Ga naar inhoud


terminatie


fredwvdb

Aanbevolen berichten

inventaris...:

ik heb de nieuwe VUPLUS Ultimo 4K.

ik heb een STAB HH120 rotor op kanaal 1 (max movement consumptie = 350mA)

ik heb een Inverto Ultra Black Quad LNB op kanaal 2  ( max consumptie =200mA) 

Omdat een uitgang maar 400mA kan leveren moest ik dit dus scheiden.

 

achteraanzicht... bovenste kanaal is de rotor, onderste kanaal = LNB

 

vraag...:

kan ik de uitgang van mijn Rotor, die normaal naar de LNB gaat, terminaten met een DC blocker?

de spare uitgangen van de LNB ook? 

 

zend een satelliet een code mee zodat ik weet om welke satelliet t gaat?

zoja... hoe en waar kan ik dit aflezen in mijn receiver?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jouw vraagstelling is onduidelijk lijkt me. ( Wat bedoel je met de term terminaten ??????? )

 

Wanneer je een diseqc motor aansluit op de dual tuner, dan zet je de usals ( geografische gegevens van jouw locatie ) waarden correct in jouw tuner ( instellingen tuner VU+ ) en jouw schotel / LNB sluit je aan op de diseqc motor. En andere manier is er namelijk niet.

Wil je een tweede schotel / LNB aansluiten, daar is de andere uitgang van de dual tuner voor bedoeld.

 

Dus even simpel gezegd: Coax kabel tussen uitgang tuner en diseqc rotor, en een coax tussen diseqc rotor en LNB.

 

Uiteraard moet je jouw schotel wel goed uitgericht hebben. En zuiver waterpas gemonteerd zijn.

 

Hoe je de vraag stelt, geeft mij een indruk dat je net met deze hobby bent begonnen :D .

 

Andere vraag, waarom heb je een quad LNB, terwijl je maar 1 uitgang gebruikt  ??

 

Wil je optimaal genieten van de aantal tuners van je VU, dan moet je een vaste schotelopstelling hebben, ( denk aan Visio bi bigsat of wave frontier ) met daarop quad LNB's en diseqc switchen.

 

Het beste om te beginnen is, veel informatie doorlezen en dan voor jezelf gaan bedenken wat je wilt ontvangen. En hierop de schotel / ontvanger keuze op baseren.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

aangepast door paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Terminaten staat waarschijnlijk voor het afsluiten van niet gebruikte in/uitgangen.

 

Dit afsluiten is niet nodig, elke uitgang is geïsoleerd van andere aansluitingen.

Verder kan er 13/18 Volt op een aansluiting staan, iets wat de 75 Ohm weerstanden zal laten verbranden.

Daarvoor kan je een DC blokker gebruiken, maar het is allemaal weggegooid geld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel verbaasd dat een ontvanger als de VU+ geen motor plus LNB aan zou kunnen.

400mA is inderdaad wat krap; andere ontvangers doen 500mA.

 

Heb je getest in jouw installatie dat de VU+ het inderdaad niet trekt? Ik ga ervan uit dat de VU+ zoals dat hoort een 'kortsluitbeveiliging' op de LNBingang heeft zitten, dus dan kan het geen kwaad om het te testen.

Die max. stroom van 350 mA is neem ik aan alleen de maximale INSCHAKELstroom; en een STAB HH120 vraagt overigens minder stroom dan sommige andere motoren door de langzamere draaisnelheid en het veer-mechanisme.

Van daaruit gezien zou ik denken dat het wel zou moeten kunnen werken; maar ik ken verder die VU+ Ultimo 4K niet.

 

Terminaten is vooral van belang voor signaaldragende leidingen; bij je motor is dat dan nu niet van toepassing, en bij een LNB is het niet gebruikelijk (wel eventueel zorgen dat er geen insecten in kunnen kruipen!).

 

groet,

A33

 

Edit: je laatste vraag:

Ik geloof dat een satelliet meestal wel een 'bakenfrequentie' heeft of iets dergelijks, maar ik weet niet of je die met een satellietontvanger kunt ontvangen.

Als dat zo simpel was, had ik dat vast al wel herhaaldelijk gelezen hier op de satellietforums?

Een (blind) scan is een oplossing, of (neem ik aan) een spectrumanalyse...

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

al met al.... het klopt dat ik nog maar net bezig ben, een half jaartje, maar ik begin al aardig op de hoogte te raken.

 

terminate= d.m.v. een afsluitweerstand/eindweerstand/ e.a.

er is wel degelijk een andere manier...

--------------------------------------------------------------------

TunerA: Vuplus DVB-S NIM(45298 FBC) (DVB-S2)

   Rotor:USALS

--------------------------------------------------------------------

TunerB: Vuplus DVB-S NIM(45298 FBC) (DVB-S2)

   2e kabel van gemotoriseerde LNB Tuner A

--------------------------------------------------------------------

 

eigenlijk is hier goed over nagedacht lijkt mij, vooral wanneer ik gebruik ga maken van 2  ASC1 positioners.

 

Ik heb niet gezegd dat ik maar 1 uitgang van mijn LNB gebruik., maar dat ik momenteel 2 uitgangen (nog) niet gebruik, dat klopt.

 

"Wil je optimaal genieten van de aantal tuners van je VU, dan moet je een vaste schotelopstelling hebben, ( denk aan Visio bi bigsat of wave frontier ) met daarop quad LNB's en diseqc switchen"

 

jah...leuk... maar daar kom ik niet mee weg.  ik heb hele andere plannen.  het zullen in de toekomst een paar quattro LNB's worden op 1 of 2 schoteltjes en 4 Norsat LNB's ( voor C en Ku band ) op een big dish

die 4 Norsats gaan via 2 diseqc naar 2 ingangen, 1 ingang wordt gebruikt voor az/el afstelling (vandaar de ASC1 positioners), en de laatste ingang voor de rest. 

althans... dat is voorlopig het plan.

 

"Dit afsluiten is niet nodig, elke uitgang is geïsoleerd van andere aansluitingen.

Verder kan er 13/18 Volt op een aansluiting staan, iets wat de 75 Ohm weerstanden zal laten verbranden"

18V/75ohm=240mA=4,32W.... lol... jah... zo groot zijn die afsluitweerstanden niet. je hebt helemaal gelijk. misschien een kwart Watt wat er in zit.

vandaar de DC Blockers waar ik t over had.

ik kon niet echt snel een schema van een quad LNB vinden.  dus ik wist niet of de uitgangen gekoppeld waren of niet.

maar dit wil ik toch nog ff gaan uitpluizen of dit echt geen verandering in het signaal geeft. 

maar ook de uitgang van de rotor, die ik niet gebruik. ik vraag me af of door die kabel vanaf mijn receiver naar de rotor ook geen hoogfrequent loopt.

ben toch wel voorzichtig met hoogfrequent.

 

die HH120 max. stroom is idd de inschakelstroom. ik had het beter moeten formuleren.

jah... een baken frequentie... t zou toch moeten wezen? ik zal er eens naar op zoek gaan hoe of wat...

een blind scan ga ik morgen ff proberen...

ik weet nog steeds niet of ik het "goede" zuiden heb gevonden.. dus ik kan er een satellietje of 2 naast zitten...

vandaar die vraag over de bakenfreqentie.

maar het gaat me ckr lukken

alvast bedankt voor jullie antwoorden. ennuh... een fijne jaarwisseling

Link naar reactie
Delen op andere sites

A33  ik heb de vu+ nog niet helemaal uitgetest. sterker nog... die Linux ontvangers zijn helemaal nieuw voor mij.

ik ben dus nog lekker aan het leren.

het feit wilde dat ik bij "rotor instellen" zag staan dat de rotor ge-lockt was. mogelijk dat ik de verkeerde aansluiting aan het gebruiken was...

toen ik de 2 kabelsysteem had ingesteld was dit over.. verder heb ik er dus geen aandacht aan besteed. mn rotor deed het, en daar ging t mij om.

later ga ik de boel echt wel verder uitspitten

aangepast door fredwvdb
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je hebt binnen je vakgebied gelijk, echter bij de LNB is elke uitgang geisoleerd van elkaar, en hoef je niet gebruikte uitgangen niet af te sluiten, omdat je niet aangeeft welk kwadrant er op de uitgang aanwezig moet zijn.

Zonder 13 of 18 volt staat er geen signaal op de uitgang van je LNB.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me af of door die kabel vanaf mijn receiver naar de rotor ook geen hoogfrequent loopt.

 

alleen de 22 kHz voor diseqc- en LNB-sturing.

 

een blind scan ga ik morgen ff proberen...

ik weet nog steeds niet of ik het "goede" zuiden heb gevonden.. dus ik kan er een satellietje of 2 naast zitten...

vandaar die vraag over de bakenfreqentie.

 

Een satellietmeter bedoeld voor uitrichting gebruikt doorgaans één of meerdere typische/unieke transponderfrekwenties van een satelliet.

Als je twijfelt tussen een paar satellieten, waar je mogelijk op bent uitgericht, kan je ook specifieke frekwentie-scans doen die bij die satellieten horen.

Ik gebruik bij het uitrichten van een nieuwe opstelling vaak een receiver met 13-19-23-28-zenders erin; Bij het uitrichten van één LNB (zonder diseqc switch ertussen) met een sat-beeper, vind ik dan vanzelf op die receiver op welke satelliet die LNB gericht is.

 

Groet,

A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wat handig bent met de soldeerbout dan kan je ook de voeding van de schakeltransistoren (13V-18V) van de HH-motor ontkoppelen en zelf een extra kabel van 2x 0,75mm2 voorzien met bvb 20Vdc, zo zakt de door de ontvanger te leveren stroom drastisch en draait de motor steeds op een hoge snelheid (minder spanningsval) en onafhankelijk van de polarisatie (13 of 18V)  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleyoop: Ik denk dat dit interessant wordt bij wat langere afstanden, maar bedankt voor het idee. hier is het ongeveer 10 meter, maar in Thailand heb ik nog geen idee waar ik de schotels ga plaatsen.  kan wel eens achter in de tuin worden (tuin op het noorden). met die kabels netjes weggewerkt kan dit makkelijk zo'n metertje of 30...40 worden.

 

zo te horen heb je daar een schema-tje van?

aangepast door fredwvdb
Link naar reactie
Delen op andere sites

, maar in Thailand heb ik nog geen idee waar ik de schotels ga plaatsen.  kan wel eens achter in de tuin worden (tuin op het noorden). met die kabels netjes weggewerkt kan dit makkelijk zo'n metertje of 30...40 worden.

 

zo te horen heb je daar een schema-tje van?

In Thailand kun je de astra 23,5 en ook de astra 19,2 niet ontvangen. Waarschijnlijk kun je alleen BVN ontvangen

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...