Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei OFDM:

 

Overigens: Is al iets bekend wanneer kanaal 56 wordt omgezet naar een nieuwe frequentie? Die zal ik dan waarschijnlijk ook moeten opgeven als DX doel.

 

Op dinsdag 21 mei 2019 wordt kanaal 56 omgezet naar kanaal 28 (voor RTS4) op de zendmasten van Eindhoven, Loon op Zand, Oss, Den Bosch en Helmond. Gek genoeg wordt Venlo niet genoemd. Maar ook daar wordt op termijn naar kanaal 28 overgeschakeld. . 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


56 minuten geleden zei Noordzee:

 

Op dinsdag 21 mei 2019 wordt kanaal 56 omgezet naar kanaal 28 (voor RTS4) op de zendmasten van Eindhoven, Loon op Zand, Oss, Den Bosch en Helmond. Gek genoeg wordt Venlo niet genoemd. Maar ook daar wordt op termijn naar kanaal 28 overgeschakeld. . 

 

 

Oh sorry, ik bedoelde het kanaal 56 van de RTBF uit Wavre...

 

Maar het is wel voordeel als Nederland niet meer kan storen na de wisseling die je noemt!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv@Noordzee

 

Ik heb nog steeds geen goed inzicht verkregen in wat "een goede antenne" is.

@Noordzee wil (kennelijk heel graag) dat we allemaal een Funke V5 kopen om te proberen, echter zonder garantie.

 

Op een aantal Duitse sites lees ik dat men ontvangststerkte 70-90% heeft voor goed resultaat. Niemand meldt een ontvangststerkte van 100%!

De eis aan signaalkwaliteit is dat die wel liefst altijd 100% moet zijn.

 

Mijn antennes (35cmSpriet of 3elementsYagi) zitten allebei rond 90% (max92%) ontvangststerkte, volgens Duitse reacties is dat prima.

Ik ben erg enthousiast over de Spriet. Is een haast onzichtbaar draadje van 0,7mm, ik heb er nog een soort ground plane draadjes aan de basis geknoopt.

Volgens Antennes_ch17.pdf (zie bijlage p782) helpt het als je de dipole langer maakt als lambda/2. Ik zie mijn Spriet als een halve dipole met lengte ~1,4lambda; het optimum zou 1,25lambda zijn, maar bij mij werkt dat minder goed. Mijn coax is RG62 (93ohm).

De sterkte is wel erg afhankelijk van plaats en hoogte: het lijkt alsof er "hotspots" zitten per golflengte van ca 0,5m.

 

Ik zou vernemen graag van mensen met een Funke V5 hoeveel sterkte zij halen.

Ik vraag me af of ze ooit op 100% komen?

Antennes_ch17.pdf

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@Zunigkyk

 

Jouw oude antenne is een goede antenne. Want dat zeg je zelf: 

(en je stond niet open voor adviezen van de diverse forumleden hier)

 

Op 23-4-2019 om 17:05 zei Zunigkyk:

Ik had al een goede antenne 😀 zoals ik hiervoor al heb beredeneerd.

 

Voorlopig ga ik er van uit dat storingen het gevolg zijn van proefjes, en dat dat minder wordt.

Ik kwam nog tegen dat draadloze microfoons precies dezelfde UHF band gebruiken.

Een andere storingsbron zijn de draadloze deurbellen (433mHz). De storinkjes van ~1 sec passen hier wel bij.

Ik zie het nog een maandje aan.

Als de storingen blijven ga ik misschien over tot een nog betere antenne dan een "goede'.

Ik vraag me wel af: hoe weet zo'n betere antenne het verschil tussen een TVzender en bijvoorbeeld een microfoon die op dezelfde frequentie zit?

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Noordzee:

 

@Zunigkyk

 

Jouw oude antenne is een goede antenne. Want dat zeg je zelf: 

(en je stond niet open voor adviezen van de diverse forumleden hier)

 

 

Wat ik zelf zeg is toch geen reden voor je om jouw argumenten verborgen te houden?

Jij hebt (nog steeds) niet aangegeven welke criteria een (goede) antenne moet voldoen. Zie de discussies omstreeks 22 april j.l..

 

Dat ik op de adviezen niet ingegaan ben wil niet zeggen dat ik er niet voor open sta/stond. Maar ik kan zo weinig met een advies als "koop een goede antenne" als je niet uitlegt wat de criteria zijn. Waarom zou een Funke V5 "goed" zijn?

De andere adviezen gingen over het plaatsen (buiten, uit de buurt van apparaten) en kabelkwaliteit, maar niet over de antenne op zich.

Ik ben benieuwd of jij het probleemoplossend vermogen van de Funke V5 simpelweg kan aantonen bij de geschetste problemen.

 

In hoeverre voldoet de Funke V5 wel aan de eisen en andere antennes niet/minder, ivm hieronder genoemde bijlage.

2016-MinimumRequirements_DVB-T2_Antennas_Germany.pdf

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet echt niet alles over alle types antennes. Wel weet ik dat de Funke V5 beter om kan gaan met 4G-storingen dan oudere types antennes van enkele jaren geleden.

 

Maar de Funke V5 is zeker niet de beste antenne op de markt, maar wel een betaalbare antenne. Dus wel geschikt voor mensen die goedkoop willen kijken en een antenne willen plaatsen die niet te veel in het oog springt. 

 

Wil je een betere antenne en vind je het niet erg om enkele tientjes meer daarvoor te betalen?. Dan kan je b.v. kiezen voor de Funke Yagi. In de specificaties van die antenne kan jijzelf ook terugzien dat deze antenne nog beter presteert. Is ook inmiddels bevestigd door enkele klanten op het KPN-forum. Wel in deze antenne veel groter dan de Funke V5. 

 

Maar er zijn vast nog genoeg andere goede antennes. Ik heb daar ook niet direct een overzicht van. Op diverse sites van grote elektronicazaken staan er volop genoemd, maar daar mag ik jou volgens de huisregels hier geen link/info over geven. 

 

 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant stuk die requirements voor een actieve antenne maar behoorlijk theoretisch. Die eisen nameten gaat mij ook niet lukken maar ik hoop binnenkort wel een vergelijkende test met grotere yagi's.

 

Zoals voor velen is het uiteindelijk toch uitproberen wat werkt en wat niet en als die nieuwe Funke bij veel kijkers verbetering geeft dan zal daar wel iets van waarheid inzitten. Maar: Uiteindelijk is het een passieve antenne met een zéér lage versterking en een intern daarop aangesloten 4G sperfilter + ruisarme interne voorversterker.

 

Dit kan in lastige situaties ontoereikend zijn voor de te behalen signaal ruisafstand maar ook de richtwerking is beperkt. Het wordt altijd beter met een grotere antenne en daarop aangesloten ruisarme voorversterker. Op die wijze ontvang ik met antenne(s) onder het dak zenders tot 60 kilometer afstand met een mooie marge van >10 dB. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-4-2019 om 21:04 zei Noordzee:

 

Het wachten is te overzien. De wijziging van de frequentie in Zuid-Limburg gaat eind mei al plaatsvinden. Even geduld dus nog. 

 

 

 

De wijzigingen in Limburg gaan definitief plaatsvinden op 4 juni 2019. Ook in Venlo gaat de wijziging op 4 juni plaatsvinden. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-5-2019 om 16:32 zei Zunigkyk:

@ceesv@Noordzee

 

Ik heb nog steeds geen goed inzicht verkregen in wat "een goede antenne" is.

@Noordzee wil (kennelijk heel graag) dat we allemaal een Funke V5 kopen om te proberen, echter zonder garantie.

 

Op een aantal Duitse sites lees ik dat men ontvangststerkte 70-90% heeft voor goed resultaat. Niemand meldt een ontvangststerkte van 100%!

De eis aan signaalkwaliteit is dat die wel liefst altijd 100% moet zijn.

 

Mijn antennes (35cmSpriet of 3elementsYagi) zitten allebei rond 90% (max92%) ontvangststerkte, volgens Duitse reacties is dat prima.

Ik ben erg enthousiast over de Spriet. Is een haast onzichtbaar draadje van 0,7mm, ik heb er nog een soort ground plane draadjes aan de basis geknoopt.

Volgens Antennes_ch17.pdf (zie bijlage p782) helpt het als je de dipole langer maakt als lambda/2. Ik zie mijn Spriet als een halve dipole met lengte ~1,4lambda; het optimum zou 1,25lambda zijn, maar bij mij werkt dat minder goed. Mijn coax is RG62 (93ohm).

De sterkte is wel erg afhankelijk van plaats en hoogte: het lijkt alsof er "hotspots" zitten per golflengte van ca 0,5m.

 

Ik zou vernemen graag van mensen met een Funke V5 hoeveel sterkte zij halen.

Ik vraag me af of ze ooit op 100% komen?

Antennes_ch17.pdf 325 kB · 14 downloads

 

Triax UFO 150 digitenne buitenantenne  100% ontvangst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-5-2019 om 22:21 zei Noordzee:

Ik weet echt niet alles over alle types antennes. Wel weet ik dat de Funke V5 beter om kan gaan met 4G-storingen dan oudere types antennes van enkele jaren geleden.

 

Maar de Funke V5 is zeker niet de beste antenne op de markt, maar wel een betaalbare antenne. Dus wel geschikt voor mensen die goedkoop willen kijken en een antenne willen plaatsen die niet te veel in het oog springt.

 

 

Na jouw lovende woorden over die Funke V5 en aanhoudende adviezen had ik in een zwak moment besloten om er toch maar eens 1 te bestellen. Kost maar €17.50.

Heb hem geprobeerd, maar na een paar seconden gaf hij de geest, en kwam niet meer terug.

KPN gebeld of er nog wat aan te doen was, vervolgens doorgeleid naar de vervoerder die vroeg of ik een nieuwe wou of mijn geld terug. Een nieuwe dus, maar ik moest eerst de defecte opsturen. Zo gezegd zo gedaan.

 

Later bedacht ik me dat die antenne van het actieve type was, en dat hij waarschijnlijk geen voeding uit de TV kreeg. Misschien was hij niet echt stuk?

(Ik dacht dat zo'n ding ook onversterkt wel iets moet doen, maar bij deze is dat dan blijkbaar niet het geval.)

Nog eens heel goed gekeken in mijn TV-documentatie, maar nergens vond ik iets om spanning op de antenne te zetten.

Er blijkt een powerinserter nodig te zijn. Kost weer €12,50+verzending. En je hebt weer een zooi kabels er bij plus wéér een stekkervoeding.

Verdere bestudering van het fenomeen "actieve antenne" brengt aan het licht dat dat bedoeld is voor lange kabels om de verliezen te compenseren.

En waarvoor zijn die lange kabels nodig? Omdat het dingetje (hij is opvallend klein) waarschijnlijk alleen buiten geplaatst tot aanvaardbare prestaties komt.

Voor het buiten plaatsen heb je een speciale voet nodig, kost andermaal €10+verzending.

 

Al met al ben ik tot de conclusie gekomen dat die Funke V5 met alles erbij hard richting €50 gaat kosten+ plus werk van extra kabels leggen+ rommel van snoertjes/voeding rond mijn TV.

Ik had speciaal een nieuwe TV gekocht om van die losse kastjes, voedingen en snoertjes af te zijn...

Die Funke V5 voldoet wat mij betreft dus volledig aan de Wet van Behoud van Ellende.

 

 

Uiteindelijk heb ik de vervoerder gebeld dat ik bij nader inzien liever mijn geld terug heb, ipv een nieuwe (die bij nader inzien zonder de hulpvoeding en uithuisplaatsing ook niet zal werken).

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Zunigkyk:

Verdere bestudering van het fenomeen "actieve antenne" brengt aan het licht dat dat bedoeld is voor lange kabels om de verliezen te compenseren.

Dit klopt helemaal MAAR de actieve antenne (versterker) kan betere componenten gebruiken als de dvb-t(2) ontvanger ingang.

Kort gezegd een actieve antenne kan gevoeliger zijn als de ontvanger zelf

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei luisteraar:

Dit klopt helemaal MAAR de actieve antenne (versterker) kan betere componenten gebruiken als de dvb-t(2) ontvanger ingang.

Kort gezegd een actieve antenne kan gevoeliger zijn als de ontvanger zelf

 

Dit is helemaal correct. Een ontvanger heeft altijd een hogere eigen ruis dan een goede voorversterker kan bereiken. Een ontvanger heeft een ruisgetal F van zo'n 6 dB. Dit betekent dat de ingang zich gedraagt als 6 dB meer ruis dan een weerstand van 75 ohm.

 

Een goede voorversterker kan waarden halen onder de 2 dB dus neemt de gevoeligheid 4 dB toe. Daarbij is de versterkingsfactor wel relevant want het totale ruisgetal is F voorversterker + (F ontvanger/ versterking van de voorversterker).

 

Ik heb hier een proefje gedaan met de KPN ontvanger en een zelfbouw voorversterker die ik gebruik voor Omroep Gelderland. Vergeleken de yagi passief op de KPN ontvanger of via de voorversterker is dat laatste 2 dB beter. Dat valt me mee wat betreft de ontvanger, of mijn voorversterker is minder goed dan ik dacht.

 

Als ik een lange kabel tussen de antenne en de ontvanger zou hebben met 5 dB demping dan is een voorversterker ongeveer 2 + 5 = 7 dB beter dan helemaal passief.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

@luisteraar

Vzv ik heb begrepen gaat het om signaal/ruisverhouding.

Je kunt wel versterken, maar je versterkt de ruis evenredig mee. Plus je voegt nog iets toe vanwege de versterker zelf.

Maw. als je redelijke sterkte hebt dan kan een versterker de boel minder maken. Het schijnt ook voor te komen dat te veelversterking de ontvanger overstuurt.

 

De meeste antennes hebben tegenwoordig een LTE-fiter. Ik heb her en der gezien dat zo'n filter 1 a 2 dB aan verliezen oplevert. Misschien dat versterking dan wel nuttig is.

 

Ik speel met de gedachte om zo'n filter op een passieve antenne te zetten. Ben benieuwd hoeveel % dat op de sterktemeter van de TV kost.

In principe zou je met 2 slim gekoppelde staafantennes 3 dB winst kunnen oogsten, waarmee de filterverliezen ruimschoots zijn gecompenseerd.

 

Omdat de FTA van op de meeste plaatsen op kanaal 33 (570 Mhz) zit is het voor veel consumenten wellicht interessant om een speciaal op 570Mhz getunede antenne te maken die alle storingen op andere frequnties wegfiltert.

Zoiets is "redelijk makkelijk" te maken. Daarmee filter je alles weg wat buiten 570 Mhz zit, dus ook LTE.

http://www.w1ghz.org/filter/Combline_Filters_for_VHF_and_UHF.pdf

Maar hoe tune je dat? Moet je speciale apparatuur voor hebben lijkt me.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een LTE filter geeft alleen duidelijk demping vlakbij de roll off frequentie dus ongeveer 700 MHz. Het probleem van de frequentieplanning is dat er geen spatie tussen kanaal 60 en het eerste LTE blok zit (dit is door een econoom bedacht grrr) . Daardoor is een mooi filter per definitie onmogelijk. Het compromis is dat er op kanaal 60 een significant verlies optreedt van 2 of 3 dB en echte onderdrukking van LTE pas op de hogere frequentieblokken haalbaar is.

 

Op frequenties onder de 600 MHz zal de demping niet meer dan 0,5 dB mogen zijn of het is goedkope rommel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...