Ga naar inhoud


Schotel stevig monteren aan schoorsteen


Zeerob

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik wil jullie even laten zien hoe ik mijn 85 cm schotel aan een schoorsteen bevestigd heb.

De schoorsteen is van holle rode stenen gemetseld. Zulke stenen worden hier in Portugal veel gebruikt. We zitten vrij dicht bij de oceaan, en het waait hier behoorlijk, en staal roest snel. Ik vond een gewone muurbeugel eigenlijk niet stevig genoeg. Ik was bang dat wind de beugel uit de muur zou kunnen trekken. Daarom heb ik drie aluminium muurbeugels gebruikt, en die aan elkaar verbonden met een 50 mm PVC T koppeling. Het is een T koppeling die voor zwembaden gebruikt wordt (hoge druk). Die zijn dikker dan wat je bij de bouwmarkt koopt. Het is met PVC lijm aan elkaar gelijmd. Ik heb alles ook nog met chemische pluggen gemonteerd. Bovendien heb ik ook nog witte montage kit gebruikt. Dus, laat die storm maar komen :)  

dish.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het zit inderdaad stevig aan de muur. Chemische pluggen is inderdaad de beste oplossing voor die holle rode stenen.
Wel even een opmerking over het 50mm PVC zwembad T-stuk.
Die zijn niet zo dik vanwege de hoge druk want een zwembadpomp komt amper aan 2 bar maar het gaat om het chloor. Chloor en pvc gaat niet goed samen. Vandaar dat de wanddikte 6mm is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die chemische pluggen waren nog vrij lastig vond ik. Het wordt heel snel hard, dus je moet snel werken. Als je te langzaam bent, wordt het al hard in de tuut van de spuit. Ook loopt het er aan alle kanten uit, en zat alles onder de epoxy. Gelukkig was het op het dak en had ik handschoentjes aan. Ook verdwijnt de kop van de plug niet helemaal in de muur waardoor de platen nu ca. 3 mm van de muur zitten. Maar dat heb ik dus met montage kit opgevuld.

Een waterdruk van 2 bar is niet heel veel, maar wel een stuk meer dan bij een afvoer, waar je het dunwandige materiaal voor gebruikt. Er zit maar weinig chloor in het zwembadwater, een paar ppm (parts per million). In het drinkwater hier zit een vergelijkbare hoeveelheid chloor. Ik wist niet dat dat een probleem voor PVC is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, ik weet ook niet wat er allemaal te koop is. Ik had nog zo'n PVC T liggen. Jouw T ziet er ook wel goed uit. Maar ik ga nog alu tape om de PVC doen i.v.m. UV. Nu zit er tijdelijk papieren tape op. Bovendien zit de koppeling bijna altijd in de schaduw van de schotel. Verder is het zo dat de lijm niet essentieel is voor de sterkte. Al zou de koppeling gewoon los zitten dan zorgen de andere 2 beugels nog dat de hoofdbeugel niet uitbreekt. De koppeling past namelijk vrij nauw om de buis. Door de lijm zit het helemaal strak. En ik heb getest of de PVC lijm hecht op alu, en dat was het geval. Maar bedankt voor je tip, al is die voor mij natuurlijk te laat :)

Ik begrijp trouwens niet dat fabrikanten van dit soort beugels niet een dubbele beugel maken. Dus twee kops aan elkaar. Dan is het veel steviger dan een enkele. Er zijn zoveel verschillende beugels te koop, dan zou er toch ook een markt voor een dubbele moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Zeerob:

Tsja, ik weet ook niet wat er allemaal te koop is. Ik had nog zo'n PVC T liggen. Jouw T ziet er ook wel goed uit. Maar ik ga nog alu tape om de PVC doen i.v.m. UV. Nu zit er tijdelijk papieren tape op. Bovendien zit de koppeling bijna altijd in de schaduw van de schotel. Verder is het zo dat de lijm niet essentieel is voor de sterkte. Al zou de koppeling gewoon los zitten dan zorgen de andere 2 beugels nog dat de hoofdbeugel niet uitbreekt. De koppeling past namelijk vrij nauw om de buis. Door de lijm zit het helemaal strak. En ik heb getest of de PVC lijm hecht op alu, en dat was het geval. Maar bedankt voor je tip, al is die voor mij natuurlijk te laat :)

Ik begrijp trouwens niet dat fabrikanten van dit soort beugels niet een dubbele beugel maken. Dus twee kops aan elkaar. Dan is het veel steviger dan een enkele. Er zijn zoveel verschillende beugels te koop, dan zou er toch ook een markt voor een dubbele moeten zijn?

Mooi laten zitten , de schotel zit vast op de onderste metalen steun , die draait echt niet weg bij een windvlaag .

Beide andere steunen zorgen zeker wel voor extra steun , e.v. zou je in het T-stuk gaatjes kunnen boren en er parkers in draaien .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schotel in .es moet demonteerbaar blijven en aantal is beperkt tot 1. Hangt er al 10 j en is gewoon een houten steel van een bijl. Dat is hier enkel toerisme, vind je geen buis of iets deftigs.

Bij de Chinees vindt je mss iets maar is meer iets voor lusters of een wasdraad. Een schotel(Canal+) hier laten plaatsen kostte decennia  terug al gauw 1250 €. Die stielmannen zijn haaien hier.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Sjaak(k):

 

Pvc lijm houd nl niet op metaal ook niet op alu, pvc lijm ''smelt'' (vulkaniseert) alleen pvc delen aan elkaar. Ik durf te wedden dat de pijpen in het t stuk nog gewoon los zitten tik maar eens tegen de buizen en je trekt ze er eenvoudig uit, als er een windvlaag komt is het eerste wat loslaat dat pvc t stuk met dat horizontale rvs stuk pijp erin en je schotel zal waarschijnlijk naar rechts verdraaien.

 

Inderdaad, PVC lijm lijmt alleen maar PVC. Dat komt omdat er in de pvc lijm een weekmaker in zit, die PVC aan elkaar vulkaniseert. PVC lijm is dan ook alleen maar geschikt voor PVC en niet geschikt voor andere kunststoffen en dus ook niet voor metaal.

In dit geval zal de PVC lijm de ruimte tussen PVC in de aluminium buis opvullen, maar het aluminium kun je er uittrekken. En de PVC lijm, die tussen PVC en aluminium in zit, is enigszins elastisch.

 

Maar de constructie, die bedacht is hiervoor, lijkt mij stevig zat.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de metalen koppelingen 48.3 mm zijn, dan had het niet gepast op de 50 mm alu pijpen. De PVC T koppelingen zijn wel 50 mm, en het paste behoorlijk nauw. Die 'zwembad' PVC koppelingen zijn behoorlijk dik en sterk.
Ik weet wel dat de PVC lijm de PVC oplost. Ik heb heel wat verlijmd voor mn zwembad. Ik heb uitgeprobeerd of de lijm hield op alu. Maak maar een een stukje alu goed schoon, en doe er een klodder PVC lijm op. Na een paar dagen zat het nog muurvast. Ik heb het aluminium ook nog eerst opgeruwd. Bedenk dat er hier een groot lijmoppervlak is, en dat de lijmverbinding eigenlijk vrijwel niet belast wordt. Ik heb wel aan parkers gedacht, maar dan heb je misschien weer issues met staal op aluminium.

En nogmaals, zelfs al zou de lijm loslaten dan houden de twee extra beugels nog steeds om de hoofdbeugel aan de muur.

De schotel is overigens nog steeds demonteerbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...