Ga naar inhoud


Kijken en opnemen lukt niet, tuner B valt weg


tillschweiger

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb sinds een week ook een VU+ duo 4KSE (PLI 8.0RC) met 2 S2X (FBC) tuners,  ter vervanging van mijn "overleden" dreambox 8000.

Ik heb dus aparte losse coaxen die van de LNB afkomen (Quad met multiswitch), maar ik kan niet opnemen en daarna een ander kanaal kijken, krijg dan de melding afstemmen mislukt.

Het vreemde is wel dat ik bij signaalzoeker op tuner A een goed signaal heb en op tuner B maar even signaal heb en daarna wegvalt, aan de kabel ligt het niet, kabel gewisseld, fout blijft op tuner B. Is hier de tuner al defect? Bij de informatie zie ik gedetecteerd tuners:

Tuner A-H  Vuplus DVB-S NIM(45308) (DVB-S2X) en

Tuner  I - P  Vuplus DVB-S NIM(45308) (DVB-S2X)

 

Groetjes,

Rob

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ervan uitgaande dat je beide tuners op identieke wijze geconfigureerd hebt.

Bijvoorbeeld Diseqc A/B 

A= Astra 19 KU

B=Astra 23

Als dat zo is, dan hoef je verder even niets te doen met de volgtuners C t/m H. Heb jij dat wel gedaan dan op automatisch zetten.

En dan maar weer eens testen.

Hmm, heb jij echt 4 tuners erin? Dus echt 2 FBC tuners?

Wat een overkill IMHO.

 

Dan ben ik benieuwd hoeveel coaxkabels jij aangesloten hebt. Het maximale is dus 4.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tillschweiger, welkom op dit forum en veel leesplezier toegewenst.

 

Ik heb hetzelfde fenomeen ruim 1 jaar geleden ook op mijn VU UNO 4K SE (1x FBC Tuner met DUP LNB) ondervonden, toen ook met OpenPli.

Ik heb heel wat 'afgerommeld' voordat ik dat probleem uiteindelijk had verholpen, achter de oorzaak ben ik nooit gekomen.

 

Ben toen ook naar een dealer geweest en daar werd tot mijn verbazing het probleem niet geconstateerd.

 

Wat wel heeft geholpen was dat ik toen naar VTI ben geswitcht want daarmee had ik beide Tuners weer ter beschikking maar de weergave van de 2e tuner bleef in de Signaalzoeker onvoorspelbaar.

 

Misschien is het puur uit testoverwegingen aan te bevelen om even naar VTI te switchen en te bekijken of het probleem dan is opgelost.

 

 

  • Like 1

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan dat beaamen om eens een ander image te gebruiken naast het feit dat OpenPli 8.0 RC een beta versie is en misschien nog wat bugs erin heeft inzake de aansturing van de beide tuners.

VTI 15.x erop en kijken wat die dan meldt.

 

p.s. OpenPli mag hoor maar neem dan één versie nummer lager en meldt je probleem bij de imagebakkers

aangepast door Tonskidutch
p.s.

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo John,

 

Ik heb 2 coaxen  aan de box hangen omdat de verkoper zei dat de FBC functie alleen werkt bij unicable vandaar dus een tweede tuner.

Ik heb het nu wel werkend, dus opnemen en tegelijkertijd opnemen als ik beide kabels aansluit aan tuner A.

Denk wel dat tuner B niet goed werkt. Aan PLI 8.0 ligt het dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er een misverstand is.

Inderdaad, als je één FBC Tuner plaatst kun je technisch 8 kanalen tegelijkertijd gebruiken mits je Unicable toepast, tot zo ver correct.

 

Wil jij echter naar één kanaal kijken en tegelijkertijd een ander kanaal opnemen dan heb je maar één FBC Tuner nodig en is de tweede overbodig.

Wel heb je natuurlijk 2 coaxkabels nodig.

 

Dus één FBC Tuner beschikt zowel over Tuner A als Tuner B en als je daar dan op elke ingang een coaxkabel op aansluit kun je dus naar één kanaal kijken en een ander kanaal tegelijkertijd opnemen.

 

Feitelijk kun je weer één FBC Tuner aan de verkoper teruggeven en jouw geld daarvoor terugvragen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de 2de DVB-S2X FBC omruilen voor een DVB-C FBC (als je ook kabel hebt)

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-1-2021 om 18:26, tillschweiger zei:

Het vreemde is wel dat ik bij signaalzoeker op tuner A een goed signaal heb en op tuner B maar even signaal heb en daarna wegvalt, aan de kabel ligt het niet, kabel gewisseld, fout blijft op tuner B. Is hier de tuner al defect?

Als het signaal niet op de tuner aangeduid wordt is het toch niet dat er geen Unicable2 wideband aan hangt maar een detectie fout van de firmware.

ciao ciao

 

p.s.

hoe hangt de LNB eraan, met een of meerdere posities?

aangepast door Tonskidutch
vraagje

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er al iets fout zit dan is het een configuratiefout van TS.

Zoals je hierboven kunt lezen heeft TS bewust 2x een FBC Tuner besteld in de veronderstelling dat hij die nodig heeft.

Door een opmerking van de verkoper was hij van mening dat je om naar een tweede kanaal te kunnen kijken Unicable zou moeten toepassen.

Daarom heeft hij een 2e FBC Tuner besteld.

Hij noemde dan ook de 1e FBC Tuner ‘tuner A’ en de 2e ‘tuner B terwijl in de eerste FBC Tuner al A en B geïntegreerd zijn.

TS heeft de 2 coaxkabel nu op de 1e FBC Tuner aangesloten en het werkt nu.

 

Of TS nu ook daadwerkelijk een 2e FBC Tuner nodig heeft is voor mij nog onduidelijk maar dat is weer een ander onderwerp.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, tillschweiger zei:

 

Ik heb het nu wel werkend, dus opnemen en tegelijkertijd opnemen als ik beide kabels aansluit aan tuner A.

Denk wel dat tuner B niet goed werkt. Aan PLI 8.0 ligt het dus niet.


Het is voor ons nog onduidelijk of jij nu de 2e FBC Tuner ook echt wilt gebruiken.

Zo ja, dan is het wellicht handig om iets meer van jouw schotel configuratie prijs te geven want ik denk dat de 2e FBC Tuner gewoon functioneert maar de configuratie onjuist is uitgevoerd.

Wij willen als dat nodig mocht zijn best hiermee helpen maar dan zal je ons precies moeten vertellen wat jij wilt.

 

ik veronderstel dat jij inmiddels begrijpt dat Tuner A ‘en Tuner B samen in de 1e FCB Tuner zitten en dat de 2e FBC Tuner begin bij Tuner I.

 

 

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...