Ga naar inhoud


Editie 26 - Mut@nt HD51 4K-HEVC


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Oktober 1951 konden we in Nederland voor het eerst officieel naar een televisieprogramma kijken. Toen nog op een zwart-wit televisie. Jaren later in 1967 werd er voor het eerst kleurentelevisie uitgezonden. Uitzendingen vonden toen plaats in de lage 704 x 576 pixels resolutie. In 2009 werd HDTV geïntroduceerd op de publieke televisiekanalen en nu komt men langzaam maar zeker met Ultra HD, ofwel UHD. UHD is feitelijk de opvolger van HDTV. Als we de horizontale en verticale resolutie van HDTV (1920x1080 pixels) vermenigvuldigen met 2, komen we op 3840x2160 pixels, precies 4 x zo veel pixels dus. Het professionele 4K formaat heeft een resolutie van 4096x2160 pixels. De term "4K" wordt echter vaak misbruikt door handige marketeers om je een UHD TV of UHD randapparatuur aan te smeren. Onze “4K” TV’s zijn dus feitelijk Ultra HD (UHD) TV’s.

 

Om het UHD formaat op je TV te toveren hebben we 3 zaken nodig:

• Een UHD compatibele TV

• Een UHD compatibele TV uitzending en/of UHD video materiaal

• Een UHD compatibele ontvanger / mediaspeler

In puntje 3 voorziet de ons door Euro Global toegezonden Mut@nt HD51, die de fabrikant voluit ook wel Mut@nt HD51 4K-HEVC noemt. Kijk daar hebben we die handige marketing term weer. Het zij ze vergeven ;)

 

hd51-summer.jpg

De Mut@nt HD51 is een UHD receiver met een vrij nieuwe Broadcom BCM7251S ARM dual core chipset, getakt op 1500Mhz*, 8MB SPI flash, 4GB EMMC Flash en 1GB DDR3 geheugen.

 

Op de achterzijde is deze snelle vriend voorzien van 1x USB 2.0, 1x USB 3.0, HDMI 2.0, 2x Plug & Play tuner slots (DVB-S2 of DVBC/T/T2), Gigabit LAN, S/PDIF optische uitgang en een wat vreemde AV aansluiting.

 

back-1.jpg

Aan de voorzijde een stand-by toets, een relatief eenvoudig VF-display en een klepje. Achter het klepje treffen we één USB 2.0 poort, één CI slot en één smartcard lezer aan.

 

front-table1.jpg

frond-cover-open.jpg

Verder treffen we in de doos vervolgens een netvoedingsadapter, netvoedingskabel, een degelijke HDMI kabel, afstandsbediening met batterijen als ook een setje schroefjes voor de optioneel in te bouwen 2,5 inch harde schijf aan.

 

package1.jpg

Voor een straatprijs van gemiddeld €239,00 ontvang je de HD51 naar keuze met een DVB-S2 óf DVB-C/T/T2 tuner en voor gemiddeld €16,00 euro plaats je er een tweede tuner naar keuze bij. Dat is in vergelijking tot zijn directe concurrent, de VU+ Solo 4K een zeer schappelijke prijs. De VU+ biedt daarvoor dan wel een mooier display, een tweede kaartlezer en standaard (niet verwisselbare) dubbele tuner. Aan jou de keuze of je dat de ongeveer €150,00 meerprijs waard is.

 

display1.jpg

Voordat we zelf conclusies gaan trekken onderwerpen we de HD51 aan een uitgebreide praktijktest. Dat doen we in eerste instantie met de OpenPLi software, maar aangezien die op een of andere manier net als vele andere receivers met OpenPli geen samba mount wil maken op onze NAS, wordt de HD51 al snel van OpenATV 5.3 voorzien. Hiermee is het direct probleemloos mogelijk een mount te maken naar de NAS om deze zo te gebruiken als externe harde schijf. Na wat zoeken en proberen lukte het uiteindelijk al snel om OScam op de HD51 te plaatsen. CCcam kan vanwege de ARM chipset niet worden gebruikt. Dat is wat ons betreft eerder een voordeel dan een nadeel, want CCcam is inmiddels flink verouderd en wordt ook al heel erg lang niet meer in nieuwere versies uitgebracht. Hoe je OScam eenvoudig op deze receiver kunt plaatsen leggen we je << hier >> uit.

 

Om UHD beeldmateriaal probleemloos op een NAS te kunnen opnemen, is een betrouwbare netwerkverbinding absoluut noodzakelijk. Om die reden meten we de netwerksnelheid en de stabiliteit hiervan. In onze testen kwamen we iedere keer weer op een zeer respectabel resultaat van ongeveer 925 Mbits/sec. Dat is het praktisch maximaal haalbare op een Gigabit aansluiting en meer dan snel genoeg voor het opnemen van meerdere UHD streams.

 

Wat ook wel wat zegt over de snelheid van een Enigma 2 gebaseerde receiver is de boottijd. Met OpenPli haalden we +/- 17 seconden, met OpenATV iets meer dan 20 seconden. Wel duurde het ongeveer 8 seconden langer voordat OScam beeld uit onze CanalDigitaal smartcard toverde. Dat ligt aan de wijze waarop OScam in OpenATV gestart wordt en dat kan vrijwel zeker nog behoorlijk verbeterd worden. Die 17 tot 20 seconden tot OSD is echter ontzettend snel. Sneller dan tot nu toe iedere andere door ons geteste Enigma 2 ‘bak’. Broadcom heeft onlangs een 1719Mhz bootloader vrijgegeven. Hiermee wordt de HD51 nóg sneller!

 

De (DVB-S2) tuners van de HD51 maken gebruik van de AVL6211 demodulator. De front-end drivers zijn stabiel en ook de gevoeligheid van de tuners is prima in orde. De DVB-C/T/T2 tuners hebben wij helaas niet kunnen testen.

 

DVB-C/T Tuner:

tuner-dvb-ct.jpg

De behuizing van de HD51 is acceptabel. Het is geen lelijke, geen hele mooie, geen hele stevige, ook geen hele slappe behuizing. Het is meer een 13 in een dozijn behuizing. Alles is netjes in elkaar geschroefd, de behuizing is eenvoudig te openen en ook weer eenvoudig te sluiten, maar verwacht geen premium materialen. Gewoon ‘OK’ dus.

 

inside1.jpg

inside2.jpg

De afstandsbediening van HD51 lijkt wel een Star Wars Lightsaber. Het maakt niet zo veel uit waar je op richt, het is altijd raak. Ondanks het sterke IR signaal, verstoorde dit niet de werking van andere apparatuur in onze testomgeving. De afstandsbediening is logisch ingedeeld en alle belangrijke knoppen zijn met één hand te bereiken.

 

remote1.jpg

De beeldkwaliteit van de HD51 is uitmuntend. Deze lijkt zelfs op HD zenders beter dan menig andere enigma2 receiver. Op UHD zenders spat het beeld van onze 65 inch UHD TV. Helaas zijn er nog maar weinig zenders die in het UHD formaat uitzenden. Dit zijn ook voornamelijk demo zenders met weinig interessante programmering.

 

Zaptijden op gecodeerde zenders zijn niet schokkend snel, al zijn de zap snelheden nog steeds zeer acceptabel. Mogelijk dat hier met een aantal OScam optimalisaties nog wat te halen valt. Op ongecodeerde zenders zapt de HD51 supersnel. Zelfs op ongecodeerde UHD zenders.

 

Het als mediaspeler afspelen van onze verzameling test bestanden verliep niet bij alle bestanden probleemloos, maar van alle door ons geteste enigma2 receivers wist de HD51 het grootste aantal testbestanden perfect af te spelen. Prettig is de ondersteuning voor HVEC (H.265) omdat steeds meer UHD materiaal met die standaard gecomprimeerd wordt. Er is sinds kort ondersteuning voor DTS audio tracks, maar helaas spelen nog niet alle DTS tracks probleemloos. Hiervoor is volgens de fabrikant een update van Gstreamer noodzakelijk.

 

De bediening van de HD51 verloopt zeer vlot. Je merkt duidelijk dat de krachtige ARM CPU met 2 cores op 1500Mhz hier zijn werk uitstekend doet, hetgeen zorgt voor de meest soepele Enigma2 ervaring tot op heden. Enigma2 draait verder zeer stabiel. Tijdens dagelijks gebruik met diverse opname timers over een periode van 3 weken is de HD51 geen enkele keer vastgelopen. Het tegelijk opnemen van meerdere streams (gecodeerd en ongecodeerd) is geen enkel probleem. We hebben 4 gecodeerde en 5 ongecodeerde zenders, waaronder 1 UHD stream tegelijkertijd opgenomen en dat verliep geheel zonder storingen. Picture in Picture is bij dit model in de OpenATV software helaas nergens terug te vinden. Aangezien PIP in de specificaties ook niet wordt vermeldt nemen wij aan dat dit een beperking is van de hardware.

 

1_0_19_5230_C99_3_EB0000_0_0_0 (3).jpg

Alhoewel we tijdens de testperiode uitsluitend gebruik hebben gemaakt van onze NAS om programma’s op te nemen en videomateriaal af te spelen, hebben we ook kort een 2,5” harddisk ingebouwd en vastgesteld dat het een en ander ook prima werkt bij gebruik van de interne harde schijf.

 

Het stroomverbruik van de HD51 is met 13 Watt zeer acceptabel. We hebben dit gemeten zonder fysieke harde schijf en met één opname op een DVB-S2 UHD zender. In de normale stand-by stand verbruikt de receiver 5,5 Watt en in deep stand-by minder dan 0,5 Watt.

Met gesloten behuizing en zonder ingebouwde harde schijf loopt de binnentemperatuur na 30 minuten gebruik op tot 42 graden. Dat is zeer acceptabel.

 

Al met al zijn we over de Mut@nt HD51 4K-HEVC zeer te spreken. Er is voorlopig echter geen enkele aanleiding om naar de winkel te sprinten om een UHD receiver aan te schaffen, want er zijn eigenlijk nog geen fatsoenlijke UHD zenders te vinden. Het zal naar verwachting ook nog lange tijd duren voordat de Nederlandstalige commerciële en publieke zenders in deze standaard gaan uitzenden. Denk je om andere reden aan vervanging van je huidige receiver of wil je jouw eerste receiver aanschaffen, dan is het zeker zinvol om een UHD exemplaar te kiezen. Dan is deze HD51 een veel goedkoper alternatief voor de VU+ Solo 4K.

 

Vanwege de zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding geven wij de HD51 4,5 van de maximaal 5 sterren en is het wat ons betreft een echte aanrader.

 

post-42282-0-40115800-1418483724.png

 

Met dank aan Euro Global voor het toezenden van het test-exemplaar.

store_logo.png

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Te kort aan tuners, geen Dual Twin tuners),  en een CI(+) slot / kaart gleuf extra had ook wel gemogen.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens anders las ik dat deze ontvanger "delayed decodering" via de CI aankon.

Deze opmerking beperkte zich tot deze opmerking.  Graag had ik hiervan een bevestiging (of ontkenning) gezien.

 

Ik bedoel een gecodeerde opname maken en hierbij de ECM aanvragen mee opnemen.  (Oscam killen op voorhand)

Na de opname proberen deze opname af spelen en kijken of die nu gedecodeeerd wordt via de CI module. 

Kan de nu gedecodeerde file ook opgeslagen worden?

 

Willy

aangepast door Kabeltje87

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Te kort aan tuners? Er kunnen er 2 (verwisselbare!) in en dat is voor de meeste mensen meer dan genoeg. Volgens mij is dat verschil duidelijk genoemd. Dat de VU+ 4K standaard wél één dubbele (niet verwisselbare) tuner on-board heeft staat namelijk keurig in de review.

 

Een tweede CI slot gebruikt geen mens en ik zie voor de doorsnee gebruiker het 'gebrek' van een tweede smartcard lezer ook niet als een nadeel.

 

Vandaar ook dat ieder dat voor zich moet uitmaken zoals het in de review staat. Betaal je wel graag 150 euro (dus ruim 62%) meer voor de genoemde verschillen, koop je gewoon een VU+ Solo 4k....Dat moet iedereen zelf weten, ik noem alleen de verschillen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige voordeel van deze nieuwe ontvanger t.o.v de Mutant HD 2400 is de H265 ondersteuning. De CPU's van beide ontvangers verschillen niet veel in snelheid, alleen is die van de HD2400 MIPS gebaseerd i.p.v. ARM.

Ik denk ik nog ff wacht, er zijn in dit nieuwe model te veel beperkingen om nu al voor HVEC te gaan.De HD2400 heeft ook 1gb ethernet poort.

Aanvullende verschillen:

- De HD2400 heeft plek voor 4 tuners.

- Geen dubbele SmartCard reader, ik gebruik 2 x CD kaart

- Geen HDMI ingang, die gebruik ik nu om een ander apparaat aan te sluiten die KODI draait, werkt perfect.

- PIP werkt op de HD2400 wel, ook voor de HDMI ingang, zie foto hieronder

- CCcam is inderdaad oud, maar werkt bij mij ook, zelfs in combinatie met OScam.

- Ik heb de HD24000 gekocht met het doel er E2BMC op te kunnen draaien, bij dit model hoor ik daar niets over. Nou is de ontwikkeling van E2BMC niet erg opgeschoten,
   maar er zijn nog andere soortgelijke images die KODI naast Openpli etc ondersteunen.
- Ik neem aan dat KODI op deze nieuwe ontvanger native zou kunnen draaien ivm de ARM CPU's. De vraag is dan uiteraard of KODI ook lokale tuners ondersteund.

 

Note: Ik vind OpenATV ook beter dan OpenPLI en het is bij mij stabiel. Ik heb OpenATV 5.3 draaien net als in deze test.

 

 

post-51353-0-35048500-1473078473_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Michel,

 

Ben erg benieuwd of die "vreemde" AV aansluiting werkt.

Ik heb hier nog een verouderde surround set staan zonder optische en/of HDMI ingang vandaar.

Neem aan dat je daarvoor een kabel nodig hebt van mini jack naar 2x tulp (rood/wit).

 

Zou je dit eens willen testen?

 

Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de mutant hd51 nu ong 3 weken en vind het een superontvanger

heb er 2 sattuners inzitten en opname's lukken altijd, zaptijd is supergoed

en het hd beeld is stukken beter

geen spijt ervan  en me 150 euro gespaard ten opzichte van de solo

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de VU+ 4K standaard wél één dubbele (niet verwisselbare) tuner on-board heeft staat namelijk keurig in de review.

 

De OnBoard Tuner van de Vu+ is echter een FBC Tuner, mag men niet vergeten bij het kiezen van de juiste ontvanger.

 

Mooie ontvanger trouwens, kwaliteit is ook in orde tenminste was dit bij vrogere modellen zo en de software/driver zijn best ok las ik...mooi alternatief voor Vu+ als je het mij vraagt (zeker als CI+ inofficieel zou werken)

 

Hoe zit het trouwens met Transcoding?

aangepast door Clemens-vuplus

docendo discimus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Michel,

 

Ben erg benieuwd of die "vreemde" AV aansluiting werkt.

Ik heb hier nog een verouderde surround set staan zonder optische en/of HDMI ingang vandaar.

Neem aan dat je daarvoor een kabel nodig hebt van mini jack naar 2x tulp (rood/wit).

 

Zou je dit eens willen testen?

 

Alvast hartelijk dank!

Of uiteraard iemand anders die dit zou willen testen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven. Ik vermoed dat het inderdaad mini-jack naar tulp is, maar hoe zit het dan met composiet video? Dan heb je een mini jack met 3 signaalpaden (composiet video + audio-L en audio-R) nodig.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

De OnBoard Tuner van de Vu+ is echter een FBC Tuner, mag men niet vergeten bij het kiezen van de juiste ontvanger.

 

Dat is eigenlijk alleen zinvol bij een Unicable setup. Anders is het voordeel m.i. te verwaarlozen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven. Ik vermoed dat het inderdaad mini-jack naar tulp is, maar hoe zit het dan met composiet video? Dan heb je een mini jack met 3 signaalpaden (composiet video + audio-L en audio-R) nodig.

 

Ik heb deze al wel eens gezien.  MiniJack met 3 aansluitingen.

Werken nooit goed.  Gaan na verloop van tijd slecht contact geven.  (Contact vlakken zijn zeer klein)

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...