Ga naar inhoud


Problemen met tunerconfig OpenPli - rotor


Anamorph

Aanbevolen berichten

Goedenavond!

 

Ik heb een oud item gelezen als bron voor deze vraag (https://www.sat4all.com/forums/topic/356034-aansluiten-van-motor-op-tuner-b-en-dan/page-3) maar kom er niet uit. Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb een VU+ Uno 4K  en had tot afgelopen week een Duo block Twin LNB met een 60cm schotel.

 

Omdat ik wat problemen met regen had, heb ik m'n oude twin LNB, 88cm triax en Stab HH100 uit de mottenballen gehaald.

Het signaal is inmiddels veel beter en de motor draait, maar het lukt me niet om de tuners goed aan de praat te krijgen (in Openpli 4.0)

 

Toen ik de Duo block nog had, stonden tuner A en B ingesteld als Diseqc A/B en had ik door de FBC uiteindelijk 8 tuners ter beschikking waardoor ik zonder beperkingen kon kijken en opnemen.

Ik snap dat ik nu beperkt ben tot het kijken en opnemen van 1 satelliet.

 

Ik heb voor tuner A verschillende instellingen geprobeerd en in met de Rotor (selecteert satellieten) instelling werkt de rotor naar behoren.

Tuner B heb ik ingesteld als Tweede kabel van een draaibare LNB

 

In deze config wordt tuner B niet gebruikt en kan ik alleen de zenders zien (als ik opneem) die op dezelfde transponder zitten.

Als ik tuner B instel als gelijk aan tuner A lukt het wel om twee verschillende transponders te bekijken, echter de soft-tuners blijven uitgeschakeld.

 

Toen ik het DUO block nog had, kon ik tot 8 verschillende kanalen opnemen/kijken.

 

Ik snap een aantal dingen niet:

1) Waarom werkt de instelling Tweede kabel van een draaibare LNB niet?

2) Waarom werken de FBC tuners niet zoals die wel werkten in de situatie met de DUO block.

 

In principe is het gewoon een Twin LNB waarvan er één gebruikt wordt in combinatie met een motor. Voor de rest niks bijzonders.

O ja de motor is oud (2002) en werkt obv diseqc 1.2 maar de sats worden nog prima gevonden.

 

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites


heb je dit al geprobeerd

en je ontvanger ook terug herstarten 

hier werkt dat zo toch 

post-41606-0-89080100-1501193530.jpg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is heel simpel hoor 

 

post-41606-0-90201600-1501221380.jpg

post-41606-0-85757800-1501221391.jpg

post-41606-0-40374400-1501221392_thumb.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allemaal heel vreemd.

 

Zoals jij het hierboven beschrijft, had ik het inderdaad ook gedaan (voor tuner A).

Tuner B als Tweede kabel van een draaibare LNB.

 

Ik heb ook die voorkeurstuner instellingen ingesteld, maar dat maakte geen verschil, dus weer op AUTO gezet.

 

Nou het vreemde:

Ik had getest op de 23,5. Vanochtend ook eens op de 19,2 getest en daar werkte het wel goed, dus terug naar de 23,5.

 

De eerste test ging weer fout. NPO1 opnemen en NPO 3 opnemen en vervolgens waren alle overige zenders (zoals RTL 4/5) donkergrijs dus niet aankiesbaar meer. Alleen Tuner A en B in gebruik.

 

Test 2: opnemen NPO1 en opnemen RTL4

In deze situatie blijft alles (op de 23,5, (logisch! ;-)) aankiesbaar en heb ik wel alle tuners beschikbaar (tuner C t/m H welke ingesteld).

 

Kortom: Instellingen van de tuners is nu gelukt, maar  ik kan nog niet verklaren waarom de soft-tuners het soms wel doen en soms niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, die berichten heb ik dan gemist. Ga ik nog ff zoeken.

Zal voornamelijk om opnames in NL gaan en daar heb ik voldoende kanalen voor, maar vond het eerder vreemd dat tuner C t/m H niet werkte terwijl dat met het monoblock wel het geval was...

Bedankt in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Inmiddels een paar maanden verder maar blijf nog steeds wat vage problemen houden. 

Afhankelijk van de volgorde waarin ik opnames start. Wanneer ik opneem van RTL4 en NPO1 is SBS6 niet beschikbaar. 

Start ik met opnemen van SBS6, dan blijft alles beschikbaar. 

 

En om het makkelijker te maken, soms gaat het wel goed! 

 

Ik denk zelf dat het iets met de rotor te maken heeft. 

Hij lijkt te denken dat er voor SBS6 gedraaid moet worden. Ik zie namelijk soms kort in beeld het roteer bericht (van 23,5 naar 23,5!)

 

Ik ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn met dergelijke ervaringen. 

 

aangepast door Anamorph
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...