Ga naar inhoud


visiosat; van astra 2 (28,2) lnb verplaatsen naar astra 3 (23,5)


fiesta

Aanbevolen berichten

Dag leden,

 

Canal digital gaat stoppen met het uitzenden van de ned zenders in sd op astra1; ik heb nu astra 1 en 2 met een duo lnb-visiosat. 

 

Nu heb ik gedacht !!, misschien kan ik de lnb van astra 2 op 28,2  met de bestaande lnb houder! verplaatsen naar de astra 3 positive op 23,5. Om jullie te laten zien hoe het er nu uit ziet wil ik enkele fotos bij voegen.

 

Zelf denk ik dat de meest linkse lnb op de foto, de astra 2 op 28,2 oost is, omdat deze het meest naar het oosten staat. 

 

Omdat astra 1 en 3 die ik nu moet hebben, dicht(er) bij elkaar zitten is het misschien ook nog mogelijk om met de bestaande houder de lnb voor astra 1 (de meest rechtste) te verwijderen en op het deel van de lnb houder te plaatsen waar nu ook de lnb voor astra 2 zit (meest linkse). Dit omdat de montage ruimte op de houder op dit gedeelte continue is, zonder vaste tussenruimtes (althans zo te zien op de foto,s).

 

graag een reactie.  

 

post-99662-0-34043900-1456329277_thumb.jpgpost-99662-0-19506000-1456329521_thumb.jpg

 

groeten

fiesta

post-99662-0-34043900-1456329277_thumb.jpg

post-99662-0-19506000-1456329521_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste Fiesta,

 

Welkom op sat4all!

 

Deze beugel zie je niet vaak in Nederland; leuk 'm weer eens te zien! ;-)

 

Met deze bestaande beugel 19 en 23 oost ontvangen, dat lijkt me lastig zonder buigen en/of andere aanpassingen. Persoonlijk zou ik de beugel helemaal niet meer gebruiken.

De schotel is ontworpen om zonder beugel, dus op de twee schroeven aan het eind van de LNB-arm, 13 en 19 oost te ontvangen hier in west-europa. Vandaar de naam: Visiosat BiSat. De twee houders zitten dan al bijna tegen elkaar aan.

Jouw beugel is één van de vele, die gemaakt zijn om andere combinaties te ontvangen.

 

Voor 19 en 23 oost moeten de koppen veel meer naar elkaar toe dan bij 13 en 19 oost. Dat lukt dus niet met de koppen recht naast elkaar. Op de G3C-beugel van de visiosat voor 13-19-23-28oost zijn de houders daarom als het ware naar elkaar toe gebogen, zodat de houders wel naast elkaar passen, maar de ontvang-koppen zelf dichter bij elkaar zitten. Google maar eens op afbeeldingen met de zoektermen 'Visiosat' en 'G3C'; en dan de plaatjes met 4 LNB's vlak naast elkaar; dan zie je hoe de LNB's "schelend" zijn gemonteerd om dicht genoeg bij elkaar te kunnen zitten.

 

In jouw geval is het dan dus de uitdaging om de 2 beugels heel dicht naast elkaar te zetten, en vervolgens "schelend" naar elkaar te monteren. Bijvoorbeeld door in het midden iets tussen de arm en de de houders te stoppen, waardoor ze scheef komen te staan.

 

Het scheef staan is niet de mooiste oplossing, maar voor de ontvangst niet heel negatief. Het belangrijkste is om de koppen precies op de plekken te hebben waar de signalen gefocust samenkomen; de precieze richting waarheen de LNB's kijken is van minder belang.

 

Aan de hand van de maatvoering van de afstand/schuinstand van de G3C-beugel zou jij jouw 2 LNB-houders precies kunnen afstellen. Of het kan berekend worden met bijv. de methode van @Sprietje. Dat zouden we dan eventueel nog voor je uit kunnen zoeken.

 

 

Zelf denk ik dat de meest linkse lnb op de foto, de astra 2 op 28,2 oost is, omdat deze het meest naar het oosten staat.

 

Helaas, het is precies andersom.

De schotel werkt als een spiegel, dus de meest westelijke LNB is gericht op de meest oostelijke satelliet.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste fiesta

Hoewel de naam erg Spaans aan doet, ga ik er van uit dat de schotel toch in Nederland staat.
Visiosat heeft inderdaad beugels voor behoorlijk veel satellietcombinaties maar voor twee satellieten alleen maar de combinatie Astra 19,2 en Hotbid 13 met de zogenaamde G2 beugel.
Als je de Astra 19,2 en 23,5 wilt ontvangen, is voor jou de meest logische beugel de G3C-beugel voor de Astra 19,2, 23,5 en 28,2. Die koop je in Nederland voor €23,95

De huidige beugel aanpassen lijkt me geen eenvoudige opgave omdat de lnb's dichter naar elkaar moeten maar ook een beetje naar elkaar toe gericht moeten worden. Hoe dicht ze bij elkaar moeten staan kan ik wel uitrekenen. Dan moet ik eerst "maat X" weten, zie deze link https://www.sat4all.com/forums/topic/351769-abonnement-basis-tov-basishd/ bericht 13 en in welke regio de schotel staat.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag leden,

 

Wat ik ook nog moet weten is waar/hoe moet ik hem/kan ik de houder demonteren,  ik denk bij die twee licht verroeste koppen waar je een gewone schroevendraaier voor nodig hebt, of krijg je bij een G3C-beugel er ook dat steuntje bij waarmee je hem direct op de arm kunt monteren met een bout en schroef.

 

groeten

fiesta

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel is ontworpen om zonder beugel, dus op de twee schroeven aan het eind van de LNB-arm, 13 en 19 oost te ontvangen hier in west-europa.

 

Oeps! Ik was niet geheel correct: Dat eindstuk aan de arm heet al de G2-beugel.

Het zwarte plaatje bij jou (dat wat ik pas de beugel noemde) is een handig ding voor flexibele afstanden tussen 2 LNB's, voor satellieten meer dan 6 graden arc uit elkaar. Voor jouw huidige wens dus niet bruikbaar.

Voor de verschillende beugels: zie http://television.cahors-ced.com/images/products/fp-bisat-cahors.pdf

(Jouw zwarte beugel staat er niet bij; in NL zie ik 'm niet meer aangeboden worden.)

 

 

Wat ik ook nog moet weten is waar/hoe moet ik hem/kan ik de houder demonteren,  ik denk bij die twee licht verroeste koppen waar je een gewone schroevendraaier voor nodig hebt, of krijg je bij een G3C-beugel er ook dat steuntje bij waarmee je hem direct op de arm kunt monteren met een bout en schroef.

 

Inderdaad, het zwarte plaatje moet ertussenuit.

De G3C-beugel die @Sprietje aanraadt voor die prijs is (slechts) een uitbreidingsset geloof ik: Je krijgt dan een ander zwart plaatje wat je op je huidige G2-beugel moet monteren, en slechts één LNB-houder erbij.

 

Omdat jij niet met een extra LNB wilt uitbreiden, is zo'n extra houder wellicht wat veel van het goede. Bovendien, als je later naar de 13-19-23-28-beugel zou willen uitbreiden, dan moet je weer een andere beugel/uitbreidingsset kopen. Als ik jou was en je bent een beetje handig, dan zou ik het proberen met de huidige G2-beugel en de berekening van @Sprietje, en de LNB's goed schelend monteren :) .

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je te vertellen dat het een optie is om het zwarte plaatje te verwijderen en de lnb,s direct op het kunststof huisje (G2 beugel) te plaatsen.

 

Ja, dat is wat ik in mijn eerste post hierboven heb proberen te beschrijven :):eek::) .

Al zal het lastig zijn je twee LNB-houders goed schelend te krijgen.

Bij mij is de G2-beugel trouwens van metaal.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het verandering van de te ontvangen satellieten, moet alleen de zwarte plaat veranderd worden.
Als je bijv. kiest voor een beugel waarmee je de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 kunt ontvangen, dan heet die totale beugel inclusief lnb-houders G3C.
Maar als je zo'n veranderingsset koopt voor de Astra 19,2, 23,5 en 28,2, dan krijg je alleen de zwarte metalen plaat. Daar is het nummer B4 ingeslagen, zie de bovenste rij.
Het zou kunnen dat je er één lnb-klem bij krijgt maar het kan ook zijn dat je die los moet kopen maar in jou geval heb je al twee lnb-houders.
Als voorbeeld heb ik nog een montagetekening meegestuurd van een G3B beugel.

Verschillende combinatiemogelijkheden hebben ze genoeg, zie pdf-file.
 

post-60869-0-40766100-1456440211_thumb.png

post-60869-0-51437800-1456440227_thumb.jpg

4100081_b_notice_montage_bisat.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

dag Leden,

 

Allemaal hartelijk dank voor de bijdrage.

Nog even voor de duidelijkheid, ik kan de bestaande lnb houders blijven gebruiken, deze lnb houders zijn uniform/is er maar één soort in.

 

Is het ook allemaal breekbaar/fragile, is het nog aanbevelingswaardig bepaalde de- en montage aanwijzingen in acht te nemen.

 

Groeten

fiesta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje en anderen,

 

Ik kan een gebruikte overnemen (tevens met een extra lnb voor astra 2), men kan echter (gemonteerd) de codering in de zwarte plaat/lnb beugel, niet vinden.

 

Is dat verstopt/bedekt als het is gemonteerd met lnb,s, of kun je de codering van de zwarte plaat/lnb ophangbeugel nog wel zien/vinden; waar ???

 

 

Ik wil wel vooraf duidelijkheid dat het hier om de G3C/B4 beugel gaat, zelf weten ze dat niet en is ook niet met vragen als welke zenders kon je ontvangen te achterhalen.

groeten

 

fiesta  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag sprietje en anderen,

 

Hierbij een link naar de plek op marktplaats waar die wordt aangeboden, ik weet niet of de link werkt, kan iemand op basis van deze plaatjes al conclusies trekken?:

 

http://www.***geen-reclame***/a/audio-tv-en-foto/tv-decoders-en-schotelantennes/m1026666241-visiosat-hd-schotel.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

 

groeten

fiesta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me haast een G4B-beugel waar vier lnb's op geplaatst kunnen worden maar waarvan de Hotbird-houder niet gemonteerd is.
De codenummers B3-B4-B5 zijn in de metalen beugel geslagen met slagcijfers. Die zijn volgens mij niet leesbaar als de lnb-houders er op gemonteerd zitten. Maar dat nummer is zonder meer al niet makkelijk te lezen omdat het ook zwart is net als de plaat.
Maar ik dacht dat je al een Visiosat Bisat schotel had? Je gaat deze kopen omdat je dan ook meteen ALPS-lnb's hebt.
Van de G4B-beugel ben ik niet zo gecharmeerd omdat de lnb's vreselijk loensen naar de schotel, veel meer dan bij een G3C-beugel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

 

Dank je voor de toevoeging, ik denk dan maar dat ik er vanaf zie.

 

Ja, ik heb al een visiosat bi schotel, zoals te zien op de fotos, maar als ik zoiets op de kop kan tikken is dat net zo aantrekkelijk omdat ik dan meteen uitbreid naar 3 satellieten en een beetje reserve materiaal heb (als er eens iets stuk breekt of zo).

 

groeten

fiesta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...