Ga naar inhoud


Multi-recording: Meer opnamen tegelijk maken


pel

Aanbevolen berichten

Hoop dat dit in goede rubriek staat. Wist niet goed waar dit te posten. Geregeld is her en der aan de orde geweest hoe het nu zit met meer opnamen tegelijk maken van een tv-programma en hoe het dan zit met de transponders en waarom soms wel 4 en soms 2 opnamen maximaal mogelijk zijn in hetzelfde of bij deels overlappende tijdvensters. Maar ik blijf het lastig vinden met streams en alles wat er genoemd werd qua uitleg. In een tv handleiding van een toestel met 2 DVB-S2 tuners (nee, ik heb het toestel niet zelf) vond ik deze uitleg die m.i. helder is:

 

Multirecording
Met de functie Multirecording
hebt u de mogelijkheid twee programma‘s tegelijkertijd op te nemen en nog een derde ernaast te bekijken.
Over het algemeen geldt: iedere opname, iedere geselecteerde zender moet een transponderstroom hebben. Met Dual-Channelapparaten hebt u beschikking over twee gescheiden stromen. (Een sat-ontvanger met 2 tuners kan dit)
Het ideale geval is dat twee zenders die een transponder delen, worden opgenomen, zodat er nog een gewenst derde programma kan worden bekeken.

Bij de gelijktijdige opname van twee programma‘s die op twee verschillende transponders liggen, kunt u voor het derde programma slechts een zender kiezen die op een van de twee transponders ligt.
Alle zenders die op andere transponders liggen, worden in de zenderlijst donkergrijs weergegeven en zijn niet oproepbaar.

Om de volledige functieomvang van multirecording te gebruiken,
moeten bij gebruik van DVB-S twee antennekabels worden aangesloten.

Opnemen van analoge zenders is niet mogelijk.
Het opnemen van CI Plus-gecodeerde uitzendingen (bijv. zenders
in HD) is in bepaalde gevallen niet of slechts beperkt mogelijk. [Daar heb je de CI+ narigheid al.]

De in de volgende tabel weergegeven voorbeelden voor zendercombinaties
gelden uitsluitend voor DVB-S. Voor DVB-C kunnen
andere combinaties gelden.

Welke zender/opnamecombinatie gebruikt kan worden, hangt af van de desbetreffende zendergroep/transpondergroep. U ontvangt de informatie bij uw netaanbieder of bij de desbetreffende zenderstations.

Voorbeelden voor DVB-S opnamecombinaties:

Zendercombinatie mogelijk Info

Sat 1 opnemen
Pro 7 opnemen
Gewenste andere
zender bekijjken
                                 Ja Transponder 1: Sat 1, Pro 7
                                 Transponder 2: vrij voor de keuze
                                 van een gewenste zender

-----------------------------------------------------------------------

Sat 1 opnemen
RTL opnemen
Gewenste andere
zender bekijjken
                                  Nee Transponder 1: Sat 1
                                  Transponder 2: RTL
                                  Er kan geen gewenste andere
                                  zender meer worden gekozen,
                                  uitsluitend een zender die op een
                                  van de gebruikte transponders ligt,    
           
                                  bijv. Vox, Pro7, RTL2.

-------------------------------------------------------------------------
ARD HD opnemen
ZDF HD opnemen
arte HD bekijken
                                 Ja Transponder 1: ARD, arte HD
                                      Transponder 2: ZDF HD

------------------------------------------------------------------------
RTL opnemen
RTL II opnemen
ARD HD bekijken
                                 Ja Transponder 1: RTL, RTL2
                                      Transponder 2: ARD HD

-----------------------------------------------------------------------
RTL opnemen
ARD HD opnemen
ZDF HD bekijken
                                 Nee Transponder 1: RTL
                                 Transponder 2: ARD HD
                                 ZDF HD ligt op een andere transponder
                                 en kan daarom niet worden
                                 weergegeven.
Einde tekst handleiding.

 

In theorie kunnen met de Topfield SRP-2401CI+ vier opnamen tegelijk worden gemaakt. (Er zit een gewone CI-module in) Dat zou dan moeten zijn 2 opnamen via transponder 1 en 2 opnamen via transponder 2. Maar dan kun je daarnaast geen tv meer kijken.

Alles is "bezet".
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


UPDATE: Citaat: In theorie kunnen met de Topfield SRP-2401CI+ vier opnamen tegelijk worden gemaakt. (Er zit een gewone CI-module in) Dat zou dan moeten zijn 2 opnamen via transponder 1 en 2 opnamen via transponder 2. Maar dan kun je daarnaast geen tv meer kijken.

Alles is "bezet". Einde citaat.

Correctie: er kan nog steeds naast 4 opnamen gekeken worden naar een andere zender MITS deze zender ook zit op een van de 2 transponders die in gebruik zijn voor de opnamen. Dus: onder voorwaarden 4 programma's opnemen en naar een ander programma kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in princepiepe kun je veel uit de handleiding overnemen,

maar het principe werkt echter enkel als we over free to air zenders spreken in een van die vier quadranten

als we over CI_CAM en of embedded CAM spreken is een en ander mogelijk beperkt door de TV provider

 

dus het gaat om welke TV kaart / Smartcard u gebruikt, daar dat de voorwaarden stelt wat mogelijk is en niet uw toestel persee.

aangepast door Tonskidutch

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarom heb ik 2 Dual Tuners, dus eigenlijk zijn het er vier, er zijn vier kabels die aangesloten zijn op mijn Duo 2.

Opname's tot wel 16 zenders.

 

http://vuplus.com/sub/sub0104.php

Dit is perfect mogelijk met FTA zenders.

Of 4 gecodeerd en twaalf FTA.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in princepiepe kun je veel uit de handleiding overnemen,

maar het principe werkt echter enkel als we over free to air zenders spreken in een van die vier quadranten

als we over CI_CAM en of embedded CAM spreken is een en ander mogelijk beperkt door de TV provider

 

dus het gaat om welke TV kaart / Smartcard u gebruikt, daar dat de voorwaarden stelt wat mogelijk is en niet uw toestel persee.

Het gaat op bij een "goedgekeurde" dus beperkte bak Topfield SRP-2401CI+ met de CI-module met de wereldbol en de oranje smartcard. Meen dat 4 opnamen tegelijk ook het maximum is (tegelijk) wat CD toestaat. Ook met HD zenders "achter de kaart" gaat dit op. Ik heb het dan niet over de gecodeerde zenders die zeg maar "Extra beschermd" zijn zoals sommige sportzenders. Dat weet ik niet want die heb ik niet in het pakket zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarom heb ik 2 Dual Tuners, dus eigenlijk zijn het er vier, er zijn vier kabels die aangesloten zijn op mijn Duo 2.

Opname's tot wel 16 zenders.

 

http://vuplus.com/sub/sub0104.php

Dit is perfect mogelijk met FTA zenders.

Of 4 gecodeerd en twaalf FTA.

Hier zit de CD Triple LNB Quad dus in theorie zou er nog een twin ontvanger bij kunnen. Als ik dan uitga van 4 beschikbare transponders tegelijk en 2 zenders per transponder opnemen, kom ik op 8 opnamen tegelijk. Nu zitten er per transponder meer dan de 2 zenders die ik via die transponder kan opnemen. Hoeveel zenders per transponder kun je tegelijk opnemen met de VU Duo die je hebt staan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zit de CD Triple LNB Quad dus in theorie zou er nog een twin ontvanger bij kunnen. Als ik dan uitga van 4 beschikbare transponders tegelijk en 2 zenders per transponder opnemen, kom ik op 8 opnamen tegelijk. Nu zitten er per transponder meer dan de 2 zenders die ik via die transponder kan opnemen. Hoeveel zenders per transponder kun je tegelijk opnemen met de VU Duo die je hebt staan? 

 

 

Het is een Duo 2, op één TP kan je alle zenders opnemen.

Hetzij, als de zenders gecodeerd zijn, dan gaat het verhaal niet op vanwege de "strafmudus" van M7-CD.

Ik heb het getest, want ik moet altijd alles weten, neem NPO 1, dan kan je nog NPO 3 en één of Canvas van de VRT opnemen, kunnen ook andere zenders zijn binnen deze TP.

Zo werkt het voor alle TP's.

 

Neem je op van bijv. ARD/ZDF, dan hoef je niet te kijken naar een strafmodus, want alles FTA. 

Dus ongecodeerd is 16 opname's mogelijk, wil je ondertussen iets anders zien, blijft het bij 15 zenders, of een opname die je al hebt op je hard disk.

Gecodeerd; 3 opname's en vierde kijken.

 

Maar wie neemt er nu 16 zenders tegelijk op, wel leuk dat het kan.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een Duo 2, op één TP kan je alle zenders opnemen.

Hetzij, als de zenders gecodeerd zijn, dan gaat het verhaal niet op vanwege de "strafmudus" van M7-CD.

Ik heb het getest, want ik moet altijd alles weten, neem NPO 1, dan kan je nog NPO 3 en één of Canvas van de VRT opnemen, kunnen ook andere zenders zijn binnen deze TP.

Zo werkt het voor alle TP's.

 

Neem je op van bijv. ARD/ZDF, dan hoef je niet te kijken naar een strafmodus, want alles FTA. 

Dus ongecodeerd is 16 opname's mogelijk, wil je ondertussen iets anders zien, blijft het bij 15 zenders, of een opname die je al hebt op je hard disk.

Gecodeerd; 3 opname's en vierde kijken.

 

Maar wie neemt er nu 16 zenders tegelijk op, wel leuk dat het kan.

 

Ook met FTA zenders kom ik niet verder dan 2 opnemen per transponder. Dus ook 4 in totaal plus nog 1 zender kijken op 1 van deze 2 transponders. Ik had verwacht dat ik bij FTA zenders alle zenders op 1 transponder zou kunnen opnemen. Waarom die beperking bij FTA zenders? Waar bemoeit CD zich dan eigenlijk mee? Die zitten niet in hun betaalpakketten. Dus: FTA zenders: max. 4 opnamen nummer 5 kijken en beide transponders bezet. Bij gecodeerde zenders: Idem. De beperkingen van deze "goedgekeurde" Topfield.. Maar als ik toevallig wat wil opnemen, bijv. 3 programma's en alle 3 zenders zitten op dezelfde transponder, dan kom ik niet verder dan 2 opnamen tegelijk. 

Omdat op de LNB nog 2 vrije aansluitingen zitten zou ik een tweede sat-ontvanger kunnen aansluiten. Ik heb nog een oude Philips DSR 8121 staan (hij "ging wel" na 2 software updates toen ook "toekomstgerichte knoppen" tot leven kwamen) Ook een twin-tuner met HDD. Maar of daar nog een eventuele 2e kaart in zou werken?  Er zit een ingebouwde CI-module in, dus ik kan geen CI-module wisselen. In theorie zou ik dan meer opnamen tegelijk kunnen maken. Overigens staat me bij dat het ding maar 1 opname tegelijk kon maken plus kijken naar een andere zender. De winst is dan niet groot.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er verder geen verstand van, maar misschien heeft het te maken met het feit dat een Linux ontvanger en daar is het merk Vu+ er een van, geen gebruik hoeft te maken van een CI-module, daar zet je middels een plug-in OScam of CCcam op.

 

Bij mijn vorige oude Duo 1, gebruikte ik de eerste dag ook een module.

Toen ik opnam, gingen alle gecodeerde programma's op zwart en kon ik alleen FTA kijken.

 

Vandaar dat ik altijd een Linux gebaseerde ontvanger aanraad, met name Vu+, dan kom je nooit voor verrassingen te staan.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er verder geen verstand van, maar misschien heeft het te maken met het feit dat een Linux ontvanger en daar is het merk Vu+ er een van, geen gebruik hoeft te maken van een CI-module, daar zet je middels een plug-in OScam of CCcam op.

 

Bij mijn vorige oude Duo 1, gebruikte ik de eerste dag ook een module.

Toen ik opnam, gingen alle gecodeerde programma's op zwart en kon ik alleen FTA kijken.

 

Vandaar dat ik altijd een Linux gebaseerde ontvanger aanraad, met name Vu+, dan kom je nooit voor verrassingen te staan.

Als je even niet op prijzen let, welke nieuwe VU-plus zou je dan aanraden? Ik zou dan weer een twin ontvanger willen, nog liever dat er een extra plaats bij was voor een DVB-T2 (T2 in 2017?) module en een flinke HDD er in. In deze Topfield zit nu 2TB. Was het maximum wat er ingebouwd kon worden door de winkel. De winkel zou de nieuwste software er ook in moeten zetten, want ik pak ongetwijfeld net de verkeerde versie van internet en verkloot de boel... :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op dit moment is de beste Vu+ ontvanger de Vu+ Solo 4K.

 

Dit is mijn persoonlijke mening.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dat is ook mijn mening :grin:  dus dat mag best een persoonlijke mening zijn

 

die SOLO 4K kan met Unicable LNB's ook wel heel wat meer dan de DUO2, vooral met zijn 2 standaard DVB-S2 FBC tuners

en dan steek je der naast een Dual DVBT/T2 - C tuner gewapend voor elke provider bij behoeven.

 

en die winkels die software in een receiver zetten, pleuren niet meer en niet minder erop dan wat je van de Officiele Openpli website zelf ook kunt vinden.

daar gaat het dan om de officiele Team Images hebben hun eigen Site en nergens anders krijg je die software als Unikaat.

 

dus wees een flinke vent en lees je in en ga ervoor

aangepast door Tonskidutch

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...