VTM HD komt er prima door, net als bvb. Vier HD, maar Een HD, Canvas HD, Acht, MTV, History HD, e.a. geven onmiddellijk "Afstemmen mislukt!" -> allen op de Astra 3 (23,5°) sat.

- Maar ook op de Astra 2 (28°) heb ik dit probleem. Een goed voorbeeld om mee te werken heb ik gevonden in ITV4 en ITV4 + 1. De eerste komt er niet door, de tweede wel meteen.

- Ik denk niet dat ik op de Astra 1 dit probleem heb, dat zou ik verder moeten testen om zeker te weten.

 

Wat kan de oorzaak zijn ? Het ligt niet specifiek aan een satelliet of transponder, maar wel aan een bepaalde frequentie lijkt het. VTM HD zit op 11856 MHz, terwijl Een HD op 12187.50 MHz zit. ITV4 zit op 10758 MHz, en ITV4 + 1 op 10832 MHz.

 

LNB ? Connectoren ? Maar zou ik dan niet bij alle zenders hetzelfde resultaat krijgen ?

 

Is het mogelijk dat mijn ontvanger beschadigd is geraakt ? Die heeft wel bij momenten opgestaan tijdens de renovatiewerken :s

 

Wat ik nog moet vermelden, is dat ik een stacker/destacker gebruik, en de hoofdkabel tussen ontvanger en stacker beschadigd was door vocht tijdens de werken. Het uiteinde van de kabel aan kant stacker, buiten dus, is vervangen door de installateur. De rest van de connectoren, en lnb's, zijn niet nagekeken geweest, maar hier is niet aan geraakt tijdens de (de)montage. Idem voor de 2 switchen.

 

 

Filip

aangepast door Fluppe
Link naar reactie
Delen op andere sites


Allereerst kijken of de afstemgegevens van de kanalen nog kloppen. Er zijn recentelijk op Astra 2 heel veel wijzigingen geweest. Astra 3 ben ik me niet van bewust. Als je b.v. een recente settingslijst installeert kun je dat probleem even 'tackelen'.

Tweede optie is uiteraard weer de schotelafstelling. Vooral als de schotel is verplaatst/verhangen kan dat problematisch zijn.

Derde optie de bekabeling, DiseqC switch en connectoren..

Laatste optie blijft de hardware (zwakke voeding, bijna defecte voeding)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de renovatie heb ik die er terug laten aanhangen, en laten uitrichten

dit zeg je zelf 

dan zou ik die toch terug laten komen om het goed uiterichten 

en alles nakijken op beschadiging en vocht enz

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik zou graag één van de twee meest waarschijnlijke mogelijkheden zoveel mogelijk uitsluiten. Ofwel is de voeding van mijn ontvanger (deels) beschadigd, ofwel is de schotel niet 100% uitgelijnd.

Ik ben zeker dat mijn instellingen juist zijn (heb mij er bijna scheel op gekeken), en de bekabeling zou in orde moeten zijn (niets aan gewijzigd). De LNB's zijn in hun geheel met de schotel zelf ge(de)monteerd; er is slechts een kleine afstelling gedaan door de installateur.

 

Kunnen jullie je gedacht zeggen over volgende vragen ?

 

Mogelijkheid 1 (voeding beschadigd): kan het dat mijn ontvanger beschadigd is, en ik toch perfecte ontvangst krijg op één zender, maar niet op een andere ? Dus dat het zou afhangen op welke frequentie hij aan het tunen is ? Ik zou denken dat wanneer de voeding defect is, hij sowieso nooit kan tunen... ? Kan die 'half'-defect zijn ??

 

Mogelijkheid 2 (niet goed genoeg uitgericht): kan het dat wanneer ik op bvb. Astra 2 zeer goede ontvangt heb van één zender (ITV4+1), ik totààl geen ontvangt heb op een andere transponder (ITV4) ? Lijkt me nl. nogal extreem. Ander voorbeeld : VTM HD prima, Acht noppes. Ik weet dat sommige transponders minder krachtig signaal hebben, maar in mijn situatie is het echt 1 of 0.

 

Op de Astra 1 heb ik quasi geen problemen (kan me geen zender voor de geest halen die op dezelfde manier faalt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook eens indien mogelijk eens een andere ontvanger eens aansluiten als het op die goed werkt weet je ook al dat de decoder niet meer deugd.

Doen de problemen zich ook voor op de testdecoder weet je dat het aan je schotelinstallatie ligt.

Het is idd ff alles terug tap voor stap uittesten en zien waar het probleem zich voordoet.

Vu+ Ultimo4K

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt ook dat je op de astra1 geen problemen ondervind, dan ga ik ervan uit dat de schotel ook uitgericht is op de 19e.

Dus zou ik ook eens het hele zaakje beginnen uit te richten op de 23.5e astra3 omdat deze iets minder sterk is als de astra1 en van daaruit de rest uit te richten.

Vu+ Ultimo4K

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om er achter te komen dat schotel niet goed is uit gericht , de antenne kabel

rechtstreeks aan sluiten op de een van lnb's, en kijken of het dan goed is

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je voor een schotelopstelling en in welke plaats staat deze?

 

 

Astra 1-2-3 op een VisioSat. Hangt op pakweg 5m aan de voorgevel. Voor de demontage werkte alles naar behoren. De reden dat ik twijfel aan de exacte oorzaak, is omdat de ontvanger heeft opgestaan tijdens de renovatie (om opnames te bekijken bvb.), maar gedurende die tijd heeft die steeds stroom gezet op de coax kabel, die toen nog gewoon buiten hing (en het heeft geregend - de connector moest vervangen worden) -> vandaar dat ik een (half) defecte voeding op mijn receiver (Xtrend ET9000) niet volledig wil uitsluiten.

 

Ik ben ondertussen aan het uitkijken naar een andere installateur. Da's het nadeel van onze huidige woning, dat ik er zelf niet meer aan kan :(

aangepast door Fluppe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als vocht kan indringen in een coax, kan dat verder in de coax'en gaan in corrosie.

Ik zou eerder de coax verdenken dan de voeding van de tuner.

Spijtig dat je er niet bijkan, want dan kon je die kabel ( indien mogelijk) vervangen.

Maar als dat de hoofdcoax is, zou je dit ook op de astra 19,2 ook hebben.

Indien alles toch correct blijkt te werken bij een andere ontvanger, zou de tunerblik beschadigd kunnen zijn door ongewilde ( kortstondige) kortsluiting buiten.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Astra 1-2-3 op een VisioSat. Hangt op pakweg 5m aan de voorgevel. Voor de demontage werkte alles naar behoren. De reden dat ik twijfel aan de exacte oorzaak, is omdat de ontvanger heeft opgestaan tijdens de renovatie (om opnames te bekijken bvb.), maar gedurende die tijd heeft die steeds stroom gezet op de coax kabel, die toen nog gewoon buiten hing (en het heeft geregend - de connector moest vervangen worden) -> vandaar dat ik een (half) defecte voeding op mijn receiver (Xtrend ET9000) niet volledig wil uitsluiten.

 

Ik ben ondertussen aan het uitkijken naar een andere installateur. Da's het nadeel van onze huidige woning, dat ik er zelf niet meer aan kan :(

Al j  e je woonplaats vermeld dan kunnen er leden in de buurt je meschien helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als vocht kan indringen in een coax, kan dat verder in de coax'en gaan in corrosie.

Ik zou eerder de coax verdenken dan de voeding van de tuner.

Spijtig dat je er niet bijkan, want dan kon je die kabel ( indien mogelijk) vervangen.

Maar als dat de hoofdcoax is, zou je dit ook op de astra 19,2 ook hebben.

Indien alles toch correct blijkt te werken bij een andere ontvanger, zou de tunerblik beschadigd kunnen zijn door ongewilde ( kortstondige) kortsluiting buiten.

 

Dit is het soort antwoord waar ik naar op zoek ben, bedankt. Het was idd de hoofdcoax, en het uiteinde is vervangen geweest. Het is idd mogelijk dat de tuner van mijn ontvanger gedeeltelijk beschadigd is geraakt. Spijtig genoeg heb ik geen tweede settopbox beschikbaar om dit te kunnen uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Astra 19,2 komt sterker door dan de Astra 23,5. Daarom heb je er op de Astra 19,2 geen last van.
Ik zou de gehele coax maar eens vervangen want een las buiten in de coax ook ook geen goede zaak. En neem dan meteen een goede coaxkabel zoals bijv. de Hirschman Koka 9TS.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...