Ga naar inhoud


triax schotel Spanje Madrid 19,2 23,5 welke maat


chez
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ik zal een vriend helpen om een schotel te installeren voor tvv met 19,2 en 23,5 en wilde graag een triax gebruiken met twee lnb´s

Mijn twijfel is of ik genoeg heb aan een triax 78 of dat ik toch een triax 88 moet aanschaffen.

Alvast bedankt voor de reacties

VU+ UNO 4K & VU+SOLO2 openpli 4.0 multifeed astra 1,2,3 & hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste chez

Volgens de footprint zou een schotel van 60cm voldoende zijn echter ik geloof daar niet zo in. Welke gebruik je zelf want je zit net iets boven Madrid?

Ik denk dat een Triax 78 toereikend is. Ik wil best even uitekenen welke duo-lnb daar goed op past maar gaat het dan echt om een Triax-schotel of om een Spaanse schotel. Daarmee is het een chaos wat betreft de f/D-verhoudingen die variëren van 0,5 tot 0,7. Daar ga ik niets aan berekenen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

 

Het gaat echt om een triax schotel, Ik zelf heb een merkloze multifeed schotel van 90 b x 100 h en ik zat te denken aan twee aparte lnb´s maar als er een duo is die ik kan gebruiken dat zou ook perfect zijn.

 

Alvast vriendelijk bedankt

VU+ UNO 4K & VU+SOLO2 openpli 4.0 multifeed astra 1,2,3 & hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een Triax 78 in Madrid moeten de lnb's 45,5mm uit elkaar staan. Dat is een onhandige maat. Een duo-lnb voor een 60cm schotel is te klein (38mm) en een duo-lnb voor een 80cm schotel is te groot (53-55mm).
Dan zou je twee losse lnb's moeten nemen. Een lnb met een kop van 60mm voor de Astra 23,5 en een lnb met een kop van 40mm voor de Astra 19,2.

Of een schotel nemen die iets groter is. Op een Triax 88 wordt de afstand tussen de twee satellieten 55,8mm. Daar past een duo-lnb op van Inverto want daar is de afstand 55mm.

Hoeveel aansluitingen zijn er nodig?
Kan er wel een schotel geplaatst worden groter dan een Triax 78?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

 

Zat even te kijken maar met de duo lnb en een triax 88 ben ik goedkoper uit dan een triax 78 met twee losse lnb´s een kleine rail en multiswitch.

Zou je me aub kunnen vertellen precies welke duo lnb de inverto het dan is?

 

Alvast bedankt!

VU+ UNO 4K & VU+SOLO2 openpli 4.0 multifeed astra 1,2,3 & hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste chez

Met slechts 1 aansluiting kun je het beste een 4 graden monoblock nemen op een Triax 78. Dan staat de stand van de antennes veel beter en klopt ook de afstand behoorlijk.
Dan moet je dit monoblock hebben: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=251&cat=36
Het enigste wat wel anders ingesteld moet worden is de diseqc-volgorde.
Astra 23,5 is positie A
Astra 19,2 is positie B

De elevatie van de schotel op 35,5 graden instellen om de Astra 23,5 te vinden.
Het monoblock 21,5 graden schuin zetten.
Die koop je in Madrid voor €15,95.
Dus als je in de schotel kijkt en tegen de achterzijde van het monoblock kijkt en de linker kop in de klem hebt staan, de rechter kop schuin omlaag aan de rechter zijde.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu wil ik geen spelbreker zijn Sprietje...

Maar eerst schrijf je dat Chez een Triax 88 moet nemen omdat op de 78 geen monoblok past ivm de afstand tussen de beide lnb's

Maar in je berekening schrijf je dat hij een 78 moet nemen?  is dit een typo of moet hij toch een Triax 78 nemen?

 

(het gaat mij niets aan hoor... maar het zou zonde zijn als er een verkeerde schotel gekocht wordt)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sverige

Normaal neem je een 4,3 graden monoblock. Er bestaat ook een 4 graden monoblock maar die heeft slechts 1 aansluiting.
Meestal willen mensen toch wel twee aansluitingen dus ga ik uit van een 4,3 graden monoblock maar in dit geval is één aansluiting voldoende en dan kan dus het 4 graden monoblock gebruikt worden op een Triax 78. Ook staan de antennes in een 4 graden monoblock niet gedraaid en dat is perfect voor Spanje.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, zó ver had ik niet gedacht, omdat ik weinig tot niets van monoblocks afweet, omdat ik die zelf nooit gebruikt heb.

Ik "dacht" dus alleen dat er ergens iets niet klopte in je advies.... maar ik had kunnen weten dat jij wel wist wat je schreef!

 

sorry dat ik aan je twijfelde!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, voor ik iets adviseer heb ik eerst de zaak al berekend op afstand, op schuinte instelling van het monoblock en ook naar de benodigde skew van de antennes gekeken en naar de footprint gekeken hoe groot de schotel moet zijn. Daarnaast geef ik meestal ook een lage prijs waarvoor je de spullen kunt kopen. Ook dat zoek ik even uit op internet.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste marcel2be

Dat hoef ik niet uit te rekenen, dat weet ik zo uit m'n hoofd want Los Alcazares ligt net iets boven Cartagena.
Als je een schotel in Cartagena koopt van 90cm breed en 100cm hoog (kost €34,-) en je plaatst er een 6 graden monoblock op, dan heb je een uitstekende ontvangst. Met deze combinatie heb ik zeker 10 Nederlanders geholpen en die zijn uitstekend tevreden, twee weken geleden nog een lid van dit forum met een boot in de haven van Cartagena.
Het beste kun je een Inverto monoblock kopen. Daarvan staan de koppen 63mm uit elkaar en is kwalitatief goed. Kun je ook in Cartagena kopen.
Hoeveel aansluitingen wil je hebben?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...