Ga naar inhoud


VPN


Anoniem

Aanbevolen berichten


Ik gebruik een (betaalde) vpn vooral om geoblocking te omzeilen.

Recent kon ik bijvoorbeeld van Youtube een film downloaden (Louis Theroux) die volgens Europese privacy wetgeving niet in Europa gezien mocht worden (maar in de USA wel).

Ook leuk zijn soms prijsverschillen, afhankelijk van land waaruit je boekt (hotels bijv).

Met een vpn doen Google diensten (gmail, zoeken, maps e.d.) vervelend. Google wil weten wie je bent.

Verder wordt er ondanks vpn vaak een profiel van je computer gemaakt; dat is toch een soort fingerprint.

Een voorbeeld is bijv. een dagblad dat maandelijks gratis bijv. 3 premium artikelen beschikbaar stelt. Bij overschrijding helpt een vpn niet, maar gebruik van een andere browser wel.

De meeste vpn diensten bieden gebruik aan op meer apparaten (bijv. 5). Ik geloof dat ik vpn geinstalleerd heb op meer dan 5 apparaten, maar dat werkt ook als je maar niet alle apparaten gelijktijdig gebruikt.

Een vpn op je Fritzbox heeft een andere functie: van een andere locatie toegang tot je netwerk verkrijgen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En echt anoniem op het internet bestaat niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, boudeman said:

Een voorbeeld is bijv. een dagblad dat maandelijks gratis bijv. 3 premium artikelen beschikbaar stelt. Bij overschrijding helpt een vpn niet, maar gebruik van een andere browser wel.

Al eens geprobeerd de cookies te wissen van dat dagblad en dan weer te kijken, vaak helpt dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast het feit dat alle dagbladen veel teveel premium of + berichten plaatsen gaat het toch over anoniem blijven.

Waarom je dat wilt "anoniem blijven" is voor het gehele huishouden met verschillende gebruikers per "werkplek" of pC een uitgangspunt dat je met maar één enkel wan-adres moeilijk kunt handhaven.

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Big fellow zei:

De beste manier om zoveel mogelijk anoniem te blijven is het gebruiken van een tor browser....

 

Dat is waar, maar die is retetraag.

6 uren geleden, boudeman zei:

Een vpn op je Fritzbox heeft een andere functie: van een andere locatie toegang tot je netwerk verkrijgen.

 

 

Daar was ik inmiddels ook achtergekomen, dus die optie valt af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, boudeman zei:

Anonimiteit is moeiljk te realiseren.

 

Uiteraard, want dan zou je nergens nog kunnen of mogen inloggen, want overal verzamelen ze restjes van jouw data.

 

Belangrijk is wel dat als je een gezin hebt, je de app enkel installeert op de apparaten die je (in mijn geval voor geo ontblocking) zelf gebruikt en niet op alles, want dan ga je meemaken dat dochter of zoon ineens niet meer kan inloggen op hun favoriete site. Dus op de modem lijkt niet haalbaar. En natuurlijk wegblijven van gmail etc (of enkel bezoeken wanneer de vpn uit staat). Wat ook kan (doe ik) is gewoon verschillende browsers gebruiken (eentje met de vpn), de andere om mails te checken enz.

aangepast door pollegazon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het je om privacy te doen is, zou je op Waag naar deze browsers kunnen kijken: https://waag.org/nl/article/vijf-browsers-die-je-privacy-respecteren

In Firefox kun je ook nog (onder meer) privacy badger installeren. Die heeft op deze site 4 trackers gedetecteerd en geblokkeerd. Verder ingesteld dat na het afsluiten van de browser cookies gewist worden. Veel meer kun je niet doen volgens mij. Betekent wel dat voorkeuren voor een website wat betreft cookies niet opgeslagen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik met de nieuwe browser edge van microsoft even naar een krantje of twee surf heb ik 356 trackers die CCleaner pro vindt (naast alle cookies)

Als ik dat met browser 79 firefox die zelfde sites bezoek heb ik er dikke 40 trackers die CCleaner pro vindt (naast alle cookies)

Als ik een proxyserver gebruik heb ik 4 trackers van die zelfde server als noodzakelijk onderdeel van de communicatie met die proxy server.

 

Een VPN en/of proxyserver helpt je dus wel maar er zijn toch wel behoorlijk wat websites die absoluut niet willen laden of de hele pagina laden.

Er zijn streamingdiensten met docsis 3.2 die helemaal niet openen als er proxyserver tussen staat.

 

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal helder! Dan wordt het een VPN voor alleen een laptop.

 

Heeft iemand ervaring? Prijzen? Datalimiet? Snelheid? Ik wil er eigenlijk niet al te veel aan uitgeven en downloaden/streamen doe ik niet of nauwelijks.

 

Zou wel moeten werken met Ubuntu 14.04 (ja, ja een oudje, maar werkt nog perfekt ;) ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...