Ga naar inhoud


STAB HH100 onderdeeltje doorgebrand


a33

Aanbevolen berichten


Op 27-5-2019 om 23:32 zei trust:

Die R20 lijkt me niet alleen voor de stroombegrenzing te zijn , maar i.c.m. R4 (1,8 ohm 2 watt) en het  circuit met Q1 en Q2 .

Via D4 komt de voeding op de 7805 .

Na diverse componenten een pootje hebben gelicht en printbanen door gekrast om te meten of die de sluiting veroorzaakten ,

bleef alleen de VCC aansluiting van U2 als mogelijke oorzaak over .

En ja hoor na doorsnijden van pootje 6 was de sluiting opgeheven , volle sluiting naar Gnd  in U2 .

 

Mijn (niet geheel deskundige) vermoeden is dat Q1/Q2 samen met C14 en C17 ervoor zorgen dat spanningsonderbrekinkjes minimaal effect hebben op de ingang van de 5 volt lijn. Maar ik kan dat verder niet beoordelen.

 

Ik zal bij mijn defecte motor binnenkort ook kijken wat ik verder kan doormeten. Een defecte 7805 lijkt me niet al te lastig te vervangen; die U2 wel. Mooie analyse, Wim!

 

Wel bijzonder trouwens dat de motor van de STAB uiteindelijk niet door mechanische relais wordt bediend, maar door een elektronisch relais!

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vanavond even aan mijn motor getest en gemeten.

Bij mijn STAB lijkt hetzelfde aan de hand te zijn als bij de STAB die @trust onderhanden had.

 

Sluiting gemeten (zo'n 2 ohm) tussen de 5V en aarde.

L7805 uit-baan doorgekrast; en de L7805 blijkt in orde.

De 5volt baan na de U2 doorgekrast: de sluiting zit in het U2 gedeelte, niet erna.

 

Dus ik ben bang, dat dit ook een defecte U2 is, en dat daar weinig aan te doen is. Einde oefening, helaas....

 

Bedankt voor het meedenken allemaal, en trust voor zijn tests waardoor ik me gelijk op de U2 kon richten!   :) en :(

 

Groet,

A33

 

Edit: Als iemand nog een goedwerkend printje over heeft van een STAB HH100 (of kloon), die mechanisch defect is geraakt (komt dat voor?): Daar is dus belangstelling voor!

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Nog even een nabrander:

Overigens lijkt me deze motor met afgescheiden U2 eventueel nog handmatig stuurbaar, zat ik net te kijken.

 

Via de U5 (chip PBL3717A, stepper motor driver) kan via input 8 de draairichting van de motor worden bepaald, en via inputs 7 en 9 de stroom/spanning naar de motor.

Ik vind deze schakeling in de STAB, zonder mechanische relais, wel erg mooi namelijk.

Ik lees af en toe over vastzittende relais in diseqc motoren, en dat heb je in deze STABs dus niet. :)

(Alleen doorgebrande ICs. :(:( )

 

Omdat de limitswitches bij deze motor ook input vormden voor de U2, en niet direct in de motor-stroomkring zijn opgenomen, moet je dan wel oppassen met je limits. Of daar een andere voorziening voor treffen.

 

 

In ieder geval zal ik mijn defecte motor een keer naar de nul-positie laten draaien.

In die vorm is hij erg geschikt om van de motoras een geskewde as te maken: voor het skewen van een hele schotel ipv alleen van de multifeedrail, bijvoorbeeld. Leuke knutseloplossing, met voorhanden materiaal... (dus past uitstekend in "de rokende soldeerbout"!).

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb ontdekt dat mijn 'nieuwe' STAB HH100 een ander (iets kleiner) printje aan boord heeft.

Zie foto van de printboard:

(Zou deze geen last (meer) hebben van de R20 en U2-problematiek?)

 

P1030958.JPG.8890a94ad5e5e8358200efca0f71360b.JPG

 

 

 

En ik vond een plaatje van een HH120, met dezelfde printboard als mijn defecte:

https://www.sat4all.com/forums/topic/193869-stab-hh100-rotor-kapot/?do=findComment&comment=1162782

Kennelijk zit in een HH100 en een HH120 dus dezelfde electronica.

 

Groet,

A33

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei a33:

Ik heb ontdekt dat mijn 'nieuwe' STAB HH100 een ander (iets kleiner) printje aan boord heeft.

Zie foto van de printboard:

(Zou deze geen last (meer) hebben van de R20 en U2-problematiek?)

 

P1030958.JPG.8890a94ad5e5e8358200efca0f71360b.JPG

 

 

 

En ik vond een plaatje van een HH120, met dezelfde printboard als mijn defecte:

https://www.sat4all.com/forums/topic/193869-stab-hh100-rotor-kapot/?do=findComment&comment=1162782

Kennelijk zit in een HH100 en een HH120 dus dezelfde electronica.

 

Groet,

A33

 

 

 

Zou interessant zijn om in een (werkende) HH 100 en HH 120 , de printen eens te wisselen en kijken wat er gebeurt .

De HH 100 heeft een draaisnelheid van 1.8º /sec bij 18 v , de HH 120  0.7º/sec bij 18 v

Wws is de processor verschillend geprogrammeerd .

 

 

HH 100 versus HH120.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-9-2019 om 01:17 zei a33:

Nog even een nabrander:

 

 

In ieder geval zal ik mijn defecte motor een keer naar de nul-positie laten draaien.

In die vorm is hij erg geschikt om van de motoras een geskewde as te maken: voor het skewen van een hele schotel ipv alleen van de multifeedrail, bijvoorbeeld. Leuke knutseloplossing, met voorhanden materiaal... (dus past uitstekend in "de rokende soldeerbout"!).

 

Groet,

A33

 

Ooit toegepast voor een 150 cm PF op een 2 assige Egis rotor (niet met een Stab)

april2006 029.jpg

skewmotor1.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...