Ga naar inhoud


Help, Debian down.


Con

Aanbevolen berichten

Ik was met een camera bezig om deze te verbinden met mijn Debian.

Maar daarvoor moest ik eerst FTP activeren.

Daarom een tut gevolgd en eerst een apt-get update en daarna een apt-get upgrade.

En toen bleef Debian na 10 minuten hangen.

 

Hij was niet meer te benaderen met Putty dus monitor, muis en toetsenbord

aangesloten.

Blijkt dat hij blijft hangen op de  Grub.

 

Hoe nu verder?

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 minuten geleden, Big fellow zei:

Waarop precies? Wat staat er op je scherm?

Heb je trouwens een live cd / usb stick met debian liggen? Want die heb je waarschijnlijk nodig...

 

Ik heb geen live cd liggen. Dit is wat ik te zien krijg;

image.png.e4127f822939e3dc0b1d1e995db84289.png

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je daar gewoon "boot" typed, en dan op enter drukt, wat gebeurt er dan?

Indien niets, probeer eens "ls" (Lima Sierra) . Dan krijg je de partities te zien. Dan even per partitie een "ls" doen. Bijvoorbeeld "ls (hd0)" .

Dan vind je waarschijnlijk je partitie met de boot bestanden, een daarvan "grub/" . Als je die hebt gevonden laat dan even weten welke het is, dan geef ik je de rest van de commandos.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Big fellow zei:

Als je daar gewoon "boot" typed, en dan op enter drukt, wat gebeurt er dan?

Indien niets, probeer eens "ls" (Lima Sierra) . Dan krijg je de partities te zien. Dan even per partitie een "ls" doen. Bijvoorbeeld "ls (hd0)" .

Dan vind je waarschijnlijk je partitie met de boot bestanden, een daarvan "grub/" . Als je die hebt gevonden laat dan even weten welke het is, dan geef ik je de rest van de commandos.

boot enter; error, you need to load then kernel first.

Foto komt eraan.

 

image.png.8681b8ce4261c8bdfc90bd16607e7b15.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Big fellow zei:

Doe eens "ls (hd0,gpt1)/" 

 

error: filename expected.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd... Je zou een lijst moeten krijgen met bestanden....

 

Probeer deze 4 commandos op rij eens:

 

set prefix=(hd0,gpt1)/grub

set root=(hd0,gpt1)

insmod normal

normal

 

Als je dan het GRUB menu krijgt, en je kan booten, dan was dat dus inderdaad partitie 1 die je nodig had... Als dit fout gaat, dan even aanpassen naar:

 

set prefix=(hd0,gpt2)/grub

set root=(hd0,gpt2)

insmod normal

normal

 

Een andere optie is om een rescue CD/USB stick aan te maken met dit image: https://www.supergrubdisk.org/category/download/  Werkt misschien wel zo eenvoudig... Maar nu met je domotica buiten bedrijf zijn de voorgaande opties misschien sneller?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Big fellow zei:

Vreemd... Je zou een lijst moeten krijgen met bestanden....

 

Probeer deze 4 commandos op rij eens:

 

set prefix=(hd0,gpt1)/grub

set root=(hd0,gpt1)

insmod normal

normal

 

Als je dan het GRUB menu krijgt, en je kan booten, dan was dat dus inderdaad partitie 1 die je nodig had... Als dit fout gaat, dan even aanpassen naar:

 

set prefix=(hd0,gpt2)/grub

set root=(hd0,gpt2)

insmod normal

normal

 

Een andere optie is om een rescue CD/USB stick aan te maken met dit image: https://www.supergrubdisk.org/category/download/  Werkt misschien wel zo eenvoudig... Maar nu met je domotica buiten bedrijf zijn de voorgaande opties misschien sneller?

 

Helaas, er verschijnt geen grub menu. Zal de image downloaden. Ik hoop dat ik dat kan volgen.

 

Gaat ff duren, heb niet zo'n hele snelle verbinding.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Con zei:

 

Helaas, er verschijnt geen grub menu. Zal de image downloaden. Ik hoop dat ik dat kan volgen.

 

Gaat ff duren, heb niet zo'n hele snelle verbinding.

 

 

De live cd opgestart maar heb geen notie wat te doen Krijg een schermpje van Rescapp

en krijg de keuze om dat op te starten. Ik wacht maar ff.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HELEMAAL TOP. Pffffff

 

Hij is weer in de lucht. Bedankt namens mij en mijzelf!

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De live CD (usb), dat ging redelijk begrijpelijk.

 

Bleek wel dat ik geen Debian maar Ubuntu had.

Blijkbaar heb ik dat een keer opnieuw geïnstalleerd.

 

En nu, bij een Upgrade strandde Ubuntu weer maar

nu met een foutmelding dat een dpkg? corrupt was.

 

Deze hersteld met de opdracht die op de CLI kwam

en toen ging het verder goed.

 

Nu ben ik dan uiteindelijk bezig om FTP vlot te trekken.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te horen dat alles is goed gekomen... Die USB stick maar bewaren! haha

Die "dpkg" is een package van debian / Ubuntu.... Opnieuw downloaden helpt meestal wel...

 

Even in het algemeen gesproken; Als je een "geisoleerd", dus niet van buitenaf (internet) bereikbaar, systeem hebt, en alles werkt stabiel, kijk dan uit met de update / upgrade van je OS. Tenzij je nieuwe functionaliteit nodig hebt uiteraard...   In jouw geval had je (als root) bijvoorbeeld gewoon "apt install vsftpd" kunnen doen... Was het goed gekomen waarschijnlijk.... Maar achteraf kijk je een koe in .......

 

Succes met de installatie / configuratie!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel erg blij. Domotica staat er bij op. En voor de verwarming is dat

nu niet zo erg maar ik heb er ook mijn ventilatie op...

 

Weet je, ik volgde een tut en dan probeer ik braaf alle stappen te volgen.

Maar zal er in de toekomst rekening mee houden.

 

Configuratie, man wat een getob. FTP geïnstalleerd ja, werkend nee.

Maar ik ben er even mee gestopt. Is geen halszaak. Ik wil namelijk

camerabeelden (IP camera) vastleggen bij beweging. 

Maar wat ik zei, morgen weer een dag. Maar nog wel erg bedankt.

Linux blijft voor mij erg lastig, meestal met trail and error lukt het

wel en me helemaal suf lezen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...