Ga naar inhoud


15mtr coax kabel kopen, welke kopen met minale dB verlies


powersofts

Aanbevolen berichten

Koka 9 TS (wit) is uitstekende coaxkabel maar vanwege nieuwe regelgeving betreft brandveiligheid wordt die niet meer gemaakt (is nog wel te koop) en heet die nu vooraan Koka 9 Eca. Wat betreft de elektrische eigenschappen is deze precies gelijk.
In de specificaties van de kabel staat: White PVC UV resistant diameter 6.9 mm.

Ik zou me dus geen zorgen maken of deze kabel voor buiten te gebruiken is.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Is die er ook in het zwart? Vind ik toch een stuk mooier, de kabel komt straks over een bitumen dak te liggen waar ik precies op kijk.

Nog iets denk je dat er een probleem ontstaat/kan ontstaan als ik de kabel aan de regenpijp, tussen de regenpijp en de muur bevestig? Met van dat allu draad wat je me ook adviseerde voor de bevestiging van de coax aan de lnb arm? Of is daar een andere manier voor?

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei humptydumpty:

Is die er ook in het zwart? Vind ik toch een stuk mooier, de kabel komt straks over een bitumen dak te liggen waar ik precies op kijk.

Nog iets denk je dat er een probleem ontstaat/kan ontstaan als ik de kabel aan de regenpijp, tussen de regenpijp en de muur bevestig? Met van dat allu draad wat je me ook adviseerde voor de bevestiging van de coax aan de lnb arm? Of is daar een andere manier voor?

PVC en bitumen gaan niet samen.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leg de coax in tyleenbuis. Dat doe ik in Spanje ook. Zwarte tyleenbuis 12x15mm wordt normaal gebruikt voor bevloeiïng van planten en bomen. Deze buis is uitermate UV-bestendig. Na 20 jaar in de felle zon in Spanje is deze nog steeds soepel. Wil je meer coaxkabels over het dak leggen, dan moet je of 2 tyleenbuizen gebruiken of een maat dikker maar die is ook veel stugger. Gewone flexibele elektriciteitspijp is absuluut niet uv-bestendig. Na een paar jaar is die zo door de zon aangetast, dat bij de eerste hagelbui, er honderden gaten in slaan. In Spanje betaal ik €14,95 voor een rol van 100 meter voor 12x15mm tyleenbuis.

 

Tyleenbuis.jpg

4x coax in dunwandige 25mm tyleenbuis.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat dan voor de reactie van het bitumen op het pvc van de coax? Of voor de gehele buiten lengte? Heb ge googled maar kan er zo snel ff niets van vinden. Heb er de afgelopen jaren ook niets over gelezen. Begrijp me niet verkeerd, als jullie dat zeggen neem ik dat direct aan. Ben nu nieuwsgierig wat de gevolgen zijn (pvc / bitumen).

 

Die tyleen buis is hier voor die prijs niet te krijgen. De prijs komt dicht in de buurt van de coaxkabel.

 

Wat ik vreemd vind is dat in de specs van koka 9 eca / ts staat dat het binnen kabel is, geen woord over buiten. Bij andere kabels van hirschmann staat dat wel. Terwijl hier op het forum er legio zijn die het als buitenkabel gebruiken.

 

 

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Buitenkabel is over het algemeen zwart, om bestand te zijn tegen de UV straling.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland is de tyleenslang inderdaad veel duurder dan in Spanje. Ze willen waarschijnlijk snel rijk worden. Deze tyleenslang in goed te buigen en kan dus ook nog een stuk tegen de mast gemonteerd worden. Je moet er wel voor zorgen dat er geen regenwater in kan lopen want als de coax permanent in het water ligt is ook niet goed.

Tyleenslang 16mm in Nederland.png

Tyleenslang in Nederland.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

In Nederland is de tyleenslang inderdaad veel duurder dan in Spanje. Ze willen waarschijnlijk snel rijk worden.

 

Je vertoeft dan ook in het groenten en fruit gebied van Spanje. Maar gezien de zomers van de laatste decenia is een beetje water daar geen luxe zoals je zelf wel weet. Dacht eerst nog om een stuk mee te nemen als ik weer op “de mouw” ben maar de extra bagage kosten en het gesleep weerhouden mij daarvan. Trouwens, de prijs voor een espresso in NL en daar is je zeker bekend.

 

Niemand loopt op het dak behalve ik om het aan te leggen, 1 plat dak, daar kijk ik op dus een zwarte kabel is fijn.

Ik koop liever Nederlandsche waar (oeps, dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen maar ik doe het lekker toch!) dus hirschmann (ja, is nederlands, vermoed ik) is mijn eerste keus. Maar als ze een product niet hebben naar mijn specificaties (geen blokken beeld en 15 jaar mee gaan) tegen een redelijke prijs en belden heeft dat wel dan gaat er “helaas” gewoon belden op. 

 

Maar is die tyleen buis nu voor de reactie die het pvc (in de mantel van de coax) geeft op bitumen, de uv straling, voor een nen norm en/of om het zwart te krijgen? 

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwe Belden H125 DUOBONDplus is zeker niet slecht maar legt het toch ruimschoots af tegen de Koka 9 TS en Eca
Om een paar voorbeelden te noemen:
bedekkingsgraad van het vertinde vlechtwerk: Belden 63% - Koka 80%
elektrische weerstand per 100 meter:    Belden 37 ohm/km - Koka 29 ohm/km
afscherming tussen 30-1000MHz:                 Belden ≥95dB- Koka>110dB
afscherming tussen 1000-2000MHz              Belden ≥85 dB- Koka>105dB
verlies bij 1750MHz per 100 meter                Belden 28,4dB- Koka 28,2dB
Een lage elektrische weerstand is heel belangrijk bij draaibare schotels en lange kabels
Een hogere afscherming is erg belangrijk tegen storende signalen zoals Dect, mobile telefoons.
Het verlies is nagenoeg gelijk dus geen voordeel voor Koka

 

Verder wil ik opmerken dat het kabelkeurmerk gemaakt is voor centrale antenne systemen, niet voor satelliet tv. CCS coax, dus coax met een ijzeren kern is goedgekeurd door het kabelkeurmerk maar absoluut af te raden voor satelliet tv.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja en een dergelijke prima coaxkabel zoals de Koka 9 TS / ECA is nog heel betaalbaar. Zoals je ziet per meter in Nederland te koop voor €0,88. Voor een rol van 100 meter maar €76,- Daar wil je toch niet het risico voor lopen dat je een goedkopere coax koopt met mogelijk een hoop problemen.

 

Koka 9 TS ECA.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb bij een bouwmarkt tyleen mantel gevonden 12mm 5m a € 3,- en 15 mm 5m a € 4,50. Denk de laatste dan kan ik er eventueel later nog een kabel bij leggen. (Gebruik de mantel alleen op het bitumen)

Van die grijze electra buis a 1,25 de 4 meter kan natuurlijk ook alleen zo lang ik niet weet hoe pvc reageerd op bitumen en of er schade aan het bitumen van komt is dat geen optie.

 

Sprietje bedankt voor de foto, die had ik ook gevonden. Twijfel alleen over koka 9 omdat hirschmann het niet als buitenkabel aanbied.

 

Wat gebruiken jullie om de mantel boven af te sluiten? Kit of wat anders?

 

A001C100-E323-4A1F-A20B-6CEAB2FD36DF.jpeg

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...