Ga naar inhoud


Welke Voip poorten open op Connectbox van Ziggo?


Aanbevolen berichten

Tot voor kort deed onze bejaarde Fritzbox 7390 dienst als Voiprouter achter een Ziggo Connectbox in bridgemodus.

Had dus geen omkijken naar het openzetten van specifieke UDP-poorten v.w.b. Voip.

 

Jammer genoeg bleek de LAN-doorvoer van ons 200/20 Mbit-abo de laatste tijd bedroevend laag en bovendien had de Fritz geregeld problemen bij het verversen van de leasetijd zodat de box herstart moest worden.

 

Daarom de Connectbox als router ingesteld en de Fritzbox daarachter als IP client t.b.v. Voip en printserverfunctie.

Sindsdien regelmatig sprake van eenzijdige audio.

 

Volgende (Udp) poorten toegewezen op de Ziggo router: 5004/5060-5069/16384-32767/7078

Het audioprobleem doet/deed zich helaas toch zo nu en dan voor.

 

Slechts door de Fritzbox in DMZ te zetten, lijkt het audio-probleem tot het verleden te behoren maar is dat wel verstandig?

Heb ik bij de diverse poorten wellicht iets over het hoofd gezien?

 

Bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Je moet bij VoIP sowieso nooit 2 routers met NAT achter elkaar zetten, maar op de fritzbox doe je nu geen nat-translatie toch?

 

Je verteld niet wat je met VoIP doet, maar ik neem aan dat je op de fritzbox een paar telefoons aangesloten hebt en die dus een sip registratie doet op een trunk?

 

Dan zou je helemaal geen poorten open hoeven zetten. Voor een trunk registratie volstaat established en related verkeer van binnen naar buiten en heb je dus geen open poorten van buiten naar binnen nodig.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Michel,

 

Ja, onze configuratie is simpel: 2 SIP accounts (een voor Voip-in en het andere voor out).

De analoge telefoon is in de Fritzbox geprikt.

Bovendien fungeert de rode rakker ook als doorgeefluik voor de "vaste" Ziggo lijn.

(hiervoor gelden natuurlijk geen poort-beperkingen...)

 

Als ik überhaupt geen poorttoewijzigingen doe dan is telefonie echt niet of nauwelijks mogelijk.

aangepast door hansputters
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hans,

Heb je bij telephony advanced settings de keep alive functie geactiveerd.

Ik gebruik de Fritz als modem/router en dan is die functie niet zichtbaar, maar dit heb ik van internet geplukt (in de handleiding vind ik het niet):

<<Telephony>> - <<Internet telephony>> - <<Advanced settings>>. You need to activate the "Keep port forwarding of the internet router for internet telephony active".
 
Trouwens, een FB 7390 bejaard? Ik kan een 7340 of 7360 erachter hangen en die doen het prima. Waar ik tegen aan loop is dat de firmware updates de DSL verbinding niet goed pakken en dan in een een langzamere modus gaan. Zodat ik een oudere firmware blijf gebruiken, 6.20.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag heren,

 

Bedankt voor het meedenken!

Net even geverifieerd: @abmg heeft het bij het juiste eind.

De optie "keep port forwarding of Internet router enabled for telephony"  is bij wel degelijk aanwezig én aangevinkt. (2 min.)

@Sjaak(k) kan het zijn dat jij in het Fritz-menu misschien niet de expert modus hebt geactiveerd. (terwijl jij natuurlijk wel die hoedanigheid verdient!)

 

Misschien nog een woordje over de doos zelf.

Was eigenlijk altijd in mijn nopjes daarmee totdat Ziggo recentelijk de bandbreedte verhoogde naar 200/20 Mbit.

De Fritz (als router) liet hiervan heel wat snelheid liggen.

Nu fungeert de Connectbox als router en genieten we de volle snelheid 24/7.

 

Ach ja, misschien het beste uit twee werelden in de huidige opstelling?!?

 

Ik wens jullie en alle overige forumleden harmonieuze dagen toe.

 

hans

 

 

aangepast door hansputters
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...