Ga naar inhoud


Commissariaat voor de Media: in 2016 voldaan aan doorgifteplicht


Prawo

Aanbevolen berichten

Citaat uit het jaarverslag over 2016

 

3.1.4 Doorgifte publieke zenders en ondertiteling

Het Commissariaat ziet erop toe dat iedereen in ons land toegang heeft tot een gevarieerd radio- en televisieaanbod.
Daarom houdt het Commissariaat actief toezicht op de naleving van de doorgifteplicht voor pakketaanbieders met meer dan 100.000 abonnees in Nederland.
Pakketaanbieders moeten bij televisie een minimum van vijftien zenders analoog en dertig zenders digitaal doorgeven aan hun abonnees.
Het aanbod moet bovendien ongewijzigd worden doorgegeven, wat inhoudt dat wanneer een tv-zender een ondertitelingssignaal meezendt, de pakketaanbieder dit signaal ook moet doorgeven aan de abonnee.

Zowel voor radio als tv geldt dat de doorgifte van NPO 1, NPO 2 en NPO 3, de relevante regionale en lokale publieke omroepen en de landelijke Vlaamse publieke zenders verplicht is. Ook ondertiteling moet worden doorgegeven bij het televisieaanbod.

Als een pakketaanbieder zich niet aan de doorgifteplicht houdt, kan het Commissariaat handhavend optreden. In 2016 heeft het Commissariaat, zoals elk jaar, de naleving door pakketaanbieders van deze doorgifteplicht gecontroleerd. Het heeft daarbij vrijwel geen overtredingen geconstateerd.

Bron: https://www.cvdm.nl/wp-content/uploads/2017/05/Jaarverslag-2016-pdf_def.pdf

 

Het door mij rood gemaakte zinnetje vind ik interessant.

 

Bij KPN iTV wordt o.a. Euronews doorgegeven, maar via de door hen geleverde ontvanger krijg ik het alleen in het Engels. Terwijl er meerdere taalopties beschikbaar zijn.
Zo ook ARTE dat Duits, Frans en de originele versie uitzendt. 
Heeft iemand een idee hoe dit bij andere pakketaanbieders is geregeld (Ziggo bijv.)?
Of levert dit technisch onoverkomelijke (en dure) problemen op?

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank voor die info.

Ik ging af van hetgeen er in het jaarverslag van onze toezichthouder staat.

 

Waaruit blijkt dat ook "bijvoegsels" als ondertiteling (op verschillende taalversies kwam ik vervolgens zelf) onverkort moeten worden meegezonden (en dan ook nog in welke taal) heb ik verder niet nagezocht.
Overigens wel arbitrair die keuze voor Engels bij Euronews als er ook meerdere talen beschikbaar zijn. Uit welk voorschrift zou dat dan volgen, of is het toegestane willekeur van de pakketaanbieder?

Voor mijzelf is dat nu nog allemaal niet interessant want bij ontvangst via de satelliet mis ik nergens iets.
Maar regeren is vooruit zien. Wie weet kom ik op termijn ergens te wonen waar satellietontvangst om een of andere reden niet kan en ik word overgeleverd aan signaalaanbod enkel via een draadje.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Interessant. Dat wist ik niet.
Hoe zit het met HbbTv op andere platforms zoals KPN iTV?

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

..... en inmiddels zit HbbTv op de zenders die dat ondersteunen. 

 

Niet op ARD en ZDF.

]-[an - Utrecht.

 

Xtrend ET7500 - Triax 88 voor 13 19.2 23.5 en 28.

Ziggo - Humax 5200C en 5300C - Samsung UE43KS7500

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Al ooit gevraagd aan het Commissariaat of men niet vindt dat dit wel zou moeten?

 

Zitten we met HbbTv ook niet met zoiets als geoblocking?

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet op ARD en ZDF.

 

Er zijn kabelnetten die niet eens beide zenders doorgeven dus daar zal dat Commissariaat zich echt niet mee bezig houden. Zelf zou ik liever zien dat ze doorgifte van zenders als NPO Cultura verplicht stellen. Het aantal mensen dat deze zender via hun kabelabonnement kan ontvangen is verwaarloosbaar klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef alleen maar aan dat Ziggo niet van alle zenders waar het beschikbaar is ook werkelijk HbbTv doorgeeft. Meer niet.

]-[an - Utrecht.

 

Xtrend ET7500 - Triax 88 voor 13 19.2 23.5 en 28.

Ziggo - Humax 5200C en 5300C - Samsung UE43KS7500

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...