Ga naar inhoud


Aankoopadvies goedkope oscilloscoop


el canario

Aanbevolen berichten

Ik probeer wat electronische apparatuur nieuw leven in te blazen, onder andere een electrische piano uit de 1996 en een flipperkast uit 1975. Voor het foutzoeken zou ik een oscilloscoop willen aanschaffen. Iemand een suggestie wat voor type (stand-alone of met USB naar PC) en welke minimale specificaties. Ik heb ooit wel een analoge oscilloscoop gehad (van Russische makelij :)) maar heb de electronica inmiddels lang niet als hobby gehad.

 

Ik zie dat er al stand-alone apparaten zijn in de prijsklasse 60-120 Euro (bijvoorbeeld de DSO211 ARM Nano van 75 Euro), en in dezelfde range ook PC-interface oscilloscopen zoals de Owon VDS1022I (82 Euro aanbieding) 

 

Iedere suggestie is welkom, mijn budget is 120 euro.

 

VU+ Duo 4K/VTI, VU+ Ultimo/OpenPli, VU+ Solo Se V2/OpenPli, Rotor, Wavefrontier T90, Slingbox Solo

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Mijn Tectronix 547 kostte Hfl. 75,-

 

Kijk eens op een zaterdag in de dump.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel KHz/MHz moet/wil je meten en moet je ook harmonischen kunnen meten? Wat wil je er heel precies mee gaan doen? Alleen digitale of ook analoge signalen? Etc. etc.

 

Daarna kun je je afvragen of er iets is binnen jouw budget (hetzij 2e hands natuurlijk).

 

Ben benieuwd :)

- ODROID-XU4 Server (TVHeadend v4.2.x (daily stable build), 4x Technisat SkyStar USB HD, Debian Jessie).

- FRITZ!Box (freetz) (OSCam v1.20-unstable latest met Argolis TripleReader+ voor uitgifte aan ODROID).

- Raspberry Pi 2B Client achter LCD TV (LibreElec v8.x, Kodi 17.x), iDevices (TvhClient App).

-- Triax 64cm, CanalDigitaal Quad Triple LNB, kabellengte 45m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een toongenerator en oscilloscoop.

Hele bureau vol dus sinds een aantal jaren gebruik ik zo nodig een oplossing via de geluidskaart van de pc.

 

Op https://www.zeitnitz.eu/scope_en vindt je de software die voor privégebruik gratis is.

 

Op Sound Card Oscilloscope | Make:  zie je hoe je via een weerstand en 2 omgekeerd geschakelde diodes voorkomt dat je geluidskaart kapot kan gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Vogelzang:

Ik heb nog een toongenerator en oscilloscoop.

Hele bureau vol dus sinds een aantal jaren gebruik ik zo nodig een oplossing via de geluidskaart van de pc.

 

Op https://www.zeitnitz.eu/scope_en vindt je de software die voor privégebruik gratis is.

 

Op Sound Card Oscilloscope | Make:  zie je hoe je via een weerstand en 2 omgekeerd geschakelde diodes voorkomt dat je geluidskaart kapot kan gaan.

Bedankt voor deze tip!

VU+ Duo 4K/VTI, VU+ Ultimo/OpenPli, VU+ Solo Se V2/OpenPli, Rotor, Wavefrontier T90, Slingbox Solo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lukt het met de geluidskaart scoop?

Af en toe doe ik nog iets met elektronica zoals een versterker repareren voor een band.

Meestal en buis, condensator, weerstand e.d. maar soms doorfluiten.

Met 2 kabeltjes uit China naar en van de versterker en de geluidskaart zie je wat er in gaat en wat er uit komt.

Of dat voor repareren van een elektrische piano en flipperkast op gaat weet ik niet.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk een stand-alone oscilloscoop (Hantek DSO5072P, 70 MHZ, mogelijk via software te upgraden naar 200 MHZ) besteld. De te repareren piano bevat enkele kristaloscilatoren die mogelijk de oorzaak zijn dat de ICs niet goed worden aangestuurd en ik vermoed dat een iets serieusere oscilloscoop nodig is om dat goed in kaart te brengen. Verder een simpele logic analyser aangeschaft maar nog niet in huis.

 

 

 

VU+ Duo 4K/VTI, VU+ Ultimo/OpenPli, VU+ Solo Se V2/OpenPli, Rotor, Wavefrontier T90, Slingbox Solo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heb je aan probes gedacht bij de oscilloscoop?

 

Leuk ding trouwens!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei ceesv:

Heb je aan probes gedacht bij de oscilloscoop?

 

Leuk ding trouwens!

De oscilloscoop wordt geleverd met 2 redelijk solide aanvoelende probes (1x 10x). Bedoel je dat?

 

Ik ben nu bezig met een 'octopus schakelingetje' om een aantal verdachte componenten door te lichten. De oscilloscoop bevalt mij goed, hoewel ik weinig recent vergelijkingsmateriaal heb natuurlijk.

 

VU+ Duo 4K/VTI, VU+ Ultimo/OpenPli, VU+ Solo Se V2/OpenPli, Rotor, Wavefrontier T90, Slingbox Solo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, die meet probes bedoelde ik.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik een klein jaartje geleden de "SmartScope USB oscilloscoop"  gekocht, van Labnation.

Dat is een bijzonder klein kastje (niet veel groter als een netvoeding voor je laptop) en via de USB poort verbinden met je tablet, PC oid.

Is tevens een logic analyser en wave generator.

Je kan zelf, mbv excell, een waveform ontwerpen, uploaden naar de smartscope, en deze wordt dan door de waveform gen uitgezonden.

 

En via je 10" tablet leuk met aanraak screen, om gedeeltes te vergroten etc.  Makkelijk om mee te nemen, want hij werkt ook op je smartphone

Ik heb ook een oudere Tektronic 2235A, maar gebruik deze minder nu ik de Smartscope heb.  Vooral bij buizenradio's en  -TV's handiger, ivm automatische galvanische scheiding.

Met de tektronic moet je altijd een scheidingstrafo gebruiken.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...