Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

16 minuten geleden zei Eduard07:

Volgens dit kaartje haalt zelfs een dakantenne de stad Groningen niet:

 

https://www.ndr.de/der_ndr/technik/dvbtzweiparameterndsndr100.pdf

Dus je bent al gematst, hebt geen recht op signaal haha. Maar wel een leuke kaart, ik zie dat ik nog net in het dakantenne bereik val van Lingen. Vind dat zelf nog best meevallen, signaal is best ruim.

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 minuten geleden zei luisteraar:

de NDR heeft in ieder geval niet Nederland afgeblokt met richtantennes wat

kpn wel doet met België

 

Klopt met als enige? uitzondering Wesel, die is niet rond! Dat is zo sinds DVB-T want vroeger was de analoge zender wel te ontvangen tot in de randstad.

13 minuten geleden zei Eduard07:

Ik denk dat de troposfeer de rest moet doen, inderdaad. Vandaar mijn eerdere dx- link.

Oh ik zie die link. Die voorspelt voor geen meter, onbegrijpelijk dat die site nog bestaat..

 

Check deze gemeten condities dus real time:

 

http://aprs.mennolink.org/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor mij al jaren geleden dat ik er op keek maar de ervaring was dermate afwijkend van de realiteit dat ik er nu zo over schrijf. Of het de laatste jaren beter is geworden weet ik dus niet.

 

Mijn link was jaren geleden echt goed maar nu ik de hobby uit de winterslaap haal zie ik ook dat deze niet super nauwkeurig is bij zwakke condities. Ik wacht de mega tropo af en bekijk ze beide opnieuw dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen check is gewoon even wanneer ik op zolder de Duitse zenders weer ontvang en vergelijk het met de site. Gezien de weersverwachting voor de komende week zal ontvangstverbetering nog wel even duren, vrees ik. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Af en toe ontvangst is voor de hobby veel leuker dan altijd perfect. Het is ook handig om een zender te hebben waaraan je condities kunt ontdekken/ afmeten. Nu doe ik dat meestal met een spectrum analyser maar ik wil uiteindelijk weer zonder kunnen.

 

Ik sprong pas geleden wel bijna een gat in de lucht toen ik Omrop Fryslan eindelijk weer terug had van een jaar weggeweest. Daar begon ik me echt zorgen over te maken in verband met de kanaalwissel en storing van Wesel vanaf de zij- achterkant. Een paar weken later heb ik midden in de nacht toch weer een marge gehaald van 15 dB, vrijwel het oude record.

 

Maar het allerleukste moment was een andere dag toen ik de ontvanger met zappen op Fryslan had laten staan en op te telefoon zat te surfen. Een uur later kwam er plotseling beeld en ik dacht echt huh? Ook een mooi fragment van een vrouw die een prachtig huisje aan het water had en vertelde hoe haar zorgen op het terras uitwaaiden na een zware dag. Is wel grappig hoe sommige ontvangst momenten een super verrassing zijn. Zo had ik ooit eens Deens journaal waarin ze over condities vertelden en bij een ontvangstsysteem techneut waren en Nederlandse FM fragmenten van radio 538 lieten horen.

 

Mijn DX hobby is al ontstaan met mijn ouders vakantie op Ameland waar een klein zwart wit TV tje in het huisje stond. Op sommige ochtenden had je dan Denemarken met heel mooi beeld, nog mooier dan Smilde op kanaal 6 rara. Na een tijdje zakte het dan weg. Dan probeerde ik de volgende ochtend weer en dan was er helemaal niets, fascinerend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

DX-en is een pracht hobby! Bij mij is die ontstaan op de middengolf, toen ik opeens een Canadese muziekzender in de verte hoorde nadat de toenmalige BRT-zender uit de lucht ging.

 

Op de dvb-t1 ontvanger had ik regelmatig Duitsland. Denemarken heb ik nooit gehad, maar ik denk dat een zolderantenne binnen nog te veel gedempt wordt door het dak. Misschien dat ik met een gerichte dakantenne Aurich wel bijna permanent kan ontvangen, ook al zit ik er hemelsbreed zo'n 100 km vandaan.

 

Ik neem aan dat een draaibare buitenantenne op het dak de meest ideale manier is om te dx-en op dvb-t2. Wat heb jij?  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Tonskidutch:

kan ik niet bevestigen, heb geen dvb-t2 ontvanger meer

Dat koop je er toch even gauw eentje? Wie goed doet, goed ontmoet.    😀  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Eduard07:

DX-en is een pracht hobby! Bij mij is die ontstaan op de middengolf, toen ik opeens een Canadese muziekzender in de verte hoorde nadat de toenmalige BRT-zender uit de lucht ging.

 

Op de dvb-t1 ontvanger had ik regelmatig Duitsland. Denemarken heb ik nooit gehad, maar ik denk dat een zolderantenne binnen nog te veel gedempt wordt door het dak. Misschien dat ik met een gerichte dakantenne Aurich wel bijna permanent kan ontvangen, ook al zit ik er hemelsbreed zo'n 100 km vandaan.

 

Ik neem aan dat een draaibare buitenantenne op het dak de meest ideale manier is om te dx-en op dvb-t2. Wat heb jij?  

Canada op de middengolf is echt heftig ver! Ik hoorde van een kennis uit Engeland dat hij misschien weer iets kan ontvangen uit Amerika door de Flevo switch off...

Mijn leukste middengolf ervaring was op IJsland rijdend langs de zuidkust. Ik dacht laat ik de Flevo frequenties eens proberen. We reden steeds hoger en ik hoorde door de storing heen toch wel stemmen. Toen gestopt en het nieuws geluisterd om 12 uur, toch 2000 kilometer midden op de dag. Is geen letterlijk DX maar wel de sfeer.

 

De antenne op dak levert uiteraard meer signaal naarmate deze hoger wordt opgesteld. Om alle richtingen te pakken zou dat draaibaar kunnen maar tegelijk mis je kansen als je geen zin hebt om steeds te draaien en opnieuw de kanalen langs te zoeken. Digitaal scannen is lastig als de meter niets aangeeft bij een signaal dat te laag is om te scannen. De ontvanger die ik nu heb is zo, daarmee ben ik een beetje blind. Om te voorspellen gebruik ik dus een spectrum analyser en dat is een beetje verslavend.

 

Honderd kilometer altijd ontvangst is een uitdaging. Hier heb ik twee 10 dB (netto 12 dB) kanaalgroep antennes gestackt voor(heen) Lelystad kanaal 26. Dat was 93 kilometer en ging net wel, net niet. Dat was leuk om dagelijks te kijken of er ontvangst was. Ook de beelden in het journaal van de openstelling van de toren waren half aan het brokkelen. Nu Apeldoorn dit heeft overgenomen is het signaal perfect met bijna 30 dB C/N op 60 kilometer.

 

Ik woonde 10 jaar geleden op 20 meter hoogte in een flat met zicht op het noorden en oosten. De zuidkant was erg lastig om te pakken. Daar heb ik in de overgangstijd toen Nederland nog analoog was records geboekt met DVB-T van Engeland, België, Duitsland, Denemarken en Zweden. Maar die situatie is helaas voorbij. Zowel de hoogte als de toch wel ruime band tot kanaal 68.

De drie meest opvallende signaal records waren toen Denemarken kanaal 27 analoog 66 dBuV. Hamburg 1 kanaal 46 kon ik 30 dB dempen tot het punt dat er nog net beeld was. Denemarken digitaal Tommerup kanaal 25 kon ik 20 dB afdempen tot het afbreek punt. 

 

Voor de verhuizing heb ik aan vanaf het trappenhuis uitgebreid gemeten wat het verlies per meter is als je de antenne lager opstelt dan 20 meter. De uitkomst was 15 dB verlies voor de rijwoning waar ik naartoe ging. De antennes staan nu allemaal onder de nok in diverse richtingen. Het dak zelf dempt hooguit 1 dB, te weinig om nauwkeurig vast te stellen. Het zijn geen betonpannen en ik vermoed dat die wel demping geven. Er zit ook geen alu folie in de isolatie.

 

Al snel had ik Hamburg1 terug met inderdaad 15 dB signaal reserve. Uit Duitsland had ik permanent de commerciële zenders van Wesel met een paar dB marge op kanaalgroep antennes 13 dB voor kanaal 29 en 16 dB voor kanaal 52 en 55. Dat lukte in de flat met een dipooltje achter een smal raam met reflector vrijwel gelijke signaalsterkte...

 

De 3 meter lange kanaal 52/55 antenne is nu weg en ik heb de kanaal 29 horizontaal gezet voor kanaal 27 Luxemburg, 13 dB. Hoop dat het ooit lukt maar er komt met condities storing binnen van een nieuwe zender in Münster stad voor Freenet.

 

Een kanaalgroepantenne 13 dB voor Tommerup kanaal 25. Heeft 1x 38 dB C/N gehaald (> 18 dB marge) toen Smilde plat lag maar ik kon alleen de zendernamen scannen omdat mijn ontvanger geen MPEG4 kon weergeven damnn. Ik heb net de nieuwe kanaal tabellen van Denemarken en er ontstaat na ruim 10 jaar een nieuwe kans op Aabenraa kanaal 40. Die wordt voor mij alleen belaagd door Leeuwarden maar ook Groningen voor jou. Tommerup kanaal 35 vervalt vanwege Bremen en Aurich.

 

Een Wisi raster voor Lingen, Bremen en Hamburg ligt exact in 1 lijn. Een andere raster voor Wavre K56 is ook gelukt, Engeland nog niet helaas!

Een korte (75 cm) Kathrein AOS antenne voorheen TV Gelderland kanaal 42, TV Noord Holland kanaal 39, RTV Utrecht kanaal 50, TV West kanaal 52 en Omroep Zeeland kanaal 54 ook toen Smilde plat lag..

 

De kanaalgroep voor Leeuwarden kanaal 32 heb ik vervangen door een Füba XC 391D t.b.v kanaal 40. Bereikte signaal marge tot nu toe 15 dB.

Een halve Siemens voor kanaal 60 zit er nog op maar is niet meer nodig want die komt hier van Hengelo.

 

Als laatste een korte AOS van Kathrein voor Hengelo en Münster Baumberge. Met condities had ik daaruit al eens Teutoburger Wald kanaal 26 en thans nu krijg ik daaruit met condities kanaal 39 Freenet (FTA shopping zenders) van Münster stad. Helaas stoort die op kanaal 39 zij/ achterkant wat na volgende maand RTV Utrecht wordt. Noord Holland kanaal 34 is hier dan kansloos vanwege Münster Baumberge maar misschien lukt Rijnmond kanaal 21 wel een keer op de kanaalgroep van Apeldoorn omdat dit kanaal is vrijgekomen.

 

Het voordeel van meer antennes is dat ze grotendeels zijn gecombineerd met filters en een splitter. Met de nieuwe kanaal indeling is er helaas overlap van de kanaalfilters en met condities zit ik veel om te pluggen, dat is een verbeterpunt.

 

Conclusie van het verlies aan hoogte: Voor analoog is elke dB en zeker 15 dB een dramatisch verlies maar bij digitaal heb je alleen minder lang beeld of veel grotere antennes nodig. Nu de UHF band tot kanaal 48 voller is geworden en er eerder gelijk kanaal storingen optreden wordt het bereik sowieso vaak beperkt door de stoorsignaal afstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OFDM, dit gefriemel herken ik, alleen niet met antennes als wel het zoeken naar manieren om de beste ontvangst te krijgen van de verste zenders die eventueel binnen zijn te hengelen.

Want dat is het: hengelen. Je verzint van alles om beet te krijgen, en vervolgens ga  je na een succesje steeds denken dat er nog meer in zit. Totdat je erachter komt, dat je de grenzen hebt bereikt en elke nieuwe poging een verslechtering oplevert. Maar het is een tijd vretende hobby die erg verslavend kan zijn.

 

Helaas worden de mogelijkheden om deze hobby uit te oefenen, steeds beperkter: veel storing door computers en andere apparatuur thuis en in de buurt, een overvolle ether waar alles hutje mutje op elkaar zit (ook allemaal uitgerekend door computers), afgestoten AM-zenders (niet alleen in Europa, ook in noord Amerika), dvb-t2 waarbij weer een frequentieruimte minder is dan bij bvb-t1. En wellicht in de toekomst afbouw FM. 

Het echte dx-en, magische ontvangst, de romantiek, de spanning erbij... het is allemaal ingehaald door satelliet en nu internet. IPTV gaat er helemaal een einde aan maken, vrees ik.

 

Om op de titel van deze draad terug te komen: 100 km vinden we inmiddels al "veel" voor een T2 -zender... uit Aurich, een plaats waar ik nota bene in anderhalf uur met de auto naartoe rijd!

  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...