Ga naar inhoud


Grotere schotel, slechter signaal.


TEUNISSEN76

Aanbevolen berichten

Ik heb een standaard schotel van 80 cm met 4 lnb's.

 

Deze lnb's zaten op een vaste aluminium plaat die ik zelf gemaakt had.

 

Daar de lnb's niet te verplaatsen waren , en de schroeven verrot waren heb ik een officiele triax multi feed lnb houder gemonteerd.

(Natuurlijk moest ik wel wat aanpassen omdat de positie /inkijkhoek/de afstand tot schotel etc niet klopte maar dat is prima gelukt !

 

Ik bleef alleen een minder signaal houden bij:

 

hotbird: KBS ,tele 5, polonia1 , tennis hd , en fashion tv (1x).

En bij astra 19 graden: hustler tv (waar ik toch niet naar kijk) nb: dit is wel de hhogste frequeuntie , maar mijn sab titan heeft daar geen problemen mee.

Astra 23 geven standaar al een wat minder signaal, maar de nieuwe lnb geeft nu maximaal 70% sávonds.

Astra 28 graden en alle andere zenders op genoemde satellieten hebben minimaal 70% kwaliteit.

 

 

Nu dacht ik : ik koop een triax schotel van 112x102 cm , want daar past die multie lnb houder officieel op.

 

NU BLIJKT DAT IK OP DE MINDER SIGNAAL GEVENDE ZENDERS JUIST IETSJE MINDER SIGNAAL HEB

ook na fijn tunen.

 

Hoe kan dat?

 

mijn theorie die ik uit mijn duim zuig:

De triax schotel heeft (blijkt uit de praktijk) een grotere lnb afstand onderling nodig te hebben onderling.

Dit moet komen door de vorm van de schotel.

Bij mijn oude schotel zaten de lnb's  werkelijk tegen elkaar geplakt, en hoe meer het signaal in 1 punt samen komt hoe beter......

 

klopt dat ????????????????????????????.

 

verder : waarom heb ik sávonds altijd een beter signaal (ook bij wind, dus geen condens rede)?

Komt dit door zonneruis of zo iets ???????

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

 

 

NU BLIJKT DAT IK OP DE MINDER SIGNAAL GEVENDE ZENDERS JUIST IETSJE MINDER SIGNAAL HEB

ook na fijn tunen.

 

Hoe kan dat?

 

 

Heb je de schotel zelf ook gefinetuned? Beginnend bij alleen Astra 3?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

NU BLIJKT DAT IK OP DE MINDER SIGNAAL GEVENDE ZENDERS JUIST IETSJE MINDER SIGNAAL HEB

ook na fijn tunen.

 

Hoe kan dat?

 

Als je inderdaad volgens alle regels der kunst hebt gefinetuned, dan kan ik maar aan twee dingen denken: misvormde schotel, of (centrale) lnb niet goed in het brandpunt.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

gelukt:

 

hier de foto van de lnb houder 

Deze zit dus weer op de oude schotel.(foto)

Op de nieuwe schotel moet ik de lnb's verder van elkaar afschuiven.

En ja... ik kan dan 4 gewone lnb's gebruikeN MET FEED HOORN!.

Vandaar dat ik schreef: een schotel waar de lnb's zeer dicht bij elkaar geplaatst moet worden lijkt mij beter.

Want hoe meer de lnb in het midde staat, hoe beter....

 

Op de 3e foto staat de triax die ik dus weer verwijderd heb (HEEFT IEMAND INTERESSE?  HIJ IS GLIMMEND EN NAGENOEG NIEUW)

post-34859-0-09606400-1461225401_thumb.jpg

post-34859-0-45715400-1461225416_thumb.jpg

post-34859-0-49632700-1461225699_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

oeps correctie onderste foto kwam bovenaan terecht.....

 

en het vreemde : de nieuwe lnb (astra 23 graden) staat wel recht met de kabel naar beneden ..

 

het afregelen gaat trouwens bij bijde schotels wel moeizaam omdat het signaal alleen bij de hd nederlandse kanalen heen en weer zwabbert..

(dus niet simpel iets naar links totdat het signaal minder wordt, idem rechts, en dan exact ertussenin zetten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen de enige afwijkende lnb (23 graden) is de Inverto Ultra Single LNB 0.1 DB

Misschien lijkt die er op.

 

maar nu ben ik wel nieuwsschierig wat voor een de  lnb Inverto Dielectric is.

Ik dacht dat er maar 2 soorten waren : met en zonder feedhoorn.

En verder dat het ruisgetal belangrijk was 0.1 db is volgend mij prioma (dus niet 0.1db typ)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...