Ga naar inhoud


schotel of lbn problemen


josken

Aanbevolen berichten


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja josken, daar zit verschil in.
Een duo-lnb is in feite ook een monoblock.
Een monoblock wil zeggen dat er meerdere lnb op een block zijn samengevoegd waarbij een diseqc-switch is ingebouwd. Dat kunnen 2, 3 of 4 koppen zijn.
In een gewoon monoblock staan de antennes in de koppen normaal precies horizontaal er verticaal.
Een duo-lnb is een speciaal monoblock dat bedoeld is om de Astra 19,2 en 23,5 te ontvangen. De afstand van de satellieten is dus 4,3 graden arc.
Het speciale bij een duo-lnb is ook nog eens dat de stand van de antennes 7,5 graad gedraaid staan opgesteld. De naam duo-lnb is in het leven geroepen door SES Astra om onderscheid te maken tussen een monoblock voor andere satellieten en monoblock speciaal voor de Astra 19,2 en 23,5.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoy Sprietje, ik ben in Murcia Spanje, kom hier reeds 4 jaar met dezelfde schotel 64 cM en de duo LNB van tv vlaanderen, ondanks de kleine schotel altijd goede ontvangst gehad, het was nu wel reeds van toen we pas de éérste avond, ongeveer 50 km; de belgische grens , noord frankrijk, voorbij halt hielden ik reeds geen astra 3 meer kon ontvangen, mischien reeds wel van thuis, waar de schotel niet gebruikt word,ik heb de info van A33 toegepast , en het zit dus zo dat mijn LNB zou stuk zijn, nu ben ik een beetje bang om hier een LNB te kopen, past die dan wel voor tv vlaanderen, ik vind hier vooral de monoblock met twee koppen, maar daar staat astra 1 & hotbird op. ontvangt deze dan ook astra 3 ? grs. en dank voor de medewerking. Josken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste josken

 

Nou, dat is een hele prestatie om in Murcia met een schotel van 64cm de Astra 23,5 te ontvangen. Ik ga er van uit dat de schotel ook van TV Vlaanderen komt en dan is het waarschijnlijk een Inverto-schotel van 60cm. Normaal gaat dat ten zuiden van Benidorm niet meer lukken. Ik vraag me dan ook af of je de afgelopen jaren de Vlaamse zenders wel via de Astra 23,5 ontvangen hebt. Ik kan het niet geloven. Half november 2016 heeft CanalDigitaal de laatste zenders gesloten op de Astra 19,2. Ik weet niet wanneer TV Vlaanderen dat gedaan heeft maar zou dat omstreeks dezelfde tijd gebeurd kunnen zijn?

 

Waar zit je precies? Is dat in de stad Murcia of in de provincie Murcia. Indien de provincie in welke plaats zit je dan?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo Sprietje,

ik toer rond in de provincie Murcia, vorig jaar was ik in Totana, in Cartagena en in Los Ramos, overal goede ontvangst van alle vlaamse zenders, dus wel astra 3, mijn schotel is een SEDEA - 64 cm breed , 70 cm Hoog, dus Ovaal. op de verkooplijsten staat soms LNB voor 75 - 80 cm, mag dat dan zo een zijn, of is mijn schotel daar te klein voor ,tv vlaanderen heeft de omschakeling eerder uitgevoerd. grs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste josken

 

Een Sedea schotel ken ik wel. Je komt ze niet vaak tegen en het meest op Franse sites.
Ik vind het knap om met deze schotel in Murcia de Astra 23,5 te ontvangen.
Je hebt het over 64cm breed en 70cm hoog. Ik neem aan dat die maten inclusief de rand is. Kan het zijn dat op de spiegel gemeten de schotel 60x66cm is?
Dan is dit een geweldige schotel die uitzonderlijk goed presteert. Je zou haast zeggen een B&R-schotel maar nee, die is van aluminium en deze van staal. Is het die ik in de bijlage heb meegestuurd?

Mag ik aannemen dat je aan één aansluiting genoeg hebt?
Bij een duo-lnb voor een schotel van 60cm breed staan de pijpjes hart op hart 38mm van elkaar. Daar moet je dus op letten als je een nieuwe duo-lnb koopt.
Maar ik ben bang dat je in Spanje niet makkelijk aan een passende duo-lnb kunt komen. Zeker ook gezien het zwakke signaal hier in Zuid-Spanje heb je ook een zeer goede lnb nodig.
Om de Vlaamse zenders op de Astra 23,5 te ontvangen, heb je echter niet speciaal een duo-lnb nodig, dat kan ook met een enkele lnb.
Het lijkt me dan ook niet onverstandig er gewoon een enkele lnb op te zetten en neem dan een goede, de Inverto Black Ultra, die moet hier vast ook te koop zijn in een satellietwinkel. Ik denk vrijwel zeker in een grote electonica zaak in Cartagena.

 

Sedea65.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja Sprietje, het is deze schotel, en de spiegelafmetingen zijn 60 - 65 , zou ik eventueel een gepaste lnb kunnen vinden hier in murcia ? als ik op hun website kijk staan er een paar types op.  en is een enkele lnb dan wel geschikt voor de betaalzenders van tv vlaanderen, ze hebben ons bij de overgang een dubbele ( astra 1 & astra 3 ) doen aankopen. tussen haakjes , menigeen is heel mistevreden over de toestellen en de service bij tv vlaanderen, maar wat wil je als je naar je belgische programma's wil kijken op de lnb van tv vlaanderen staan de koppen  44 mm. midden op midden gemeten. ik zou best wel mijn plan kunnen trekken met één aansluiting, de tweede aansluiting was om te kunnen opnemen en naar een andere zender kijken. vr.gr. Josken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de duo-lnb die jij nodig hebt: http://www.inverto.tv/lnb/93/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-60cm-dish
TV-Vlaanderen en CanalDigitaal hadden deze vroeger ook maar al geruime tijd hebben ze alleen nog maar duo- en triple-lnb's met vier aansluitingen. Hun duo-lnb's komen ook allemaal van Inverto.
Tja en dat heb jij niet nodig en is alleen maar extra duur.

Als je daar nu niet aan kunt komen neem dan deze: http://www.inverto.tv/lnb/253/twin-hgln-40mm-lnb
Je ontvangst is dan optimaal. Alleen voor een update van de zenderlijst kan het zijn dat je de schotel eenmalig even op de Astra 19,2 moet uitrichten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan sta je met de 19 graden Astra 1 LNB uitgericht op Astra 3, 23 graden.

Je astra 3 (Diseqc 2) staat dan uitgericht op 27,5 graden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de kop van de Astra 23,5 in de lnb-klem hebben zitten. De kop van de Astra 19,2 hangt er dan rechts omlaag bij als je in de schotel kijkt en dus ook aan de achterzijde tegen de lnb aan kijkt.
De duo-lnb moet in Murcia 27-28 graden schuin staan.
Je schrijft dat de koppen 44mm hart op hart van elkaar staan. Dan kan het geen duo-lnb zijn van Canal Digitaal of TV Vlaanderen.
Welk merk en type is het precies. Heeft die 2 aansluitingen?
Maak er eens een foto van.
Het zou een monoblock kunnen zijn waarbij de Astra 23,5 diseqc-positie 1 heeft. Die bestaan er namelijk wel.

 

hoek van 27 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo ; als ik doe zoals juist geschreven zet ik dan 19.2 op disqc 2, de lnb voor 23;5 zit altijd al in de klem, en de houder rechts omlaag, zo ging het steeds perfect. ik probeer een foto van de lnb bij te plaatsen, die werd bij de omschakeling bij tv vlaanderen aangekocht. grs. josken

duo_lnb_60_twin_4dec9b1be382d.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat gaat niet werken, Astra 1 is Diseqc 1, Astra 3 is diseqc 2.

Je zal de schotel opnieuw moeten uitrichten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...