Ga naar inhoud


Verloopkabel USB-C naar Gigabit LAN zinvol?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds dat ik de nieuwe MacBook Pro gebruik en deze nog maar over 2 USB-C (Thunderbolt 3) poorten beschikt heb ik de poorten uitgebreid met een Hyper USB-C Adapter Met Thunderbolt 3.

Hierbij ontbreekt echter een Gigabit LAN poort maar ik vraag mij af of ik die wel echt nodig heb.

 

Ik heb met 5 GHz AC i.c.m. mijn Asus RT-AC68U een perfecte WiFi ontvangst en vraag mij af of bij een ideale WiFi ontvangst een Gigabit aansluiting nog wel iets toevoegd.

 

De Asus router staat nooit verder weg dan circa 5m van de MacBook dus feitelijk beschik ik altijd over bijna de maximale WiFi ontvangst, zie bijlage.

post-37183-0-19247000-1501924510_thumb.png

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mbps is Megabit per seconde

1300Megabit/s is dan toch echt snel genoeg tov een Gigabit netwerk kabel betekent 1000 Megabit/s (Gigabit-Ethernet)

 

USB-C of hier bij Apple Thunderbolt is 10Gigabit/s-Thunderbolt-2 en 40Gigabit/s-Thunderbolt-3

als de router die USB-3 waarmaakt is dat leuk intern

 

maar je internetsnelheid is natuurlijk nooit meer dan je abo

 

m.a.w.

is het abo 50 Megabit/s wordt de verbinding middels downloaden van sites en of streams niet sneller ook al is die aangesloten met USB-C / Thunderbolt

aangepast door Tonskidutch

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Internet abo is 100Mbits glas maar daar het in mijn geval niet over.

 

De maximale te behalen (W)LAN snelheid is voor mij alleen intern belangrijk voor het interne streamen van TV beelden van mijn VU+ SOLO 4K naar mijn MacBook of Apple TV.

 

De SOLO4K is d.m.v. Gigabit LAN aan de Asus gekoppeld en daarvandaan dan via WiFi naar mijn MacBook of Apple TV 4e generatie.

 

Dus toevoeging van de genoemde USB- C (Thunderbolt 3) naar Gigabit LAN voegt dan inderdaad niets toe.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor streamen maakt het helemaal niets uit. Als je vaak grote bestanden zou overzetten wel. Je hebt nu een linksnelheid van 867 Mbit, dat moet je sowieso door 2 delen. Je maximale overdracht snelheid zal ongeveer 45MB/s zijn. Met zo'n adapter haal je minimaal het dubbele. 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog even een afsluitend bericht.

Ik stelde deze vraag omdat ik af en toe haperingen ondervond tijdens het streamen van TV beelden vanuit mijn VU+SOLO4K.

Dat streamen gebeurde via mijn MacBook Pro en daarvandaan via de optie Apple TV naar mijn Apple TV welke via HDMI op mijn Samsung TV is aangesloten.

 

Nu ben ik erachter gekomen dat ik de feitelijk overbodige tussenschakel MacBook er tussenuit kan gooien want ik heb op de Apple TV 4 de app VUPLUSTV geïnstalleerd en nu stream ik direct vanuit mijn SOL4K naar de Apple TV.

Hiermee heb ik nog geen enkele hapering ondervonden.

 

Alleen de AB van de Apple TV maakt de bediening iets lastiger maar dat went wel.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

N.a.v. je post heb ik ook even gekeken naar mijn wireless adaptor. Dat is een Intel wireless AC-7265. En die kan inderdaad net zo snel zijn als jij opgeeft. Ik wist niet dat die specificatie zo hoog was. Maar in de praktijk haal ik dat bij lange na niet.

Daarom werk ik bij voorkeur bedraad met LAN-kabel.

De ervaring is toch dat communicatie met modem er een stuk vlotter met LAN-kabel gaat. Ik heb ca 17mbps download.

Via wireless is het 5 a 10 mbps. Het varieert sterk,  vermoedelijk doordat er veel wireless points in de buurt zitten. Ook zit er in het begin van activiteit nogal eens hapering in, alsof hij even moet zoeken.

Mn 'vaste' werkplek zit op ca 10m afstand van het modem.

Ik heb geen idee wat de wireless specificaties van het modem (van Tele2) zijn; wellicht geen 802.11ac... De draadloze keten is maar zo sterk als de zwakste schakel.

 

Ik denk dat veel mensen ten onrechte een snelle internetverbinding nemen. Want meestal zal in het draadloze stuk de bottleneck zitten.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jouw interne router uitsluitend uit de Tele2 modem bestaat dan zal intern geen hoge datatransmissie mogelijk zijn want ik denk niet dat de Tele2 modem 802.11ac ondersteund en dan ligt dat al het probleem.

Je kunt wel over een WLAN adapter met AC mode beschikken maar dan dient jouw Internet modem dit ook te ondersteunen.

 

Ik gebruik achter mijn Caiway glasmodem de Acer RT-AC68U router en haal bij het interne kopiëren van mijn NAS naar mijn Macbook Pro gemakkelijk 50 Mbits.

 

Draadloos via WLAN vanaf het Internet geeft Speedtest de volle geabonneerde 100 Mbits aan, dit zowel Down- als Upload.

 

Zoals al geschreven gebruik ik hiervoor op mijn Macbook de interne WLAN 5 GHz AC adapter dus ik zie bij gebruik van een LAN kabel nog niet zo 1-2-3 meerwaarde.

 

 

post-37183-0-70077500-1502181970_thumb.png

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 Mbits tussen Mac en Nas?  Dat is maar ongeveer 5 MB/s. Wel essentieel dat je bits en bytes goed verwoord in dit verhaal. Ik denk dat je 50 MBytes bedoeld en dat is zo'n beetje de max van je linksnelheid van 867 Mbit. Afhankelijk van de kwaliteit van je Nas haal je met een kabel ergens rond de 100 MB/s  (grote B dus Bytes) Ik haal naar mijn Synology 1815+ maximaal 115 MB/s

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...