Ga naar inhoud


15mtr coax kabel kopen, welke kopen met minale dB verlies


powersofts

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik moet binnenkort 15mtr coax kabel gaan kopen voor een laminas 1.8m schotelantenne.

Nu heb ik al wel gelezen dat vaak hirschmann koka 799 een goede is.

Omdat ik 15mtr kabel heb, is er toch een behoorlijk verlies in dB bij die koka799 , 
Zeker bij 2150mhz , is de demping bij koka799 29,1 dB(100mtr).
op 15mtr kabel kom ik dan toch uit op 4.35dB verlies  , dat is toch veel als je dat 'zomaar' kwijtraakt, vooral als je juist zit te wachten op elke extra dB meer ontvangst.

Nu heb ik hirschmann coax 3 kabel gezien, (zoek op hirschmann 606000201) ,  en deze coax 3 kabel zou veel minder verlies hebben op 15mtr.
Heb ergens gelezen dat de demping bij 2150mhz dan komt te liggen op 9.3dB(100mtr) dus bij mij met mijn 15mtr op 1.4dB verlies.
Ik kan online de hirschmann coax 3 kopen voor 7.75euro incl btw, ernaast komen nog 8euro verzendkosten(ongeacht gewicht).

Ik vraag me af welke coax kabel jullie gebruiken bij grote schotels met ontvangst van zwakke ku en c band zenders, hebben jullie ervaring met coax 3?  
of gebruiken jullie de koka799 met grote schotels(1.50m en meer) over afstanden van meer dan 10mtr..

Graag jullie advies en tips.

 

groet,

anthony

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Hallo Anthony,

 

Je zorgen zijn onterecht.

 

Alleen aan de Ingang van je antenne, de LNB telt het ruisgetal en de versterking.

De Hoge frequenties worden in de LNB omlaag gemixed en op een MF van 950 tot 2100 Mhz getransporteerd.

Het signaal is dan dusdanig sterk, dat de 4 dB kabel verliezen er niet toe doen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze coax is voor kabel tv 

Grond coaxkabel

C3 bamboe

Artikelnummer: 606000201

EAN-code: 4002044237400

Dit artikel is niet meer beschikbaar. Wij verwijzen u door naar de vernieuwde C3 als vervangend artikel. C3bamboe is een groene ongepantserde grond coaxkabel, die gebruikt wordt om lange afstanden te overbruggen. Deze kabel wordt ook gebruikt door de grote kabelproviders. C3b wordt niet afgemonteerd op apparatuur; hiervoor wordt er een koppeling naar een smallere kabel gemaakt. Lees meer over coax-kabels in onze FAQ of voorbeeld installatiefilm.

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze heb ik ook ongeveer 55 meter koka799

en belden H125 heb ik ook 

alle bij goed 

coax voor kabel gaat maar tot 900mhz

en sat coax tot 2500mhz 

hier een vb

Belden H125 PVC coax kabel voor kabel- en satelliet tv installaties.

  • Koperen geleider materiaal
  • Coax kabel geschikt voor standaard connector gebruik
  • Test methoden volgens de Europese norm EN 50117-1
  • Ontworpen volgens de Europese norm EN 50117, die werken met frequenties tussen de 5 MHz en 2150 MHz, en de internationale norm IEC 1196
aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zou ik geen Koka 799 meer nemen omdat die voor de huidige normen met 4G onvoldoende afscherming heeft.
De norm is tegenwoordig > 95 dB tussen de 30 en 1000 MHz.
Koka 799 komt niet verder dan 90 dB.
Koka 9TS doet het veel beter met een afscherming van liefst  > 110 dB en heeft ook iets minder verlies.
Zeker ook met motorbesturing is de elektrische weerstand van de coax van belang die bij Koka 9 TS met <29 Ohm / km ook iets beter is dan bij Koka 799 die <33 Ohm / km is. Je koopt hem in Nederland al voor€0,88/ meter per meter te bestellen.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan heel erg verschillen. Daarom is er voor een veilige marge gekozen waarbij de kans erg klein is dat 4G-signalen storing kunnen veroorzaken op coaxkabels.
Grondkabels hebben doorgaans een mindere afscherming omdat als een kabel in de grond ligt toch geen signalen opvangt die in de lucht zitten.
Omdat de groene grondkabel zo stug is, is hierop bijna geen f-connector op aan te sluiten. De bedoeling is dan ook dat groene grondkabel onder een klem wordt aangesloten in een aansluitdoos.
Wil je geen verloopstukken gebruiken om verliezen te voorkomen en mogelijk slecht contact te vermijden, dan is het beter een goede normale coaxkabel in een buis in de grond te leggen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op 10 meter lengte bij wijze van test 230volt tweelingsnoer gebruikt, en dat ging ook al prima.(geen telefoonmasten in de omgeving te bekennen)

Al gebruik je RG58, dan nog houd je een acceptabel signaal over.

In de regel voldoet H125 uitstekend, aangezien de huidige LNB's 60db versterken en de tuners in de boxen behoorlijk gevoelig zijn. Dus verlies je 30db, dan is er nog geen nood aan de man..

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een verwarring brengend thema. Als je naar de omschrijving van de betere coax kabels kijkt inclusief die van hirschmann dan zie je niet zelden staan dat een kabeltype voor gebruik binnen danwel buiten gemaakt is. Heb je dus je schotel op het dak of in de tuin staan dan sta je voor de rare keuze dat je of een kabel koopt die optimaal voor binnen is (maar buiten niet deugt) of omgekeerd. Logica zegt dat je dan de coax koopt die voor buiten wordt aanbevolen maar dan zie je herhaaldelijk dat de verliescijfers daarvan groter zijn dan die voor binnen.

 

In de tijd vóór satelliet TV was men veel nauwkeuriger bij het aangeven van verliezen op de diverse frekwentiegebieden. Voor UHF gold dat Pope H43 een van de allerbeste was maar je moest er wel voorzichtig mee omgaan, het werd wel spottend als "waterleidingsbuis" betiteld omdat de holle ruimte tussen kern en mantel bij onvoorzichtig gebruik vocht kon opslaan. Maar het gebruik voor VHF en FM was feitelijk ook erg belangrijk, zo niet belangrijker, omdat je daar geen versterkers voor kon kopen met ruisgetallen die lager lagen dan de kabelverliezen zodat zeker voor FM gold dat je nooit een versterker moest inzetten in een goede FM-DX installatie.

 

Natuurlijk, we leven in andere tijden, maar ik mis wel erg de gedetailleerde weergave van kabelverliezen en zeker het feit dat je geen vergelijkende tabellen hebt waarin de belangrijkste merken en typen met elkaar worden vergeleken (dus geen fabrieksinformatie maar werkelijk door testers gemeten waarden). Dat maakt helaas de koop van "de optimale kabel" tot een gok. Zelf heeft het me er feitelijk van weerhouden om een grotere aanschaf op dit gebied te doen. Zo werd me door *** geen reclame *** bezworen dat als ik hun allergoedkoopste kabel zou inzetten (pakweg 20 cent per meter) ik geen enkel verschil zou waarnemen in vergelijking met de Koka 799. Tja, met zo'n stukje informatie ben je dan niet echt geneigd om maar meteen 5 keer zoveel uit te geven, het geld groeit me niet op de rug. Maar de twijfel blijft.

 

Overigens Is een hele dure satkabel die ik jaren geleden kocht ook niet beter of slechter voor zover ik kan beoordelen. En ja, die afscherming ten aanzien van 4G... ik woon in het centrum van een grote stad en er zitten allerlei van die zendertjes rondom ons (meerdere in direct zicht) maar een storing heb ik er tot dusver nooit van waargenomen. Wel van PTT straaltorenverkeer maar dat is een heel ander verhaal. En ja, het houdt niet op met 4G, er is 5G onderweg en naar ik recentelijk las alweer een 6e generatie in de maak. Elke keer je kabels maar vervangen bij doe volgende "G"?  Hier kan bruintje dat in elk geval niet trekken!

aangepast door ceesv
winkelnaam verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik ga binnenkort buiten om 30 meter kabel aan leggen. Van de vaste schotel via het dak langs de regenpijp naar beneden en dan naar binnen.

Welke kabel kan ik daar het beste voor gebruiken? Dacht eerst aan koka 9ts maar die is niet vu beschermd lees ik net en niet in het zwart ( sprietje geeft het advies om een zwarte te gebruiken dus hou ik me daar maar aan) belden h125 is er in het zwart maar geeft verlies. De cu? Versie heb ik opgezocht maar die vind ik alleen op .cz sites. Hebben jullie een advies voor me?

Dacht eerst nog aan een dubbele kabel (1 voor sat en 1 voor dvb-t (later om te zetten naar ook sat)) maar gezien de verliezen heb ik dat idee maar laten varen.

 

Mijn dank bijvoorbaat voor jullie input.

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...