Ga naar inhoud


Kan een offset-scalaring op primefocus feedhoorn gemonteerd worden (C/Ku-band)


cookie monster

Aanbevolen berichten

Ik moet nog wel effe doorsnuffelen in de rommelbak ,

zeker dat ik nog een chaperral + hoorn (c/ku LNB) heb voor primefocus  ,

deze heeft een motortje zodat zowel Lc/Rc , als H/V mogelijk is ,

Ook nog heb ik een witte C-band hoorn LNB voor offset schotel !!

Mijn vraag , kan die offsethoorn op de Chaperral gefixt worden ??

In feite de ring van de primefocus er af , en die scalaring in de plaats !!

Ik weet dat KU-band veeeeeeeel verliest met zo'n feedhoorn , maar ....

die is in dit geval toch niet nodig !!

 

http://img.webme.com/pic/s/satellite-cookiemonster/c-band_lnbf.jpg

http://img.webme.com/pic/s/satellite-cookiemonster/c-band_lnbf_scalaring.jpg

http://img.webme.com/pic/s/satellite-cookiemonster/c_band_lnbf-polarisatie.jpg

http://imagizer.imageshack.us/a/img821/6655/ckem.jpg

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het beste resultaat krijg je als je de lnb onder de feedhorn monteert waar je de foto van het plaatje hebt

 

http://img.webme.com/pic/s/satellite-cookiemonster/c_band_lnbf-polarisatie.jpg

 

Wel is het dan nodig om de offset antenne met actuator iets naar boven te trekken zodat je brandpunt dan op je ku feedhorn komt.

 

Dealen met de c ku positie op de c ku feedhorn geeft alijd verliezen omdat het elkaar anders in de weg zit en belemmert met ontvangst.

 

Wat je ook kan doen is een chapperal feed aanschaffen wat betreft primefocus, dat kost wel wat maar heb je betere ku en c band ontvangst.

 

 

 

post-59919-0-00542200-1449929888.jpg

post-59919-0-78110000-1449929898.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste cookie monster

Twee zaken zijn belangrijk om de magnetische signalen die door de parabolische vorm van de schotel naar het brandpunt worden gebracht om te zetten in elektrische signalen in de lnb.
Ten eerste de afstand van de scalarringen.
Deze zijn gerelateerd aan de frequentie die je wilt ontvangen. Bij de C-band liggen die een stuk verder uit elkaar dan bij de Ku-band.
Ten tweede de coniciteit of vlakheid waaronder de scalarringen staan.
Voor primefocusschotels die standaard gemaakt worden met een f/D-verhouding van tussen de 0,32 en 0,43. Voor die variatie kan steeds gebruik worden gemaakt van een vlakke scalarring die echter helemaal gelijk met de voorzijde van de golfpijp wordt geplaatst of naar achteren wordt geplaatst.
Bij een f/D-verhouding van 0,32 geeft dat een kijkhoek van bijna 180 graden.
Bij de C-band gebeurt dit meestal met drie klembouten waarmee de scalarring naar voren of naar achteren geplaatst kan worden, bij de Ku-band gebeurt dat door de scalarring over fijne schroefdraad te verdraaien.

Bij consumenten offsetschotels is een afspraak gemaakt, dat de schotels gemaakt worden met een f/D-verhouding van 0,6 zodat de coniciteit van de feedhorns die aan de lnb's zitten allemaal dezelfde kijkhoek hebben van 70 graden. Daarmee wordt voorkomen dat er allerlei verschillende lnb's op de markt zouden komen voor verschillende f/D-verhoudingen.

Verder kan ik nog opmerken dat het aantal scalarringen de nauwkeurigheid bepaald waarmee een schotel wordt afgetast.
Voorbeelden zie je daarvan bij lnb's met smalle feedhorn die slechts 2 scalarringen heeft, een normale lnb die 3 of 4 scalarringen heeft, en speciale feedhorns voor schotels groter dan 1 meter die op een flens-lnb gemonteerd moeten worden wel tot 9 scalarringen.

Gebruik je dus een feedhorn voor een offsetschotel die normaal een kijkhoek heeft van 70 graden op een primefocusschotel, dan zul je dus maar een klein deel van de schotel gebruiken. Alleen het middendeel dus en een groot deel van de buitenrand niet die natuurlijk wel het grootste oppervlak heeft en dus voor een belangrijk deel van de versterking bij draagt.
 

post-60869-0-92367700-1449999731.gif

post-60869-0-99620700-1449999790.jpg

post-60869-0-26300500-1449999800_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Cookie Monster . Je hebt alles in huis , ik ben alleen bang dat de inwendige diameter van de TRF (TrechterFeedHoorn) te klein is om over de Chapparral body te passen .

Ik heb hier zo'n zelfde TRF en heb deze uit moeten draaien 

post-30993-0-85928700-1450006984_thumb.jpg

post-30993-0-25640500-1450007001_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trust , alvast bedankt voor de info :)

 

Ook @ sprietje , merci voor de info !!

De foto's die jij toont zijn voor de KU-band ;)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt :)

 

Die foto's van mijn LNB's , die zijn in mijn keuken genomen :)

Een LNB-soepje :D;)

 

Die scalaring , dat zal niet al te simpel worden , dus ....

We zien wel :)

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

He , dikke merci voor de info , dus effe checken waar ik in B of NL of D kan kopen :)

China zondermeer , maar per .... 50 tot 1000 stuks , minimum party-smiley-013.gifspeechless-smiley-040.gif

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...
Op 13-12-2015 om 10:43 zei Sprietje:

Ten eerste de afstand van de scalarringen.
Deze zijn gerelateerd aan de frequentie die je wilt ontvangen. Bij de C-band liggen die een stuk verder uit elkaar dan bij de Ku-band.
Ten tweede de coniciteit of vlakheid waaronder de scalarringen staan.
Voor primefocusschotels die standaard gemaakt worden met een f/D-verhouding van tussen de 0,32 en 0,43. Voor die variatie kan steeds gebruik worden gemaakt van een vlakke scalarring die echter helemaal gelijk met de voorzijde van de golfpijp wordt geplaatst of naar achteren wordt geplaatst.
Bij een f/D-verhouding van 0,32 geeft dat een kijkhoek van bijna 180 graden.
Bij de C-band gebeurt dit meestal met drie klembouten waarmee de scalarring naar voren of naar achteren geplaatst kan worden, bij de Ku-band gebeurt dat door de scalarring over fijne schroefdraad te verdraaien.

Sprietje ik ben ook nog aan het stoeien met een 2m prime focus schotel met C band lnb en scalarring. Schotel heeft een f/d verhouding van 0,50. Hoogte 200cm diepte 25 cm.

Waar moet ik nu theoretisch de scalarring plaatsen. Gelijk met de voorkant lnb of verder naar achteren en zoja hoever.

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...