Ga naar inhoud


Dataprobleem


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Ik ben op reis geweest in Tsjechië en heb ruim 500 foto's gemaakt

Goeie en mislukte... 's Avonds wisten we de mislukte pozen....

's Anderendaags weer meer foto's

Probleem is dat de ontstane "gaten" worden door nieuwe latere foto's ingenomen

Thuis aangekomen zet ik alle foto's op de HDD en kopieer dan de inhoud van die dir op een USB-memstick, om die op TV grootscherm te bekijken

* De foto's worden in PLAATSVOLGORDE afgespeeld ipv  opname volgorde

* Datum van opname 4/12/18 ipv  xx aug 18 en datum van wijziging denk ik dat die ook gewijzigd is

 

Natuurlijk dat je dan gedesorienteerd bent.

Op de PC schijnt alles nog te kloppen

Hoe geraak ik hieruit?

Ik wil de foto's nog bewerken met aanpassen belichting, kleur, kontrast, ondertitel, maar die datum?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit is geen specifiek Windows probleem want af en toe heb ik dat ook op mijn Apple MacBook Pro, ik ben er echter ook nog niet helemaal achter hoe dat komt.

Wel weet ik dat ik het in de foto's in de meeste gevallen toch weer in de juiste volgorde kan afspelen.

 

Ik stel voor om één van de vele EXIF Editors te downloaden en dan daarmee bekijken welke dat nu (nog) in de foto's beschikbaar zijn.

Naar mijn mening moet daar altijd nog de opnamedatum aanwezig zijn, zo niet dan is er inderdaad iets vreemds gebeurt.

 

Overigens kun je dit later alsnog op een redelijke wijze aanpassen, mits jij dan nog weet op welke dag een bepaalde serie is gemaakt.

Dit doe je dan met een van de vele (Batch) EFIX editors.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even het probleem helder krijgen.

Je verwijdert dus de foto's uit het geheugen van de camera. Wat bedoel je met "de gaten worden door latere foto's ingenomen"? Krijgen die dan dezelfde bestandsnaam?
En wat is een plaatsvolgorde?

En waar zie jij datum van opname? Je bedoelt waarschijnlijk de bestandsdatum, dat is niet hetzelfde.

Een deel van het probleem zit verder in je TV. Een beetje Player gebruikt de Exif data om foto's in volgorde af te spelen. Dan doen de bestandsnamen en datum er niet meer toe.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto's noemen: IMG_4500.JPG tot IMG_4950.JPG deze die ik weglaat zijn vb  IMG_4533.JPG tot IMG_4952.JPG

's Anderendaags trek ik verder foto's en de vrije plaats op SD kaart wordt dan ingenomen door de vlg foto's van die dag vb IMG-4951 en vlg

Ik heb de gewoonte een "schutbladfoto er tussen te steken    met naam/datum reis  Vb: PRAAG 1aug 2018

die foto rename ik naar IMG_4499.JPG

Zo zou die 4499 op TV stickweergave voor de eerste foto 4500 moeten komen, is me vroeger gellukt en nu niet meer 

De datumweergave op PC(Win XP) is ok, die dir copieren naar usbmemstick verandert de filesdatum naar copieer datum vb 5/12/18

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan hier werkelijk geen chocolade van maken.

@Penthe
Als je gebruik maakt van de Exif data hoef je helemaal geen bestanden te renamen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Jan Ambers:

......De datumweergave op PC(Win XP) is ok, die dir copieren naar usbmemstick verandert de filesdatum naar copieer datum vb 5/12/18

 

 

 

Inderdaad, ik begrijp er ook niets van

 

Misschien dat TS nu eerst even de EXIF data bekend maakt van een naar de USB stick gekopieerde foto, wellicht wordt dan meer duidelijk.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn Android tablet worden foto's gesorteerd naar datum. Op een iPad trouwens ook. Uiterst irritant. Heb je soms een Android TV? Is er geen app te installeren die sorteert op file naam? Kijk dan eens naar Kodi.

Ik bekijk foto's op mijn TV via Rasp Pi / Kodi. Geen gedoe met sortering op datum.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei boudeman:

Op mijn Android tablet worden foto's gesorteerd naar datum.

Heeft niets met Android of iPad te maken maar met het programma waarmee je naar de foto's kijkt.

 

En nog een keer, je dient niet de bestandsdatum of de bestandsnaam te gebruiken maar de opname datum die in de Exif zit.

 

Het beste geef je in de verkenner aan dat de map afbeeldingen bevat, dan veranderen de kolommen.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien robocopy gebruiken om je bestanden te kopiëren naar je USB medium.

Deze tool zou de bestandseigenschappen (zoals aanmaakdatum) mee kopiëren; wat blijkbaar standaard Explorer niet zou doen.

 

Of - bestanden zippen; zip file op USB medium zetten; en dan zip bestand uitpakken.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...