Ga naar inhoud


Slecht ontvangst Astra 3


Antoinette

Aanbevolen berichten


  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Het is aan Antoinette, om ons aan informatie te helpen, er staan een paar vragen uit, met het antwoord daarop kunnen we haar verder helpen.

De vraag is welke zenders wel goed beeld geven.

De hoek van de LNB, de skew is ook nog niet aan de orde geweest.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Antoinette

 

Je huis staat op een hoogte van 104 meter.
De schuur staat op een hoogte van 110 meter en mag 36 meter hoog zijn voordat je er last van zou krijgen
De bomen staan op 119 meter hoogte. De grond waar de bomen op staan ligt dus maar 15 meter hoger dan je huis. De bomen zouden 70 meter hoger mogen zijn dan je huis. Trek je daar dus die 15 meter vanaf dat de grond daar hoger ligt zouden ze 55mm hoog mogen zijn. Nou dat halen ze bij lange na niet.


Maar bekijk het morgen eens met de zon als die wil schijnen.
De Astra 23,5 staat bij jou op een elevatie van 28,64 graden
Dinsdag om 11:20 uur staat de zon precies in de richting van de Astra 23,5. De zon staat dan op een elevatie van 19,55 graden, 9 graden lager dan de satelliet. Ik weet bijna wel zeker dat je vanaf je huis morgen gewoon de zon om 11:20 uur kunt zien als er geen bewolking is. De schuur van je buren en de bomen op 127 meter afstand geven geen enkele belemmering op de ontvangst als je schotel op de grond staat.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als je toch die schotel wil gaan bijrichten en je hebt een zwakke ontvangst van TV Drenthe, is het dan niet slimmer om met een monitor of meter bij de hand eens aan die schotel te gaan sjorren om het signaal daarvan zo sterk mogelijk te maken? Als de schotel nog voor Zuid Frankrijk is ingesteld zul je om te beginnen de elevatie wat omlaag moeten brengen (dus de schotel ietsjes naar beneden bewegen, als hij niet optimaal qua elevatie staat zie je de signaalsterkte omhoog spríngen. En daarna even wat tegen de linker en daarna tegen de rechterzijde aan drukken om te zien of dat wat uithaalt. Nadat je zeker weet dat de schotel niet hoger of lager dan wel meer naar links of rechts moet staan dan blijft als laatste nog te controleren of de LNBF misschien nog ietsjes naar links of rechts moet worden gedraaid. Houd er echter wel rekening mee dat je niet meer verdraait dan strikt noodzakelijk is omdat de satellieten op 19 en 28,2 Oost wel correct gepolariseerd staan.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De elevatie van de schotel had ik je al doorgegeven. Die moet op ongeveer 28,6 graden staan om de Astra 23,5 te vinden.
De duo-lnb moet met de kop van de Astra 23,5 in de klem staan en moet 16 graden schuin gezet worden, de vrij hangende kop van de Astra 19,2 lager. Gebruik de bijgevoegde hoek van 16 graden om de duo-lnb op de juiste schuinte in te stellen.

 

hoek van 16 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gezien de opmerking dat oninteressante zenders wel beeld geven, lijkt het meer op een decodering probleem van gecodeerde zenders.

Vandaar mijn vraag over TV Drenthe.

 

Maar er komt geen antwoord......

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor het meedenken zover, en dank aan Sprietje voor de coordinaten zover. Het is nu natuurlijk zwaar bewolkt, maar ik weet in ieder geval al iets meer; De Astra 23,5 staat hier op een elevatie van 28,64 graden, met een skew van 16 graden. Daar kan ik alvast wat mee. Ceesv oppert ook iets interessants want de CS kaart op zich heb ik nog niet vervangen (als enige van heel het systeem). De vorige decoder met externe voeding heeft een spanningspiek gehad en was op slag dood. Misschien heeft dit effect gehad op de kaart die er toen in zat? Geen idee of zoiets uberhaupt mogelijk is. Ik kan in ieder geval al aan de slag met de elevatie en de skew. En ik kan contact opnemen met CD voor een vervangende kaart. Wederom bedankt iedereen zo ver, en ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Antoinette

 

Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het probleem zou liggen aan de smartcard van Canal Digitaal, immers de zender TV Drenthe is niet gecodeerd en toch heb je slecht beeld schrijf je.
De zender Ocko op positie 237 van de CD-zenderlijst zit ook op de Astra 23,5 en is ongecodeerd maar is wel veel makkelijker te ontvangen dan de zenders van Canal Digitaal. Hoe ontvang je die?

Je bent van Zuid-Frankrijk naar Noord-Frankrijk verhuist. Is je schotel misschien vervormt tijdens de verhuizing?

Maak eens een duidelijke foto van je schotel.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Antoinette:

28,64 graden

 

De elevatie in honderste graden nauwkeurig in te stellen is volkomen onzinnig. Zelfs op tienden graden is overdreven. Bij een invalshoek van groter dan 1-2 graden maakt dit het sop van de kolen niet vet.

 

4 uur geleden zei Sprietje:

Is je schotel misschien vervormt tijdens de verhuizing?

 

Bij een Triax fabrikaat is dit niet ondenkbaar. 😂 🤣

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Penthe:

Ja maar vind je het niet vreemd dat de blokvorming onder in beeld voorkomt, als ik slecht ontvangst heb stoort toch echt het hele beeld en niet een deel ervan.

 

Ik ken dit verschijnsel wel. Heb het vaak gehad bij zenders op de grens van de ontvangst-mogelijkheden van een schotel bij het scannen en maken van zenderlijsten. Had het vooral bij Nilesat en Badr waar veel zenders op die grens zaten.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...