Ga naar inhoud


Schotel van het dak gewaaid, nu een BigSat. Iemand ervaring mee?


StevenS

Aanbevolen berichten

Heb ik na een verhuizing net mijn draaibare schotel op het plat dak met een tegelvoet, komt er storm en wordt de hele boel er af geblazen. Nooit gedacht. Stond op vorige locatie probleemloos zes jaar. Balen natuurlijk. Maar overkomt me geen tweede keer. Ik laat nu een BigSat plaatsen. Lees daar wel goede dingen over. Wel iets minder flexibel dan draaibaar, maar zapt natuurlijk wel snel. Hebben jullie er ervaringen mee? En hoe zit dat met schakelen? Mijn nieuwe Xsarius Galaxy 4K kan volgens mij vier lnb's aan per tuner. Ik wil er eigenlijk vijf. Kan dat?

Dank voor het meedenken!

stormschade.jpg

Xsarius Galaxy 4K, Dreambox 7020 (die staat te verstoffen)

Big Bisat 28E/23E/19E/13E/ 9E/ 7E/1W

Canal Digitaal | TV Vlaanderen | HD+ | Joyne

Link naar reactie
Delen op andere sites


LNB goed, motor goed, schotel kapot. Die laatste vervang je voor weinig euri. Paar tegels die vaak je gratis kunt afhalen bij op de voet en probleem opgelost.

Wat niet wegneemt dat een BigBiSat erbij nog veel leuker is.

Heb hier beide en gebruik in de praktijk ook beide.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je zit daar nogal in het open veld en dan zou ik er toch maar vier tegels bovenop hebben gelegd voor zo'n grote schotel want ik denk dat het om een schotel van 100cm breed en 110cm hoog.
Het is wel een tegelvoet met vier tegels van 40x60cm zo te zien en dat heb je voor zo'n schotel ook wel nodig.

Waar je bij een tegelvoet wel op moet letten is hoe je de tegelvoet plaatst.
Met vier tegels van 40x60cm is de voet ongeveer 80cm x 120cm.
De zwaarste wind komt meestal uit het westen of zuidwesten. Zorg dan dat de grootste lengte van de voet ook in die richting geplaatst is bij een draaibare schotel en draai de schotel bij zware wind of storm haaks op de wind, dus bij westen wind de schotel naar het zuiden draaien. Dan vangt hij het minste wind.

 

Bij een vaste schotel zou ik de tegelvoet met de langste zijde in de richting van de schotel plaatsen.

Staat het midden van de schotel dus bijv. op 9 oost, dan de grootste lengte van de voet ook in die richting plaatsen.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi StevenS

 

Ik ben het geheel eens met minplus, in #2 in dit draadje.

 

Je hebt trouwens een prachtige grote tuin, dus waarom heb je die schotel op het platte dak gezet?

Ik zou gewoon een gaatje graven in die tuin, een stuk steigerpijp erin van 1,5 of 2 meter, vervolgens snel drogend beton in dat gat storten.

 

(Aan de onderkant van de steigerpijp eerst door-en-door een gat boren, dan een stalen massieve traproede er doorheen jassen voor de stabiliteit), steigerpijp waterpas zetten, beton laten drogen, rotor plus schotel er aan hangen.

 

En je overleeft elke storm.

 

 

N.B. @StevenS,

Ik wou dat ik zo'n tuin had, ik had er een schotelpark van gemaakt.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo StevenS,

 

Je zal er maar precies onderlopen!

Ik heb nooit een schotel met tegelvoet gewild.

In het ergste geval waait hij van het dak zoals bij jou is gebeurd,

maar de kans dat de schotel bij windstoten iets wordt opgetild

en daardoor niet meer precies op de satelliet staat uitgericht is

natuurlijk ook levensgroot aanwezig.

Bij mij zit de schotel daarom met een stevige 40 mm pijp aan

de buitenmuur bevestigd.

Zie de foto van mijn Cahors Big BiSat.

Ik had 10 jaar lang een BiSat G4 en heb deze in juli dit jaar laten

vervangen door de Cahors Big BiSat.

Ik ben erg tevreden met deze schotel en kan je hem zeer aanbevelen.

Met 8 LNB's is het helaas niet de goedkoopste schotel, maar je hebt dan ook wel wat.

 

CAHORS 01    Big-BiSat 30-06-2017.JPG

aangepast door dirk044
  • Like 1

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb zowel muurbeugels uit de muur getrokken zien worden als tegelvoeten zien omvallen.

Regelmatige controle van je bevestiging is iets wat vanzelfsprekend moet zijn.

 

Een tegelvoet, met voldoende tegels als gewicht gaat echt niet aan de wandel.

Bij grotere schotels gaat er een dubbele laag tegels op de voet.

Een antislipmat onder de tegelvoet is ook aan te bevelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo CeesV,

 

Als je muurbeugels met pluggen vast zet kan ik me indenken dat dit wordt

losgerukt door een windvlaag.

De mijne zit in de buitenmuur met 8 keilbouten bevestigd.

Die zou op Sint Maarten tijdens Irma nog zijn blijven hangen.

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is muurbeugels met chemische ankers vast te zetten. Dit is een twee componenten pasta die uit hard.
Het voordeel van chemische ankers is dat er geen enorme kracht op de stenen wordt gezet wat bij keilbouten wel gebeurt en bij pluggen ook in mindere mate. De stenen kunnen daardoor zomaar door midden knappen.
Ook bij stenen met kleine kamertjes er in wat je bij een strengpers-steen ziet, is een chemisch anker veel beter. De pasta zet zich in de holle ruimtes zodat het anker er nooit meer uit kan.-

strengpers steen.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij keilbouten kan er vocht in het gat en daarmee vorstschade optreden.

Ook de baksteen kan op den duur verpulveren door de belastingen die optreden.

 

Vroeger was het de best beschikbare bevestiging, maar tegenwoordig  chemische ankers de voorkeur.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uur geleden zei grondstof:

net onder de dakrand

Altijd een paar stenen tussen de dakrand en de beugel houden.

Net onder de dakrand kan betekenen dat na heel vast heel los komt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een draaibare schotel kun je - naast verzwaring in de voet - bij storm de schotel tijdelijk "kops" op de windrichting zetten. Bijv. Astra 2 of zelfs Turksat (die lager staat) bij Z-O storm. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn installatie op een steigerpijp geplaatst, deze pijp is gelast aan mijn balcon, mijn schotel gaat nooit uit het lood.

Ik ga proberen om een foto van mijn installatie hier te plaatsen, maar ik ben daar geen held in, dus alvast sorry als het mislukt.

 

IMG_20130210_085836.jpg

aangepast door D-box
Nou, het is niet duidelijk ivm sneeuw, maar die pijp is dus gelast op mijn balcon

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zoeken of ik een betere afbeelding kan vinden

post-52847-0-86210300-1500664966_thumb.jpg

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergroot m uit svp, dan kan je zien hoe die pijp gelast is, het is echt geweldig!, storm en windvlagen deren mij niet.

(Mijn broer heeft die pijp gelast omdat ikzelf niet kan lassen);

Op die oude foto zie je nog mijn oude MTI quad lnbf, inmiddels heb ik die vervangen door een Scorpion quad lnbf (zie mijn handtekening).

 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...