Ga naar inhoud


motor Miele stofzuiger met EDW312 loopt raar


a33

Aanbevolen berichten

Beste iedereen,

Van mijn Miele stofzuiger HS01 (hetzelfde als de S380?) loopt de motor sinds vandaag erg raar en wisselend. Hij begint bijv. met volle kracht maar dan meteen minder en zo voortdurend wisselend qua motorvermogen. Hij reageert ook niet echt op de toerental-regelaar.

Ik heb 'm opengemaakt, en zie geen duidelijk defect. De potmeter voor het toerental lijkt OK (mijn Contact-WL-spuitbus is helaas leeg!), op de print is niets bijzonders te zien: geen bolle condensator, geen printbreukjes, geen brandvlekken.
Het printje is een EDW312, met een BTB16 600BW triac, en een chip met als opschriften ST62T01C3 7B242 VM (of 78242 VM?) PHL506

Waar zou de fout kunnen zitten?
Koolborstels, triac, regel-IC, ... ?

Wat kan ik doen om daar verder achter te komen?


Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Paar mogelijke antwoorden gevonden.

 

Waarschijnlijk de condensator (elco) die op het besturingsprintplaatje zit gesoldeerd. Dit printplaatje zit op het achtereind van de motor. Door het trillen van de motor is een of beide aansluitdraadjes die gesoldeerd zijn op het printplaatje afgebroken. Soms maakt het wel of geen contact meer met condensator.
 
Het plotseling stilvallen van de motor heeft voor 90% te maken met het regelprintplaatje dat achter op de motor zit gemonteerd. Door het trillen van de draaiende motor is de kans groot dat er draadjes afbreken van A: de condensator (elco) B: de thyristor die op het koelplaatje is gemonteerd. Als u wat van elektronica afweet en handig bent met solderen dan is dit zelf te repareren. Zo niet dan moet u het hele printplaatje vervangen.
 
Bij mij was de voedingskabel op de trommel aansluiting defect.
Door het te snel in rollen van de voedingskabel gaat het snoer direct achter de stekker ook regelmatig defect.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Paar mogelijke antwoorden gevonden.

 

Door het te snel in rollen van de voedingskabel gaat het snoer direct achter de stekker ook regelmatig defect.

 

Dat is heel erg vaak het geval bij Miele, laatst nog iemand hier in de buurt, knip de stekker er af en zet er een nieuwe op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allemaal,

 

Vandaag had ik een andere (identieke) Miele stofzuiger te leen, en heb ik aan de hand van de bovenstaande suggesties eerst eens uitgezocht of het aan de motor, aan het printplaatje, of aan de andere verbindingen lag, door printplaatje en motor uit te wisselen.

 

Al gauw bleek het printplaatje (EDW312) de boosdoener. (Gelukkig niet de motor, dus ik hoefde niet de motor helemaal te demonteren om bij de koolborstels te komen :) .)

 

Daarna eerst eens de suggestie van @Pionewbie geprobeerd, om de elco opnieuw vast(er) te solderen. Weliswaar was er niet te zien dat hij geen goed contact meer maakte, maar ik dacht dat eerst even proberen, voordat ik 'm wellicht ga vervangen.

En inderdaad: BINGO! Hij liep meteen weer helemaal normaal!

 

Dus bij deze iedereen bedankt voor de hulp, en vooral @Pionewbie voor de spijker op z'n kop ;) .

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Weer even terug bij dit topic: De elco zit nu opnieuw los, voor de tweede keer alweer sinds de reparatie!

 

Ik had 'm vastgesoldeerd met gewone electronica soldeer: harskern 60/40 (tin/lood), en met gebruik van wat soldeervet (en met wat alcohol schoongemaakt, daarna).

 

Kan ik vanwege de trillingen wellicht beter 40/60 soldeer gebruiken?

 

Of zijn er andere tips, om een betere, trillings-vastere verbinding te krijgen?

Het is niet mijn bedoeling, om iedere paar maanden opnieuw dit probleem tegen te komen....

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die tip van lijm/ Bison kit is een goede!

 

Maakt soldeer van 40/60 in plaats van 60/40 nog wat uit? Wat maakt dat eventueel voor verschil?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Aanvulling:

Wat ik inmiddels ontdekt heb: Het is goed om de heftigheid van de trillingen te verminderen, om zodoende de herhalingen waar ik last van had te voorkomen.

Belangrijke oorzaak van de trillingen is vuil op het "schoepenrad" van de motor.

Hoe dat gaat? Zie bij 3.30 (losmaken) en 7.30 (reinigen) van dit filmpje:

 

 

Nu loopt de motor veel mooier en met minder geluid! :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...