Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
a33

Reparatie STAB HH100 onderdeeltje doorgebrand

Aanbevolen berichten

Mijn STAB motor draaide al een tijdje niet meer.

Ik heb 'm vandaag gedemonteerd en opengemaakt, en ontdekt dat er een weerstand of spoeltje helemaal zwartgeblakerd was (vlak naast de twee diodes, en de dikke spoel/trafo).

De koperbaan naar boven die eindigt bij het middenste pootje van de BD438 (vlakbij de witte flat-cable), is daar ook wat door hitte aangetast.

De weerstand/het spoeltje in het circuit gemeten geeft nu een hoge weerstand. De diodes lijken het nog goed te doen.

De transistor heb ik nog niet doorgemeten (moet nog de pin-out opzoeken).

Is dit een kwestie van alleen het spoeltje (ik neem eigenlijk aan dat het een spoeltje is?) vervangen? Door wat voor waarde (of niet kritisch?) ?

Ik vond hier een ander plaatje van het printboard, maar kan de kleurcode niet thuisbrengen:  http://www.e-venturi.com/sm/alimentare-lo-stab-hh100.html

(Leuke website trouwens: externe voeding voor de STAB HH100 motor!)

Of is er wellicht meer kapot?

En waardoor zou dit doorbranden ontstaan zijn (het was een tweedehandsje...)?

Groet,

A33

P1090007.JPG

P1090008.JPG

P1090010.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb zojuist nog een (vaag) schema gevonden van de stab hh100 op een tsjechisch forum http://www.forum.satdigitalne.cz/viewtopic.php?f=2&t=5838

Heeft iemand een beter leesbaar schema?

Het spoeltje/de weerstand zit naast diode D5, boven diode D4  (links onderaan het schema).

Rechts daarvan zit U3, een spanningsregelaar op 5 volt?

Zou die dan wellicht ook defekt zijn?

groet,

A33

STAB_HH100_schema  Beetje vaag maar geeft een indruk.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo een heb ik ook liggen met een rotte R20

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan is die R20 dus wel vaker stuk/doorgebrand bij de STAB HH100.

Hier ook in een engels forum, met wel heel andere verschijnselen: https://www.satellites.co.uk/forums/threads/this-is-news-to-me-stab-hh100.173325/

Daar wordt nu gesuggereerd dat de R20 wellicht alleen voor stroombegrenzing dient, van de spanningsregulator.

In dat geval: Is die weerstandwaarde dan wel goed gekozen? Of zou die hoger moeten; of een hoger vermogen moeten aankunnen?

Op basis van het schema (op pag 29/30) kan daar misschien iets zinnigs over gezegd kunnen worden?

@Mojo : Wat waren de verschijnselen bij jou? Ook totale uitval, of anders?

Groet,

A33

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

heb het schema eens bekeken. Die 7805 kan 1A aan, dus waarom zit die weerstand er dan in? Als de regulator voldoende koeling heeft, kan je die weerstand volgens mij gewoon vervangen door een draadbrug, of een 1A zekering voor de veiligheid als er iets fout gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tja, voldoende koeling...  Hij staat gewoon los, in een TO-220 behuizing.

Ik heb ook de datasheet van de 7805 bekeken, en er staat dat hij een interne stroom-  en vermogensdissipatie- begrenzing heeft.

Maar ja, of hij nu 12 of 18 volt krijgt van de ontvanger, hij moet wel gewoon de gewenste 5 volt kunnen leveren natuurlijk, en niet voordien al afknijpen.

Jouw bericht stelt mij gerust over wat voor vervangingsweerstand ik erin zou kunnen zetten; zelfs géén!

Maar ik vraag me wel af, welke waarde die weerstand nu het best zou kunnen hebben; het is immers niet voor niets dat die bij meerdere mensen is doorgebrand.

groet,

A33

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden zei a33:

Dan is die R20 dus wel vaker stuk/doorgebrand bij de STAB HH100.

Hier ook in een engels forum, met wel heel andere verschijnselen: https://www.satellites.co.uk/forums/threads/this-is-news-to-me-stab-hh100.173325/

Daar wordt nu gesuggereerd dat de R20 wellicht alleen voor stroombegrenzing dient, van de spanningsregulator.

In dat geval: Is die weerstandwaarde dan wel goed gekozen? Of zou die hoger moeten; of een hoger vermogen moeten aankunnen?

Op basis van het schema (op pag 29/30) kan daar misschien iets zinnigs over gezegd kunnen worden?

@Mojo : Wat waren de verschijnselen bij jou? Ook totale uitval, of anders?

Groet,

A33

Ja, totale uitval. Schotel wil dan helemaal niet draaien maar ook geen ontvangst van de zenders waar de schotel op uitgericht stond

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

die weerstand zit erin om het vermogen op te vangen. als er plek is, zou je een koelvin op de 7805 kunnen plaatsen. en event een kleine weerstand van 10 ohm ofzo, die wordt dan niet zo warm.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je zou ook nog die 7805 en r20 eruit kunnen halen, en van die kleine switching module naar 5 volt in kunnen bouwen. Die koop je op die china sites voor nog geen euro.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minuten geleden zei Mojo:

Ja, totale uitval. Schotel wil dan helemaal niet draaien maar ook geen ontvangst van de zenders waar de schotel op uitgericht stond

OK, dat is dan een beetje vreemd. De LNB wordt niet gevoed door dat deel van het circuit, maar via een gewone loopthrough van de F-connector. Maar het kan natuurlijk zijn dat de motor nog ietsje gedraaid was voor het defect raken, en dus geen ontvangst meer gaf.

11 minuten geleden zei Frans B:

Je zou ook nog die 7805 en r20 eruit kunnen halen, en van die kleine switching module naar 5 volt in kunnen bouwen. Die koop je op die china sites voor nog geen euro.

Da's ook een interessant idee.

Maar wel nog even een vraagje: welke functie heeft het circuitje met Q1 en Q2 en D4, die dan via D4 immers ook aan de input van de 7805 ligt?

Met mijn niet geheel toereikende kennis van elektronica kan ik dat niet zo goed beoordelen.....

groet,

A33

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat lijkt mij een referentiespanning te maken. Niet relevant voor het 5V circuit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16-4-2019 om 22:12 zei a33:
Op 16-4-2019 om 21:34 zei Mojo:

OK, dat is dan een beetje vreemd. De LNB wordt niet gevoed door dat deel van het circuit, maar via een gewone loopthrough van de F-connector. Maar het kan natuurlijk zijn dat de motor nog ietsje gedraaid was voor het defect raken, en dus geen ontvangst meer gaf.

Van deze is de printplaat overleden. Ergens op de print zit een sluiting. Gelukkig heb ik er nog 3B) op de plank liggen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16-4-2019 om 22:12 zei a33:

Da's ook een interessant idee.

Maar wel nog even een vraagje: welke functie heeft het circuitje met Q1 en Q2 en D4, die dan via D4 immers ook aan de input van de 7805 ligt?

Met mijn niet geheel toereikende kennis van elektronica kan ik dat niet zo goed beoordelen.....

groet,

A33

Wegens een overdosis vrije tijd , me er ook maar eens in verdiept (met de defecte Stab van Mojo)

Deze had ook een uitgefikte R20 en sluiting ergens op de 5 V lijn .

Die R20 lijkt me niet alleen voor de stroombegrenzing te zijn , maar i.c.m. R4 (1,8 ohm 2 watt) en het  circuit met Q1 en Q2 .

Via D4 komt de voeding op de 7805 .

Na diverse componenten een pootje hebben gelicht en printbanen door gekrast om te meten of die de sluiting veroorzaakten ,

bleef alleen de VCC aansluiting van U2 als mogelijke oorzaak over .

En ja hoor na doorsnijden van pootje 6 was de sluiting opgeheven , volle sluiting naar Gnd  in U2 .

Helaas geen component wat zonder meer te vervangen is , deze moet eerst geprogrammeerd worden .

COP8SAC720N8   8-Bit CMOS ROM Based and One-Time Programmable OTP Microcontroller with 1K to 4K Memory

U2 short.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

je hebt je tijd in ieder geval zinvol en leerzaam besteed 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen