Ga naar inhoud


3 lnb uitrichten


abdoula1977

Aanbevolen berichten

Hoi kan iemand mij helpen met gegevens over uitrichten van 3 lnb's namelijk hotbird, astra 19.2 en astra 23.5. Mijn schotel is een triax 88cm en de postcode is 3531RN. De lnb's die ik gebruik zijn de inverto black ultra  hgln 40 mm.

 

groetjes abdoula

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste abdoula

 

Welkom op dit forum

 

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor een Triax 88 in Utrecht:

 

- monteer de rail zodat het gat in de onderste groef zit
- monteer de drie Inverto Black Ultra lnb's zodat de kop 5-6mm van de lnb-klem staat
- monteer de lnb van de Astra 19,2 met de klem tegen de arm zodat de lnb een beetje boven de lnb-arm staat.
- monteer de lnb's van de Astra 23,5 aan de andere zijde van de arm en zet de koppen van de Astra 19,2 en 23,5 tegen elkaar.
- zet de lnb van de Hotbird 13 op 74mm afstand van de Astra 19,2-lnb, d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap.
Zet de rail 10,5° schuin, d.w.z. dat de kop van de hotbird 14mm lager moet staan dan de kop van de Astra 23,5. Dit kun je met een waterpas instellen door een vulling van 14mm op de kop van de Hotbird te leggen en de waterpas over de buitenste lnb's te plaatsen.
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 3°
Astra 19,2 op 3°
Astra 23,5 op 6°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail, zie de bijgevoegde hoeken.
- stel de elevatie van de schotel in op 29° om de Astra 19,2 te vinden.
- heb je de Astra 19,2 gevonden, dan de schotel uiterst precies op de Astra 23,5 afstellen zodat je maximale signaalkwaliteit hebt. Nu ontvang je alle drie de satellieten optimaal.


Opmerking: de koppen van de Astra 19,2 en 23,5 zouden eigenlijk op 54mm afstand afgesteld moeten worden maar dat kan niet omdat de koppen 59,5mm zijn. Daarom kunnen ze niet dichter dan 58mm van elkaar aan de voorzijde gemeten. De lnb van de 19,2 staat dus 4mm verkeerd maar dat is niet erg omdat het signaal van de Astra 19,2 toch sterk genoeg is. Dit is echter wel de reden waarom je de schotel niet op de Astra 19,2 mag fijntunen.

 

TRIAX-Multiblock HB, A1-A3.png

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

hoek van 3 graden.JPG

hoek van 6 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel ik ga van het weekend meteen aan de slag met jouw gegevens. Klopt de foto wel?   2 lnb's de 19.2 en 23.5 aan de rechterkant van de arm en hotbird aan de linkerkant, gezien als je achter de schotel staat.

aangepast door abdoula1977
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoi Sprietje,

Ik bedoel dat astra19.2 en astra23 beide aan de linkerkant van de lnb arm staan. Moet de een van hun aan de andere kant van de lnb zoals in jou uitleg....

Ik heb het geprobeerd...maar ik heb een fout in de groote van de schotel ik heb Triaxx 80 cm (Triaxx TDS 78 cm) ipv van de eerder genoemde 88 cm.

Kan je het voor mij opnieuw berekenen?

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...