Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

Beste  leden ,ik heb jullie berichen eens uitgebreid glezen ,en ben tot de konklusie gekomen dat het hele verhaal voor geen meter klopt.

1.WAT betereft de voorversterker (zelfbouw) deze geven alleen meer ruis,daar je meestal niet over de juiste meetapp. beschikt kun je deze nooit goed krijgen.

2.Met eeen goede richt antenne met ingebouwde  verst..en filter 4g en evt 5g, heb je mits je geen losse receier gebruikt altijd een lose voeding nodig (adapter)
,daar vrijwel geen enkele TV een 5 volt op de ant ingang heeft, dus niet zeuren , adapter ertussen ,Trouwens zijn de veranderingen in de ontvangst techniek dermate snel gegaan   dat het alleen miss. mogelijk is met  de aller nieuwste tv's een DVBT-2 met HEVC265 Compressie  om te kunnen gaan ,daar niet alle landen dit als standaard gekozen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei Zunigkyk:

Vzv ik heb begrepen gaat het om signaal/ruisverhouding.

Je kunt wel versterken, maar je versterkt de ruis evenredig mee. Plus je voegt nog iets toe vanwege de versterker zelf.

Je moet twee dingen onderscheiden

Ingangs gevoeligheid en versterker

De versterker versterkt het signaal en ook de ruis waardoor s/n gelijk blijft eerder minder door ruis versterker.

Ingangsgevoeligheid de ingang kan een lager eigen ruis hebben waardoor signaal van bron voor versterker

al een betere s/n heeft

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Zunigkyk:

Omdat de FTA van op de meeste plaatsen op kanaal 33 (570 Mhz) zit is het voor veel consumenten wellicht interessant om een speciaal op 570Mhz getunede antenne te maken die alle storingen op andere frequenties wegfiltert.

Zoiets is "redelijk makkelijk" te maken. Daarmee filter je alles weg wat buiten 570 Mhz zit, dus ook LTE.

http://www.w1ghz.org/filter/Combline_Filters_for_VHF_and_UHF.pdf

Maar hoe tune je dat? Moet je speciale apparatuur voor hebben lijkt me.

Ik combineer thuis met behulp van vergelijkbare bandfilters de andere antennes die slechts 1 tot 3 kanalen moeten toevoegen op de breedband ontvangst van Digitenne en Duitsland.

 

De filters in dat document zijn wel heel erg mooi en hebben een hoge Q factor dus steile flanken buiten het doorlaatbereik. Ik heb ze eenvoudiger zelf gebouwd in Teko blikjes waarbij de kringen zijn opgebouwd met verzilverd draad van 1,5 mm en speciale UHF trimmers. Die zitten in de wand gesoldeerd. Het is allemaal techniek die ik ken van kabel TV omzetters in de tijd dat dit nog werd gedaan.

 

De meetapparatuur is een scalaire sweep analyser. De generator sweept x keer per seconde over een ingesteld frequentie bereik op de ingang van het filter. Daarbij meet hij ook het gereflecteerd vermogen, dit is de impedantie aanpassing ook wel return loss genoemd.

 

De uitgang van het filter gaat naar de detector van de analyser die het ontvangen vermogen meet. Bij een scalaire analyser is dit breedbandige detectie bijvoorbeeld met een supergevoelige en lineaire gelijkrichter diode. Ik kan met zo'n machine ongeveer 60 dB diep meten.

 

Een echte netwerk analyser meet smalbandig op de frequentie die wordt uitgestuurd en kan hierdoor wel 110 dB diepte halen. Dit heb ik bijvoorbeeld gebruikt om een diplex filter te maken waarmee op 1 antenne tegelijk uitgezonden en ontvangen kan worden.

aangepast door OFDM
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zunigkyk : Is hier een hele discussie geworden, zie ik 👍

 

De Funke V5 is inderdaad een actieve antenne. Nu ben ik even kwijt wat jij voor een ontvanger gebruikt, maar vrijwel alle ontvangers kunnen toch 5 volt meesturen naar de antenne? Op mijn ontvanger heb ik de mogelijkheid om deze functie aan -of uit te zetten. 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei columbo:

Beste  leden ,ik heb jullie berichen eens uitgebreid glezen ,en ben tot de konklusie gekomen dat het hele verhaal voor geen meter klopt.

1.WAT betereft de voorversterker (zelfbouw) deze geven alleen meer ruis,daar je meestal niet over de juiste meetapp. beschikt kun je deze nooit goed krijgen.

2.Met eeen goede richt antenne met ingebouwde  verst..en filter 4g en evt 5g, heb je mits je geen losse receier gebruikt altijd een lose voeding nodig (adapter)
,daar vrijwel geen enkele TV een 5 volt op de ant ingang heeft, dus niet zeuren , adapter ertussen ,Trouwens zijn de veranderingen in de ontvangst techniek dermate snel gegaan   dat het alleen miss. mogelijk is met  de aller nieuwste tv's een DVBT-2 met HEVC265 Compressie  om te kunnen gaan ,daar niet alle landen dit als standaard gekozen hebben.

Een goede voorversterker zelf bouwen is erg moeilijk en daarvoor is zeker een netwerk analyser noodzakelijk zoals ik hierboven beschreef.

 

TV toestellen ontberen inderdaad een optie om 5 Volt aan te kunnen zetten, helaas! Ik heb bij de TV ook nog een losse DVB-T2 receiver die via een satelliet splitter wordt gedeeld met de TV. Als ik de receiver aanzet gaat de spanning via de interne diodes in de splitter naar de ingang van de splitter. Hierdoor krijgt ook de TV signaal.

 

Mijn TV had ik inmiddels een paar jaar geleden speciaal gekocht met DVB-T2 en HEVC. Dit was in Duitsland (speciaal voor de markt daar) want het is geen UHD toestel, niet eens smart. Wel met het groene logo dat aangeeft dat het geschikt was voor de Duitse T2 met HEVC.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Noordzee:

@Zunigkyk : Is hier een hele discussie geworden, zie ik 👍

 

De Funke V5 is inderdaad een actieve antenne. Nu ben ik even kwijt wat jij voor een ontvanger gebruikt, maar vrijwel alle ontvangers kunnen toch 5 volt meesturen naar de antenne? Op mijn ontvanger heb ik de mogelijkheid om deze functie aan -of uit te zetten. 

 

 

 

Ik had vanwege de ingebouwde DVB-T2-HEVC tuner een PhilipsTV type  32PFS6402/12 gekocht zodat ik alleen maar antenne hoef aan te sluiten.

Deze TV kan geen 5 volt op de antenne zetten.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-4-2019 om 18:22 zei Zunigkyk:

V

Wat ik nog kan verzinnen: mijn antenne heeft geen 4g-LTE filter. Ik zie soms beweerd worden dat 700 a 800kHz banden van mobiele netwerken storing op UHF kunnen geven. Mijn Loonopzand zender zit rond 570kHz. Volgens mij is dat best gunstig, ik twijfel of dat de oorzaak is.

Maar sommige zenders zitten zelfs boven 700kHz en die zouden er dan nog veel meer last van moeten hebben.

 

 

Vandaag zijn er een aantal frequenties gewijzigd in Brabant, o.a. op de zender Loon op Zand. 

 

Ik ben benieuwd of jij daar wat van merkt. Als het goed is, is de ontvangst nu beter en heb je minder storingen.....

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Noordzee:

 

Vandaag zijn er een aantal frequenties gewijzigd in Brabant, o.a. op de zender Loon op Zand. 

 

Ik ben benieuwd of jij daar wat van merkt. Als het goed is, is de ontvangst nu beter en heb je minder storingen.....

 

 

 

Maak er maar MHZ van iplv. kHZ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-5-2019 om 19:50 zei Noordzee:

 

Vandaag zijn er een aantal frequenties gewijzigd in Brabant, o.a. op de zender Loon op Zand. 

 

Ik ben benieuwd of jij daar wat van merkt. Als het goed is, is de ontvangst nu beter en heb je minder storingen.....

 

 

 

 

Ter informatie.

We hebben nu een week de definitieve kanalen van Loonopzand. Ik zit daar amper ~7km van af.

Overigens is het kanaal voor SRT (free to air) volgens mij hetzelfde gebleven.

Normaliter heb ik ontvangststerkte van 90-92 en kwaliteit 100%. Mijn antenne is 'dus' goed.

Desondanks viel gisteravond (28 mei rond 20.00 uur) toch af en toe weer het signaal weer weg... kwalieit en sterkte gaan dan naar nul %.

Er is dus niets verbeterd.

 

Ik houd het op òf een los draadje bij de KPNzender òf stoorzenders uit de buurt.

 

Draadloze microfoons kunnen legaal op dezelfde frequetie zitten. Die zullen omgekeerd dan ook wel last hebben van de DVB-T2...

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het niet zijn dat jouw ontvanger nu en dan wordt "dichtgedrukt" doordat je zo dicht op de zender zit? 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Eduard07:

Kan het niet zijn dat jouw ontvanger nu en dan wordt "dichtgedrukt" doordat je zo dicht op de zender zit? 

 

Dat lijkt me niet. De ontvangststerkte zou dan naar 100% moeten gaan.

Bovendien is er 99,99 procent van de tijd niets aan de hand. De uitval is sporadisch en duurt ~1 sec. Dat is zeer hinderlijk, al is de ontvangst dus doorgaans perfect.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste argument sluit niet aan op mijn suggestie.

Met het tweede heb je wel een punt. En dan zit ik ook aan een bepaalde bron te denken. Maar vind die maar eens.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Begin eens met een buitenantenne, met 4G sperfilter te installeren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
9 uur geleden zei Zunigkyk:

Ik houd het op òf een los draadje bij de KPNzender òf stoorzenders uit de buurt.

Het is je eigen constatering!

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...