Ga naar inhoud


welke LNB hoort bij welke Triax schotel?


kling

Aanbevolen berichten

hallo,

 

ik heb een triax 78 schotel en een duo LNB voor sat 1-sat3. en gebruik een XTREND 5000 box.

 

sinds enkele weken heb ik slecht ( blokken) beeld of bevroren beeld , echter de laatste dagen helemaal geen beeld van alle Canal Digitaal zenders.

 

Ontvang wel alle FTA zenders   ,ligt dat aan mijn box of is er iets mis met de LNB .

 

Dit euvel heb ik al eens eerder gehad en waneer het slecht weer is dan wil de ontvangst wel eens helemaal stoppen. De schotel heeft vrij zicht dus geen obstakel zoals bomen etc.

 

Of kan er iets mis zijn met de keuze van de LNB verzus Triax schotel 78?

 

groet  Kling

Link naar reactie
Delen op andere sites


heeft het altijd goed gewerkt ....voor dit gebeuurde

of je schotel staat niet meer goed afgesteld ..hoeveel signaal

of je hebt een vocht probleem in je coax aansluitingen

je kan ook nog een klein scheurtje in de lnb hebben ..resultaat dat er vocht binnen dringt

welke lnb heb je trouwens juiste type nr 

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke software staat er op die ontvanger 

welke softcam gebruik je voor je kaart te activeren 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

smetje.be,

 

tot een week geleden hadden wij nog goed beeld maar kort daarop kwamen er dagelijks happeringen zoals stilstaand beeld en soms blokken en als laatste helemaal geen beeld meer.

toen heb ik via de signaalzoeker de instellingen gekeken Canal Digital op NPO1 naar de SNR  en die wisselend tussen 12,3- 12,7 en de ACC  74.

wanneer ik hetzelfde doe bij de SD zender NPO1 dan krijg ik een hogere SNR waarde tot 84 bij ACC 74.

of de schotel /LNB niet meer goed staat door bijv de wind weet ik niet maar als ik er naar kijk is er niets veranderd maar dat hoeft niet te zijn want wat ik links en rechts hoor kan een kleine verdraaiing van de LNB al leiden tot dit euvel.

Ook kan het mogelijk zijn dat er vocht in de coaxkabel aansluiting is gekoemn ondanks dat deze achteraf met tape is omwikkeld. Een scheur in de LNB waardoor vocht binnentreed is ook mogelijk maar vanaf de grond niet zichtbaar.

De LNB  is type GT-MDT43         N.F.: 0,2dB  Twin output Astra Duoblock LNBF 4.3 degree  en gekocht/gemonteerd 28-05-2013  hij heeft 2 kabel aansluitingen waarvan slechts 1 is aangesloten op coaxkabel. andere is afgedopt.

 

Softcam CCcam2.21

software geinstalleerd Openpli4 2016-10-20 kernel versie 3.8.7

 

groet Kling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste kling

Een GT-MDT43 duo-lnb past niet echt lekker op een Triax 78 maar het is te doen.
Welke kop heb je in de klem staan? De kop van de Astra 19,2 of die van de Astra 23,5, zie bijlage.
Dat je op de NPO 1 en 2 op de Astra 19,2 meer signaal hebt is begrijpelijk. De Astra 19,2 is gewoon sterker.
Misschien is toch de schotel iets verdraaid.
 

post-60869-0-25212000-1479231215.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig net hetzelfde probleem gehad met dezelfde GT lnb , ik heb hem vervangen door een humax lnb240 ,geen topper maar werkt wel stabiel

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

sprietje,

 

 

helaas is mijn sat monteur ziek en ga vanwege het weer nog niet zelf het dak op.

ik vind jullie suggesties prima en ga er echt mee aan de slag, te beginnen met het opmeten van de schotel of het echt wel een Triax 78 is of anders.Daarna check ik welke kop 19.2 of 23.5 er in de houder zit. En of de DUO LNB goed is geinstalleerd en de schotel goed is ingesteld Hoek en vastsit aan de muurbeugel.

Verder had ik voorheen 2 TV toestellen aangesloten vandaar de 2 aansluitpunten. Indien de LNB dus niet goed werkt met deze schotel zal ik deze gaan vervangen als het wer het toelaat met een duo LNB met 1 aansluitpunt.

 

Verder is het vreemd dat toen ik vanmorgen de TV aanmaakte en NPO1 opzet hij gewoon werkt zij het dat het buiten hard regent en de LNB 10.9 aangeeft en af en toe het beeld heel kort stilstaat

 

een en ander blijft voor mij een raadsel.

 

groet Kling. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

sprietje,

 

Ik heb mijn huidige LNB gekocht bij een SAT schotel bedrijf en hem gevraagd dat hij op een TRIAX 78 schotel wordt gemonteerd.

Wat ik begrijp is dat niet goed.

 

Kun je mij uit ervaring vertellen waar ik op moet letten bij aankoop resp levering van een LNB Duo met 1 aansluitpunt voor een TRIAX 78 schotel?

Welk merk en uitvoering.?

Is het mogelijk bij die keuze een SNR van 100% en ACC 95 % te halen?

 

groet

 

Kling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sprietje

 

Vandaag was de gelegenheid om even het dak op te gaan (droog weer)

Heb voor alle zekerheid de schotel diam opgemeten  73-74 cm.

Heb de stand van de LNB gekontroleerd, was oke dus de A 19 in de beugelklem en A23,5 schuin omhoog (afstelling schabloon inkl waterpas) .

Schotel oppervlak en koppen schoongemaakt en in gespoten met siliconenspray.

 

Mijn vraag is :  bij  diam schotel 73-74 cm wat is dan de TRIAX aanduiding?

en kan dat wel met de LNB GT-MDT 43?

 

groet

 

kling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal worden er offsetschotels gebruikt en die zijn doorgaans 10% hoger dan dat ze breed zijn.
Een Triax 78 is 70cm breed en 78cm hoog op de spiegel gemeten, dus zonder de rand en is een 70cm-schotel.
Een duo-lnb voor een schotel van 80-85cm kan wel maar de afstand van de twee lnb's wijkt dan meer af dan dat je een duo-lnb neemt voor een schotel van 60cm.
Het eerste wat ik zou doen is de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten i.p.v. de kop van de 19,2. Je moet dat wel de schotel een fractie naar het oosten draaien en de elevatie ongeveer 1 graad laten zakken. Uiteraard moet de schotel wel optimaal uitgericht worden op maximale signaalkwaliteit, niet op signaalsterkte.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

At Kling,

 

Indien je ergens een single lnb hebt kan je misschien zelfs deze er eerst opzetten en dat het geheel uitrichten op astra 3.

Dan de duo er in met zoals Sprietje aangaf de kop voor astra 3, enz enz.

aangepast door Denisdaf
  • Like 1

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goedemorgen,

 

voordat ik aan de slag ga met jullie voorstellen wil ik eerst mijn Xtrend kastje laten kontroleren.

want wat is het geval. wanneer ik s'morgens de tv inschakel en afstem op NPO1 ik gewoon beeld ontvang via de Astra 3 maar wanneer deze zender een uurtje of zo heeft aangestaan staat het beeld even stil en iets later gebeurde dat steeds vaker.En wanneer ik dan even kontroleer of de signaalsterkte voldoende is zie ik tussen 12,4 en 13,2 dB.

Wissel ik dan van programma naar bijv free to air dan heb ik daar een heel goede ontvangst zonder stilstaand beeld of uitval en is de signaalsterkte 14,2 dB.

 

Dus denk ik dat er in de Xtrend iets mis is.?

 

wat is jullie mening.?

 

Kling .

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal,

 

Iedereen die zijn bijdrage aan dit vraagstuk hebben geleverd wil ik danken voor alle hulp tips en ideëen die het onderzoek goed op gang geholpen hebben.

 

uiteindelijk is de oplossing :

 

Er zat een storing in de XTREND 500 receiver box, hebben echter niet kunnen vaststellen welke. Maar door hem te vervangen met een VUZero heb ik nu weer een optimaal beeld zowel bij Astra 1 en 3 en een veel hogere signaalsterkte en beeldkwaliteit en dat alles zonder aan de schotel of LNB iets te wijzigen.

 

Mogelijk dat dit ook andere kan helpen vandaar dit bericht.

 

met vriendelijke groeten

 

Kling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...