Ga naar inhoud


Koffiemachine vaker ontkalken dan gewoonlijk


Satterdam

Aanbevolen berichten

Sinds een aantal weken geeft mijn Delonghi volautomatische koffiemachine wekelijks aan dat hij ontkalkt moet worden terwijl ik hem voorheen maandelijks ontkalkte. De machine is een jaar of 3 oud en altijd goed onderhouden. Ik ben ook geen extreme koffiedrinker, paar kopjes per dag. Wat kan de oorzaak zijn dat het apparaat zo snel weer verkalkt is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik zou voor de water voorziening een waterfilter nemen van Brita, deze ontkalkt het water en dan doe je dat water in de koffie machine, ik hoef sinds ik de Brita filter gebruik met Maxtra plus filters niets meer te ontkalken.

10 minuten geleden, Satterdam zei:

Sinds een aantal weken geeft mijn Delonghi volautomatische koffiemachine wekelijks aan dat hij ontkalkt moet worden terwijl ik hem voorheen maandelijks ontkalkte. De machine is een jaar of 3 oud en altijd goed onderhouden. Ik ben ook geen extreme koffiedrinker, paar kopjes per dag. Wat kan de oorzaak zijn dat het apparaat zo snel weer verkalkt is ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kraanwater zit vol met kalk, de kans is dat je bij het ontkalken nooit genoeg hebt ontkalkt dus de buizen zijn nauwer. Ik heb dit probleem dus ook gehad totdat ik water ging ontkalken voor het de machine inging en sinds dien nooit meer hoeven ontkalken. En dan praat ik niet over maanden of een jaar maar al over 4 jaar. Ik vul mijn koffie machine met een Brita filter en geen enkel probleem meer. Die censor zal de doorvoer meten bij een te lage doorvoer is er sprake van kalk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met oude koffie machines hoefde je nooit te ontkalken, 1x in de maand ontkalken is dus pure overkill je koffie gaat er dan ook niet beter op smaken met al dat rest afval dat je niet in 1 of 2 keer kunt wegspoelen. Doe maar eens een testje gooi koffie op een bord en gooi daar kopjes water overheen om de koffie weg te werken je zult zien dat na 8 kopjes het water op het bord nog steeds niet helder is. Daarom water in de machine die al ontkalkt is en zodanig gefilterd is dat het niets meer kan aantasten. Dan smaakt je kopje koffie ook weer een stuk beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Satterdam zei:

Sinds een aantal weken geeft mijn Delonghi volautomatische koffiemachine wekelijks aan dat hij ontkalkt moet worden terwijl ik hem voorheen maandelijks ontkalkte. De machine is een jaar of 3 oud en altijd goed onderhouden. Ik ben ook geen extreme koffiedrinker, paar kopjes per dag. Wat kan de oorzaak zijn dat het apparaat zo snel weer verkalkt is ?

 

Ik ben ook wel eens benieuwd. Hier een senseo met een indicator lampje wanneer je moet ontkalken. Ging altijd goed door 2 keer te spoelen met een 1 op 1 mengsel van water en schoonmaakazijn. Laatst weer moeten doen en na 5 keer spoelen bleef het lampje branden,. De laatste spoeling was met pure schoonmaakazijn, maar het hielp niet. We hebben hier ook hard water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dit filmpje al eens bekeken over het onderhoud?


https://www.eccellente.nl/artikelen/handleiding-delonghi-magnifica-ontkalker/


Maar wat lees ik verder op internet van een firma in waterontharders:

 

Het kalklampje van mijn senseo brandt. Moet ik het toestel ontkalken?

Elke trotse bezitter van een waterontharder zal het beamen: een waterontharder zorgt er voor dat het water dat uit de kranen stroomt vrij is van kalk en andere stoffen die voor een aanslag op de waterleidingen zorgt. Dit zachte water gebruik je ook in bepaalde huishoudelijke toestellen zoals een vaatwasmachine of een koffiezetapparaat. Aangezien je dit zachte water ook gebruikt om een lekkere pot koffie te zetten met uw senseo, zou je ervan moeten kunnen uitgaan dat je jouw senseo niet meer moet ontkalken. Toch kan het gebeuren dat het kalklampje begint te branden en je de melding krijgt dat je jouw senseo moet ontkalken. Is dat dan zo? Moet je jouw toestel dan ook effectief ontkalken?

Het antwoord op bovenstaande vraag
Wij kunnen u geruststellen. Je hoeft zich geen zorgen te maken rond het ontkalken van jouw senseo. Het lampje gaat branden en aangeven dat er kalk in jouw toestel zit omdat dit standaard zo is ingebouwd. Het niet zo dat jouw senseo een sensor bevat die de hoeveelheid kalkaanslag gaat meten. Er is een geïntegreerde instelling in dit type van huishoudelijk toestel die om de zoveel koppen koffie een automatische melding geeft.

Hoe kun je het kalklampje uitzetten?
Om het led-lampje uit te zetten, dien je eigenlijk enkel en alleen de senseo het signaal te geven dat het toestel werd ontkalkt. Ook al doe je dat niet echt. Je gaat exact te werk alsof je het apparaat ook effectief zou ontkalken. Gebruik hiervoor gewoon, zuiver water uit de kraan in de keuken. Dit water werd door jouw waterontharder van alle kalk en calcium ontdaan en kan dus perfect gebruikt worden om een ‘schijnontkalking’ uit te voeren. Voeg aan het water dat je gebruikt geen azijn of een chemisch ontkalkingsmiddel toe. Laat jouw machine de volledige ontkalkingsprocedure doorlopen.

Normaal gezien zal het lampje dat aangaf dat het tijd was om jouw senseo te ontkalken nu doven. Na verloop van tijd zal jouw senseo uiteraard aangeven dat het terug tijd is om jouw koffiezetapparaat opnieuw te ontkalken. Ook deze keer is dit de automatische melding die in het apparaat staat ingesteld, die in werking treedt. Ga dan op dezelfde manier te werk: doorloop de volledige ontkalkingsprocedure met zuiver water uit de kraan en gebruik ook deze keer geen azijn of een ontkalkingsmiddel op chemische basis.

 

Je ziet dus dat bij een Senseo het ontkalkingssignaal gewoon van een timerfunctie komt die het aantal keren gebruik van het apparaat telt. Dat zou bij jou Delonghi koffiemachine ook zo kunnen werken. Je zou dus bij je Delonghi ook eens een zogenaamde ontkalkingsbeurt kunnen geven zonder ontkalker. Als hij daarna gewoon weer werkt, werkt het lampje bij je Delonghi ook gewoon via een timer. Mogelijk is die ongemerkt vergaan of kun je dat instellen.

Dat er een druksensor in het apparaat zou zitten zou kunnen, echter denk ik dat de leidingen in het apparaat hiervoor veel te kort zijn om dit drukverschil eenvoudig te kunnen meten of de leidingen moeten al verschrikkelijk dicht geslipt zijn met kalk. Dan kan een verwarmingselement zijn warmte al lang niet meer kwijt en heb je kans dat het door brand.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een ouderwetse filtermachine al zo'n 15 jaar. Eens in de 5 jaar even vullen met pure azijn

en daarna 3 keer met water naspoelen, werkt gewoon goed. Geen nasmaak.

Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe hard jouw leidingwater is. Culemborg is zo'n gemeente

waar de hardheid de pan uit rijst. in Echteld zit de hardheid rondom de 7 gr D dus zacht.

Mijn maatstaf is als er schilfertjes meekomen tijdens het koffiezetten. Hoewel dat geen

smaakverlies oplevert, het word immers tegengehouden door het koffiefilter, is dat voor

mij toch een reden tot ontkalken.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Penthe zei:

En zoals ook gezegd met een vrij goedkope water filter hoef je helemaal niet meer te ontkalken, je gooit namelijk ontkalkt water in je koffie machine dus gaat die extra lang mee.

Ja maar als de ontkalkmelding komt na een "X" aantal keren gebruik van je machine, schiet je er weinig mee op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Sprietje zei:

Ja maar als de ontkalkmelding komt na een "X" aantal keren gebruik van je machine, schiet je er weinig mee op.

Dat is raar het zou kalk moeten zien en dan een melding geven, niet zomaar een melding na zeg maar 10x gebruik. Maar mocht dat het dan toch het geval zijn hoef je gewoon niet meer op de melding te letten als je een water filter gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou? Ik heb er weer drie volle resorvoirs doorheen gejaagd, dit keer gewoon leidingwater, maar het lampje vertikt het om uit te gaan. Even de stekker eruit/erin gedaan als soort van harde reset, maar helaas. Ik woon ook in een gebied met hard water. Wat Sprietje zei over een timer: dat klopt en die staat ingesteld op 400 getapte bakken koffie. Ik hoor hem ook niet overmatig druk opbouwen, dus ik denk niet dat hij verstopt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...