Ga naar inhoud


Sateliet Hardware 3d printen en testen


Phoenixx

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Wie heeft er intresse om zich te verdiepen in het uitprinten van 3d hardware van reflectors verstelbare lnbhouders feedhorns

en bouwpaketten voor schotels ?

 

Dankzij de techniek van tegenwoordig is dit mogenlijk en heeft veel voordelen m.b.t vervoer en prestaties vd ontvangst..

 

Hoe mooi is het om je eigen feedhorn in een paar uurtjes uit te printen met behorende flange lnb houder en schotel in delen met f/d 0,8

en deze dan uit te testen ?

 

In het begin is het veel werk, maar als je daar met een clubje mee bezig bent is dat lonend voor de dx freekz en eventueel ontvangst

optimalisatie van kanaal digitaal..

 

.

3d-print-lnb-houder.jpg

3d-cassegrain-antenne.jpg

3dprint-satelietschotel.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites


Je zal eerst in geleidend materiaal moeten zien te vinden wat printbaar is, of een speciale coating zoeken die weerbestendig is en niet na verloop van tijd afbreekt door UV van de zon.

Ijzer en aluminium printen is denk ik niet aan de orde.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunststof schotels zijn gecoat met een geleidende koperlaag, of bij de goedkopere modellen beplakt met aluminiumfolie.

Het kan dus, maar hoe ga je aan die coating komen en dan de hamvraag, hoe krijg je dat er netjes op zonder dat er zijlobben ontstaan?

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel interessante materie.. Zou geweldig zijn om zo zelf te expirimenteren (schrijf ik dat goed?) met afwijkende maten.. Zelf heb ik geen toegang tot zo'n 3D printer.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan er geleidende spuitlak gebruiken:

image.png.df9e5a61019a29cfb4c927fb9292c33a.png  of image.png.7ee85d554f3ebe3ffff101fdcc6c248c.png  

 

Ik weet niet zeker hoe goed dit reflecteert......

 

De kunstof schotels hebben een geleidende (aluminium) folie in het laminaat zitten, welke de juiste vorm heeft 🙂  

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan aluminium ook opdampen op kunststof in een vacuum met plasma.

Zo worden cd's reflecterend gemaakt.

Daarna beschermen met een uv uithardende beschermlak.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Phoe, het zal een behoorlijk karwij zijn om de mancave vacuum te maken..

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met een passende turbo moleculairpomp gaat dat lukken, weet ik uit ervaring.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken / heb alleen maar kunststof schotels waar een metalen gaasnet ingebed is .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...