Ga naar inhoud


Ontvangsthoek berekenen tussen 2 satellieten


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ontvangsthoek berekenen tussen 2 satellieten

 

Er is al regelmatig de vraag geweest hoe je nu de afstanden van de lnb's kunt berekenen op een multifeedrail.
Van belang is dan eerst te weten onder welke hoek de diverse signalen op de schotel vallen en hier wil ik verder op in gaan.

 

In een ander draadje kwam om reden van stoorsignalen ter sprake wat nu de ontvangsthoek is van een naburige satelliet. In feite betreft het hier dezelfde vraag, hoe bereken je nu de ontvangsthoek tussen twee satellieten.
Dit lijkt een moeilijke vraag maar het is gewoon een kwestie van de zaak eerst eens goed te analyseren en dan merk je vanzelf dat je daar geen sterrenkundige voor hoeft te zijn die complexe berekeningen kan maken.

Ik heb het als volgt beschreven:

 

Ontvangsthoek berekenen tussen 2 satellieten

– de Clarkebelt ligt op 42.164km van het middelpunt van de aarde.
– de omtrek van de Clarkebelt is dan 2πr = 264.924km
– 1 graad afstand op de Clarkebelt is 264.924 : 360= 736km

 

Laten we de hoek bepalen in Utrecht tussen de Astra 19,2 en 23,5

Via de Satlex calculator is te zien dat de afstand naar de Astra 19,2e 38.704 km is
Via de Satlex calculator is te zien dat de afstand naar de Astra 23,5e 38.794 km is
De gemiddelde afstand is 38.749 km
– 1 graad radiaal* is 38.749 x 0,01745 = 676,2 km
– de afstand tussen de Astra 19,2e en 23,5e = 23,5 - 19,2 = 4,3 graden op de Clarkebelt.
– de afstand tussen deze twee satellieten op de Clarkebelt is 4,3 x 736km = 3164 km
– de ontvangsthoek in Utrecht tussen deze twee satellieten is dus 3164 : 676,2 =  4,679 graden, afgerond tot op 2 cijfers achter de komma is 4,68 graden.

Ook de Bigbisat calculator geeft aan 4,68 graden.


Deze calculator klopt dus. Ik heb dit vele malen nagerekend in diverse situaties. Het scheelt je een stuk in tijd om de ontvangsthoek tussen twee satellieten met de Bigbisat calculator uit te rekenen.
De Satlex calculator Toriodal geeft een ontvangsthoek aan van 162,35 – 157,15 = 5,2 graden Azimuth maar daar heb je niets aan omdat dit de hoek tussen de twee satellieten is gemeten plat op de aarde. De satellieten staan op een bepaalde elevatie en dan krijg je andere waardes.

 

 

*  Wat is een graad radiaal?
We nemen een cirkel.
De omtrek van de cirkel is dan 2πr. Dit is dus 2x 3,14159 = 6,28318r
De cirkel heeft een omtrek van 360 graden.
1 graad daarvan is 1/360 deel van de omtrek dus 1/360 x 6,28318 = 0,01745r
Dit noemen we 1 graadradiaal en is dus 0,01745

 

Clarkebelt-aarde Nederland.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 6-9-2017 om 22:32 zei Sprietje:

Ontvangsthoek berekenen tussen 2 satellieten

 

Er is al regelmatig de vraag geweest hoe je nu de afstanden van de lnb's kunt berekenen op een multifeedrail.
Van belang is dan eerst te weten onder welke hoek de diverse signalen op de schotel vallen en hier wil ik verder op in gaan.

........

 

Ook de Bigbisat calculator geeft aan 4,68 graden.

Deze calculator klopt dus. Ik heb dit vele malen nagerekend in diverse situaties. Het scheelt je een stuk in tijd om de ontvangsthoek tussen twee satellieten met de Bigbisat calculator uit te rekenen.

 

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden.

 

Voor de Hour angle heb ik kort geleden ook een formule afgeleid, die erg lijkt op de elevatie-formule die je op het internet kunt vinden.

Hoewel ik zo'n formule voor de Hour Angle niet eerder op het internet had gevonden, zal het wiel ook al eerder uitgevonden zijn, lijkt me.

 

Ik heb het vel met die formule kennelijk ergens goed opgeborgen. :)

Als ik 'm weer vind, zal ik een en ander eens verder in een spreadsheet zetten, om alles makkelijk in één keer uit te laten rekenen.

 

Ik denk daarbij aan een spreadsheet met de volgende gegevens:

Input van:

- site latitude en longitude (en indien gewenst voor kompas-uitrichting: de magnetische afwijking ter plaatse),

- Clarke-belt waarden van gewenste satellietposities zoals: 13E-19.2E-23.5E-28.35E (lijst flink uit te breiden) (daarbij ook de pre-skew afwijkingen),

- de gewenste uiterste satellieten voor een multifeed-ontvangst,

- straal van de Clarke Belt, en de gemiddelde straal van de aarde als constanten (desgewenst aan te passen aan feitelijke 'straal' ter plaatse),

- effectieve brandpuntsafstand van de schotel (voor de multifeed-afstand-berekeningen).

 

En dan output van:

- elevaties

- azimuths

- (magnetische azimuths)

- theoretische skews

- feitelijke skews (met correctie pre-skew)

- Hour angles
 

- Schuinstand multifeed-rail

- horizontale afstanden multifeedLNBs

- vertikale afstanden multifeed LNBs

(- afgeleid hiervan: hoeken tussen de afzonderlijke buur-LNBs)

- afstanden op de (schuine) rail (met minste afwijking van ideaal, dus loodrecht in de richting van de multifeed-rail verschoven. Ik twijfel erover of ik ook een afstandsberekening moet maken voor minste interference van zij-satellieten door alleen verticaal omhoog te verschuiven naar de multifeedrail?)

 

Volgens mij ontstaat dan een vrij complete gegevensverzameling.

Mis ik nog iets belangrijks? Zie ik iets over het hoofd?

Ik hoop dat ik een en ander duidelijk aangeduid heb.

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt beste steventje dat je met deze informatie niet kunt zien wat de lnb-afstand moet zijn van de lnb's op een rail maar dat staat ook niet als titel van dit draadje. Daar staat "Ontvangsthoek berekenen tussen 2 satellieten"
Dat is als eerste belangrijk om te bepalen anders kun je ook de afstanden van de lnb's niet berekenen.
Voor de goede lezer op dit forum overigens zou het het al wel kunnen weten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je exact de ontvangsthoek tussen twee satellieten weten, gebruik dan de zeer uitgebreide calculator van Jens T. Satre, zie http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

Daar zie je op de 8e rij van onderen "Polarmount hour angle (East/West angle)" staan met daarbij de actuele hour angle van de gekozen satelliet op de gekozen locatie.
Als je deze calculator dan ook voor een tweede satelliet invult en je trekt de twee hoeken van elkaar af, dan heb je de exacte ontvangsthoek tussen die twee satellieten waarmee je dus uiteindelijk ook de afstanden van de lnb's op de rail kunt uitrekenen. Deze geeft een iets grotere ontvangsthoek aan dan de BigBisat calculator maar dan hebben we het over 2 cijfers achter de komma. Rond je dit af tot op één tiende graad, dan geven ze dezelfde hoek aan.


Tja, nu moet ik zeggen, hoeken tot op één honderdste van een graad is ook echt niet nodig. Tot op één tiende van een graad is voor ons doel mooi genoeg en als je nu zegt, welke calculator is nu beter dan zeg ik onmiddellijk die van Jens T. Satre. Dit is een kei in astronomische berekeningen die met allerlei factoren rekening houdt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles prima uitgelegd...maar ga nou niet die hoek uitrekenen en dan de LNC´s lukraak volgens de uitkomst van de berekening op de rail schuiven en denken dat het goed is.

Ik doe het heel anders door de LNC´s één voor één op te zetten met behulp van meetapparaat of een ontvanger ernaast op maximum in te stellen. Je zult zien dat hoe meer een LNC loenst, hoe groter de openingshoek en om op een 10de graad te gaan zitten azijnpissen is echt niet nodig.

Verder moet je rekening houden welke LNC in het brandpunt komt te staan. Daar is namelijk de versterking van de schotel het grootst en neem de zwakste satelliet daarvoor.

Verder had ik, toen ik nog in Duitsland woonde een schotel van een meter waarmee ik 19,2° oost en 28,2° oost ontving. Daar stond geen van beide LNC´s in het brandpunt en dit was voor mijn situatie de oplossing met voor beide satellieten het beste compromis.

En bedenk dus inderdaad dat je altijd een compromis in ontvangssterkte moet accepteren bij multiple satellieten ontvangst met één schotel.

Ik ben persoonlijk geen fan van meerdere LNC´s vanwege dit compromis en het hoge gewicht dat de zwabberarm van een Triax schotel alleen maar nog zwaarder belast.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout

 

Het uitrekenen van de lnb-afstanden heeft grote voordelen.

 

Om te beginnen kun je van de voren dus zien op welke afstanden de lnb's afgesteld moeten worden van de gewenste satellieten. Je kunt dan zien of er voldoende ruimte is voor gewone of smalle lnb's en ook of de lnb-houders wel dicht genoeg tegen elkaar kunnen. Dat bespaart je misaankopen omdat het zonder berekening anders misschien niet past.

 

Verder zijn er maar genoeg mensen die helemaal geen meetapparatuur hebben en het gewoon moeten doen met de signaalmeter van de satellietontvanger.

 

Verder gebruikt ik deze berekening al heel veel jaren naar volle tevredenheid voor de al meer dan 1000 personen voor wie ik het hebt uitgerekend. Vaak krijg ik complimentjes dat als ze de lnb's iets anders afstellen, het alleen maar een slechter signaal geeft. Dat is ook het voordeel om de afstanden aan de voorzijde van de feedhorn te meten en niet bij de lnb-klem. Dan is de schuinstand van de lnb niet zo belangrijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal altijd in de praktijk willen weten en meten dat alles klopt.

En ik gebruik liever geen kleine schotels waar de LNC´s elkaar in de weg zitten. Zo zit IJzerbout nou eenmaal in elkaar.

Ik begrijp heel goed dat veel mensen geen plaats hebben voor meerdere schotels of een grote schotel een probleem is.

Gelukkig heb ik genoeg plaats thuis voor grote schotels en niemand heeft er last van.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

 

Op 8-9-2017 om 23:55 zei a33:

Voor de Hour angle heb ik kort geleden ook een formule afgeleid, die erg lijkt op de elevatie-formule die je op het internet kunt vinden.

Hoewel ik zo'n formule voor de Hour Angle niet eerder op het internet had gevonden, zal het wiel ook al eerder uitgevonden zijn, lijkt me.

 

Ik heb het vel met die formule kennelijk ergens goed opgeborgen. :)

 

Hier heb ik 'm nu opgeschreven: https://www.sat4all.com/forums/topic/353039-azimuthverschil/?do=findComment&comment=2475629

 

tan  HourAngle = sin(longitudeverschil)  /  (  cos(longitudeverschil)  -  0,15110 x cos(latitude)  )

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei a33:

 

 

Hier heb ik 'm nu opgeschreven: https://www.sat4all.com/forums/topic/353039-azimuthverschil/?do=findComment&comment=2475629

 

tan  HourAngle = sin(longitudeverschil)  /  (  cos(longitudeverschil)  -  0,15110 x cos(latitude)  )

 

Groet,

A33

Bedankt A33. ik had ook zo'n formule ergens liggen en als ik 'm vindt komt ie in dit rijtje. Leve de goniometrie!!

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het praktische is toch met een campingtafeltje , tv, reciever, haspel en lnb-steekpluggen de boel uitrichten. En al zeker niet met een tvv/M7 reciever die freeze't  als hij zijn A1 & A 3 niet heeft. Wat L & R draaien voor de lnb-skew bij een H en V transponder.

Diseqc kan je dan als laatste bijvoegen. En waarom is het steeds zo stilletjes , cardsharing mss?

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Handboek kanonnier zal je bedoelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei Tonskidutch:

on topic:

ik heb de goniometrische formules allemaal in mijn handboek Soldaat, Artillerie terreinmeter

 

we moesten dat mee hebben, dat handboek

en om de formules niet uit het hoofd te hoeven leren, stonden die er bij geschreven op de 10 witte pagina's achterin

voor als je in het veld met de dood voor ogen nog een brief wilde schrijven aan de minister van defensie OF zo

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...